Fälgar, inpressningsmått & eventuella spacers

frankyfish
20 november 2023 · 10 Inlägg

Hej Alla,

Sorry om jag hamnat i fel forumdel, tyckte det eventuellt skulle kunna passa här smile

Jag har en Cupra Formentor VZ som jag tänkte köpa nya fälgar till. Tanken är att orginalfälgen skall jag sätta på vinterdäck på och de nya sommardäck.

De fälgar jag har på idag är är 19" 8,0 ET 40 med bulmönster 5/112 med 245/40 Bridgestone sulor.

De fälgarna jag tänkt köpa kommer av någon oklar anledningen kommer med antingen dessa två storlekarna:

19" 8,5 5/112 ET 30
19" 8,5 5/112 ET 45

ET45 kommer förmodligen för nära bromsok eller fjäderben eller annat.
ET30 Skulle jag då gissa på skulle kunna ställa till med problem med att man tar i runt kanterna på hjulhuset om de kommer för lång ut.

Ett alternativ, som jag förstått det skulle vara att köpa ET45 fälgarna och köpa spacers, och förmodligen längre bultar också ...

Så jag har ett par frågor;

- Om jag köper ET45 fälgarna räcker det med 5mm spacers eller bör man ta 10mm så man har lite utrymme (verkar var lite oklart när jag läser på)
   - Finns det någon nackdel med att använda spacers förutom att det är meckig at hålla reda på vid hjulskifte (vinter/sommar)
- Tillverkaren/leverantören Rautamo (R-Series fälgar) sa att de eventuellt skulle ta in just den fälgen med ET35 senare, kanske. Är ET35 okej att köra på trots man har ET40 som orginal, samma här läst lite bu och bä om eftermarknadsfälgar att man skall kanske ha lite extra utrymme där.

Tar gärna emot feedback och info på ovan frågeställningar! Tack snälla! smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2023 · 13 754 Inlägg

du måste tänka på att bredden gör att det skiljer på annat sätt än om det var samma bredd.

et30 kommer 16.3mm längre ut och 3.6mm smalare än orginal fälgens insida.

et45 kommer 1.3mm längre ut och 11.30mm längre in på insidan.     

bara att mäta helt enkelt smile

Senast redigerat av Growe (20 november 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frankyfish
21 november 2023 · 10 Inlägg

Growe skrev:
du måste tänka på att bredden gör att det skiljer på annat sätt än om det var samma bredd.

et30 kommer 16.3mm längre ut och 3.6mm smalare än orginal fälgens insida.

et45 kommer 1.3mm längre ut och 11.30mm längre in på insidan.     

bara att mäta helt enkelt smile

Tack! Det låter ju inte helt orimligt, kanske en dum fråga men fälgar räknas på bredd i t.ex 8,0 - 8,5 - 9,0 etc.
Den bredden där förmodar jag är i tum?

För om det är så så har jag idag en 8,0tum stor fälg med ET 40 - Detta motsvarar en 2032mm bred fälg.
Detta kan jag nog se som det som gör "perfekt passform".

Så om jag köper en fälg som är 8,5 med ET45
Då har jag 2159mm bred fälg men ett ET mått som gör att jag kommer närmare bromsok och/eller fjäderben (om jag förstått det rätt).

Då tolkar jag det som som jag flyttat fälgen 5mm inåt hjulhuset med ET45 istället för ET40 men satt på en fälg som är 12,7mm bredare
Skulle jag bara slängt på det direkt så hade jag fått 7,7mm bredare fälg ut mot hjulhuset.

Så om ovan är rätt så om jag sätter på en 5mm spacer så blir det 12,7mm bredare ut mot hjulhuset.

Dock är väl frågan jag försöker ta reda på är just om 5mm räcker för att inte skapa problem att insidan av fälgen ligger emot fjäderben och/eller bromsok? Finns det något smart man kan göra där?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2023 · 13 754 Inlägg

http://m.wheelcalc.com/?page=rim  här har du så slipper du fundera ihuvudtaget..

har du en 3d printer kan man även skriva ut mallar så man kan testa fitment.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frankyfish
21 november 2023 · 10 Inlägg

Growe skrev:
http://m.wheelcalc.com/?page=rim  här har du så slipper du fundera ihuvudtaget..

har du en 3d printer kan man även skriva ut mallar så man kan testa fitment.. smile

Såklart att det finns att göra online! smile att jag inte ens tänkte på det ...

Testade din och förstod genast bättre .. sen såg jag att japan racing har en där de tar med spacers i beaktning också.

https://jr-wheels.com/et-calculator

Stort tack smile

torsen
22 november 2023 · 7 264 Inlägg

Att beakta är att bredare fälgar kräver mindre inpressningsdjup(ET) på fälgarna.
I princip leder halva fälgbreddsökningen till lika stor minskning av inpressningsdjupet.
Kan kompenseras med mellanläggsringar("spacers").
Dessa bör ha styrkant = INTE släta "Biltemaringar".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2023 · 13 754 Inlägg

torsen skrev:
Att beakta är att bredare fälgar kräver mindre inpressningsdjup(ET) på fälgarna.
I princip leder halva fälgbreddsökningen till lika stor minskning av inpressningsdjupet.
Kan kompenseras med mellanläggsringar("spacers").
Dessa bör ha styrkant = INTE släta "Biltemaringar".

ja man bör använda navstyrning men på 5mm är det väldigt svårt att göra det .. men 5mm så tror jag kan klarar navstyrningen från navet på bilen endå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang