Ford kuga mk1 fel på kopplingskontakt/givare??

AEN
22 november 2023 · 686 Inlägg

Hej.
Bilen, en ford kuga 2011 awd med dryga 13500 mil på mätaren har senaste veckan inte startat direkt när man trycker ned kopplingen och sedan startknappen utan endast tändningen går på. Man får då släppa och trampa ned kopplingen igen för att starta. Detta skulle jag helt klart koppla till kopplingspedal kontakten.
Men i dag när jag körde (fruns bil såklart) och när jag saktade in för att svänga höger, trampar ned kopplingen så tvärslocknar hela bilen (motorn stannar, belysningen släcks och allt blir svart.) På med varningsblinkers (som fungerade) och släpper upp kopplingen. När jag släpper kopplingen så tänds inner och ytter belysning, radio och ventilation går igång. Men den lilla röda lampan mitt uppe i konsolen (startspärr lampan tror jag det är) blinkar snabbt samt en bild på blinkersspaken med pilar upp ned och texten val och meny visas på displayen.
Trycker ned kopplingen för att starta bilen och allt blir svart igen. Släpper kopplingen belysning  osv går igång igen. Försöker trycka på startknappen för att stänga av tändningen men det går inte (inget händer).
Trycker ned kopplingen och allt slocknar igen. Testar att trycka på start med kopplingen nedtryckt men inget händer...
Hållet på såhär några minuter och sedan går bilen igång och allt verkar nästan som vanligt.
Det enda som jag noterar avvikande är att när man nu startar (eller bara slår till tändningen) så blinkar samma bild som visades i displayen när stoppet skedde... den blinkar bara till ytterst snabbt.
Bilden jag tagit är från en video så uteslut alla siffror så ser ni en bild på blinkers/helljusspaken med pilar och när det hände även texten "val" och "meny"

Mycket frustrerande, någon som har några förslag? Kan kontakten orsaka detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-8a2fdc70da4e76557bd8ee3e6ba5d1b3.jpg

Senast redigerat av AEN (22 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang