Bytt motor, sälja bil

Euterpe
28 november 2023 · 9 Inlägg

Jag skrev för nån vecka sen om min Golf TSI där motorn bara lagt ner. VW säger att cylindrarna inte rör sig alls, de är täckta med olja. Nåt annat besked har jag inte fått. Misstänker fortfarande att det är kamkedjan som lagt ner eftersom att det är ett vanligt fel på de årskullarna. Nåt som VW inte gärna pratar om....
Lösningarna är två, sälja den vidare för en spottstyver eller byta motorn, vilket de skulle göra för 40'. Då får jag en motor som är 2 år nyare än min bil, men gått lite längre än den tidigare.
Är det värt det? Jag får 1 års garant i på motorn och 2 års garanti på arbetet.

Jag funderar på att göra bytet och sedan sälja direkt privat, men hur mkt tappar den i pris på att motorn är bytt, tror ni?

Jag får inte med nån dokumentation på hur den isatta motorn har skötts.

Har fått den värderad till 80-85'. Det är en 2013. Skulle få 20'-30' för att sälja den i befintligt skick.

mats757
28 november 2023 · 915 Inlägg

Tyvärr är det nog mest ekonomiskt att sälja den i befintligt skick. Samt att du behöver inte ha dåligt samvete för att någonting inte är rikigt i samband med reparationen.
Tråkigt problem... :-(

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2023 · 13 754 Inlägg

värdet minskar inte av att man byter ut en motor..   antar att det är en 1.4:a  och den är nog svårsåld trasig.. ingen som tar i sånna... jag kanske skulle ge max 15k om bilen är i bra skick i övrigt..  men det kostar flis att laga dom där.. finns istort sätt inga beg hela motorer att få tag i.  eller så köper man en som pajar direkt.. så man får helt enkelt byta kamkedjor och skit på den beg motor och bam så kostar det mer än det smakar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Euterpe
28 november 2023 · 9 Inlägg

mats757 skrev:
Tyvärr är det nog mest ekonomiskt att sälja den i befintligt skick. Samt att du behöver inte ha dåligt samvete för att någonting inte är rikigt i samband med reparationen.
Tråkigt problem... :-(

Du menar att jag slipper ha dåligt samvete vid försäljningen, tror jag. Eller?
Tack för svar.

mats757
28 november 2023 · 915 Inlägg

Euterpe skrev:

mats757 skrev:
Tyvärr är det nog mest ekonomiskt att sälja den i befintligt skick. Samt att du behöver inte ha dåligt samvete för att någonting inte är rikigt i samband med reparationen.
Tråkigt problem... :-(

Du menar att jag slipper ha dåligt samvete vid försäljningen, tror jag. Eller?
Tack för svar.

Typ.
Köper du en begagnad motor, vet du inte hur länge den håller heller.
Förhoppningsvis är det någon motorkunnig som köper den och renoverar den hemma i sitt garage.
Minst krångel för dig själv i alla fall.

Euterpe
28 november 2023 · 9 Inlägg

mats757 skrev:

Euterpe skrev:

mats757 skrev:
Tyvärr är det nog mest ekonomiskt att sälja den i befintligt skick. Samt att du behöver inte ha dåligt samvete för att någonting inte är rikigt i samband med reparationen.
Tråkigt problem... :-(

Du menar att jag slipper ha dåligt samvete vid försäljningen, tror jag. Eller?
Tack för svar.

Typ.
Köper du en begagnad motor, vet du inte hur länge den håller heller.
Förhoppningsvis är det någon motorkunnig som köper den och renoverar den hemma i sitt garage.
Minst krångel för dig själv i alla fall.

Jo, sant. Men ändå, jag tappar säkert närmare 30' på det trots allt. Helst vill jag bara släppa den, men det känns så skevt att jag bara ska förlora ännu mer pengar när det beror på ett produktionstekniskt fel och inte på att jag misskött bilen alls.

Euterpe
28 november 2023 · 9 Inlägg

Growe skrev:
värdet minskar inte av att man byter ut en motor..   antar att det är en 1.4:a  och den är nog svårsåld trasig.. ingen som tar i sånna... jag kanske skulle ge max 15k om bilen är i bra skick i övrigt..  men det kostar flis att laga dom där.. finns istort sätt inga beg hela motorer att få tag i.  eller så köper man en som pajar direkt.. så man får helt enkelt byta kamkedjor och skit på den beg motor och bam så kostar det mer än det smakar..

Jag la ut en intressekoll på Marketplace för att sälja bilen i befintligt skick med sjuren motor och tror jag fick 15 st som varade inom 10 min. La ut den för 30'.

spillolja
28 november 2023 · 4 033 Inlägg

En hemmafixare fixar motorn för ca 7-10 tkk i delar, och köparen får då en kanonbil att köra med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
28 november 2023 · 6 580 Inlägg

Euterpe skrev:
Lösningarna är två, sälja den vidare för en spottstyver eller byta motorn, vilket de skulle göra för 40'. Då får jag en motor som är 2 år nyare än min bil, men gått lite längre än den tidigare.
Är det värt det? Jag får 1 års garant i på motorn och 2 års garanti på arbetet.

Jag funderar på att göra bytet och sedan sälja direkt privat, men hur mkt tappar den i pris på att motorn är bytt, tror ni?

Jag får inte med nån dokumentation på hur den isatta motorn har skötts.

Har fått den värderad till 80-85'. Det är en 2013. Skulle få 20'-30' för att sälja den i befintligt skick.

Du som ägare får garanti, inte den nya ägaren.

De/Dem
torsen
29 november 2023 · 7 264 Inlägg

Inte lönsamt att byta motor med tanke på bilens värde.
Annonsera ut den med angivande av felet.
Har du tur så nappar någon hemmapulare, som inte värderar sin egen tid.
Bilen svårsåld utan fel - "alla" känner till VAG-motorernas fel och brister - både med kamrem och kamkedja!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang