Abs på ena sidan bara?

axel05
29 november 2023 · 72 Inlägg

1998 volvo 945T där jag såg idag att det inte finns en abs krans på högra sidan fram när jag tog bort däcket idag. inte tänkt på det tidigare. köpte den med abs lampan på och hastighetsgivaren har varit svajig/död hela tiden sen jag började köra förra månaden. jag trodde det var givaren eller sladdarna i bakaxeln och det kan fortfarande vara det då jag inte haft tid att kolla på det än men vilket fall bör det väl vara en abs krans på högra sidan då det är en på vänstra sidan? jag antar bara att förra ägaren bytte ut med nån gammal reservdel han hade hemma och att den saknade abs. vill bara dubbelkolla att det är så att det ska vara på båda sidor så man inte köper nytt i onödan smile

Mossan1
29 november 2023 · 2 836 Inlägg

Nä, det ska vara på båda fram.

Det finns avarter med en givare i bakaxeln som ska känna av båda bakhjulen, men fram är alltid båda individuella.

Sitter det någon sensor på höger då?
Eller finns ens hål för den?

Tänker om någon satt dit fel begagnad del där abs saknades och "hållt färgen" vid försäljningen...

axel05
29 november 2023 · 72 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nä, det ska vara på båda fram.

Det finns avarter med en givare i bakaxeln som ska känna av båda bakhjulen, men fram är alltid båda individuella.

Sitter det någon sensor på höger då?
Eller finns ens hål för den?

Tänker om någon satt dit fel begagnad del där abs saknades och "hållt färgen" vid försäljningen...

jag ska kolla det imorgon, förhoppningsvis sitter sensorn där så kan jag bara byta navet, var ungefär 500kr på trodo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang