Rasad diff?

axel05
19 november 2023 · 72 Inlägg

en 1998 volvo 945 turbo med ökat laddtryck till 0.8 med svetsad diff, var ute och körde ikväll och när jag skulle ut på e4an så gasade jag på rejält och helt plötsligt så började de låta satans mycke från bakaxeln så jag släppte gasen och ljudet försvann. testade lite fler gånger och felsökte lite så de inte var is eller liknande som skrapade i när man körde men verkade inte som de. jag ska göra en video på ljudet imorgon så det blir enklare att fatta ljudet men vilket fall verkar det som att diffen har gått sönder och jag är inte speciellt förvånad när den nog har 50k mil på sig. nu undrar jag hur komplicerat det är att byta/laga samt kanske kostnaden. har inget garage att stå i så det blir att laga utomhus i -20 sad .

axel05
19 november 2023 · 72 Inlägg

glömde nämna att de låter en bit när man motorbromsar eller backar men låter noll när man bara frikopplar eller håller hasigheten. ingen skillnad i ljudnivån om de är i 20 eller 80

uhlin
20 november 2023 · 2 834 Inlägg

Skulle kunna va stödlager eller knutar på kardanaxel med. Men eftersom bakaxeln är svetsdiffad så kan det ju mer än väl va den med.

axel05
20 november 2023 · 72 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va stödlager eller knutar på kardanaxel med. Men eftersom bakaxeln är svetsdiffad så kan det ju mer än väl va den med.

Okej, ska kolla dem innan jag köper en hel bakaxel, hur kollar man stödlager?

axel05
20 november 2023 · 72 Inlägg

https://vimeo.com/manage/videos/886466801

Här är en video på ljudet man får vid gaspådrag. Lite svårt att höra på video men extremt tydligt när man kör då det både skakar bilen och låter extremt mycket

zemet
20 november 2023 · 4 044 Inlägg

Hissa upp bilen och kolla bara. Kan vara diffen, drivaxel eller kardan.

Med din beskrivning att det bara låter vid gaspådrag så skulle jag tro att du böjt momentbryggan/momentstaget.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
axel05
21 november 2023 · 72 Inlägg

zemet skrev:
Hissa upp bilen och kolla bara. Kan vara diffen, drivaxel eller kardan.

Med din beskrivning att det bara låter vid gaspådrag så skulle jag tro att du böjt momentbryggan/momentstaget.

Nu har jag hissat upp bilen och börjat kolla under, hittade inget som skulle kunna ge det ljudet jag får men såg att alla bussningarna är ganska gamla och att en arm med bussning på var sin ändä bakom diffen skrapade mot diffkåpan men jag kan inte tänka mig att de är det som låter då det inte låter när jag åker över gupp, kollade även kardan och den verkade bra, 2-3mm spel upp/ner och höger/vänster. Kan nån ge nåt tips om vad som vara problemet. Har inte direkt något bra ställe att byta bakaxel på och minst en månad innan någon mekaniker har tid    sad

axel05
21 november 2023 · 72 Inlägg

jag ska pröva lägga mobilen under bilen med lite lampor och filma medans jag kör lite sakta så kanske jag ser om något rör sig hmm

axel05
21 november 2023 · 72 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247561/247561-96ba3a624fbcfa3856802d506a86a5b2.jpg
Var och kollade under bilen igen och nu såg jag att det ser ut som att kardanen har tagit i "golvet" på något sätt. Kardan bussningen verkar fortfarande bra då kardanen endast har lite spel åt alla håll på ungefär 2-3mm. Har någon varit med om liknande och vilka bussningar eller stag kan vara gamla eller böjda?

zemet
22 november 2023 · 4 044 Inlägg

axel05 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247561/247561-96ba3a624fbcfa3856802d506a86a5b2.jpg
Var och kollade under bilen igen och nu såg jag att det ser ut som att kardanen har tagit i "golvet" på något sätt. Kardan bussningen verkar fortfarande bra då kardanen endast har lite spel åt alla håll på ungefär 2-3mm. Har någon varit med om liknande och vilka bussningar eller stag kan vara gamla eller böjda?

Är du säker på att momentbryggan och dom stora aluminiumstagen är som dom skall?
Bultarna har inte gått av eller liknande?

Du behöver inget speciellt för att byta bakaxel, jag har bytt bakaxel på en grusplan i ösregn i november med 2 pallbockar och en domkraft.
Det var inte kul men det gick. Tror det tog mig 2 timmar ungefär.

Man behöver ingen lyft eller liknande för att göra jobbet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
axel05
22 november 2023 · 72 Inlägg

zemet skrev:

axel05 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247561/247561-96ba3a624fbcfa3856802d506a86a5b2.jpg
Var och kollade under bilen igen och nu såg jag att det ser ut som att kardanen har tagit i "golvet" på något sätt. Kardan bussningen verkar fortfarande bra då kardanen endast har lite spel åt alla håll på ungefär 2-3mm. Har någon varit med om liknande och vilka bussningar eller stag kan vara gamla eller böjda?

Är du säker på att momentbryggan och dom stora aluminiumstagen är som dom skall?
Bultarna har inte gått av eller liknande?

Du behöver inget speciellt för att byta bakaxel, jag har bytt bakaxel på en grusplan i ösregn i november med 2 pallbockar och en domkraft.
Det var inte kul men det gick. Tror det tog mig 2 timmar ungefär.

Man behöver ingen lyft eller liknande för att göra jobbet.

Jag är inte helt säker på skicket av stagen för jag har inte hunnit lära mig hur allt går till där bak än. Planerar på att ta en till ikväll igen för att se om något är böjt eller liknande men lyckats få tid hos fordonsprogrammet på skolan så de är skönt att dem kan kolla på kardanen men de är nästa vecka så ska fortfarande försöka hitta problemet innan de,

axel05
22 november 2023 · 72 Inlägg

Hittade äntligen problemet... Vet inte hur jag missade det tidigare men det nedre momentstaget var löst mot diffen. Fästet var skadat och bulten hade brustit. Såg ut som att förra ägaren hade svetsat något på baksidan där bulten kommer ut. Hade inte tid att kolla om det var en mutter som var svetsad där men vilket fall så vet jag problemet nu big_smile förstärkt fäste beställt och jag ska försöka fixa en ny bult samt mutter imorgon. Tack allihopa för hjälpen, hade inte hittat problemet utan er hjälp!

axel05
24 november 2023 · 72 Inlägg

tänkte uppdatera lite till bara för att jag måste få nämna hur idiotisk förra ägarna var... när jag var under bilen idag och skulle få bort bulten som hade gått av så såg jag att istället för en mutter eller något så var den fast svetsad... inte bra heller, tog en halvtimme med vinkelslipen pga trångt utrymme men när jag väl lyckades kapa bort svetsen så hade han inte ens använd rätt bult. helt fel gäng och för liten diameter samt för lång. att man inte orkar beställa rätt bult för 50kr eller åtminstone använda låsmutter istället för att svetsa. jag förstår varför så många äldre Volvos hamnar på skroten... tragiskt att man inte orkar laga bilen rätt sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang