Batteribyte Toyota verso 2015

testbil
28 november 2023 · 24 Inlägg

Hej! Har en fråga ang. att byta batteri själv.

Har ett helt urladdat batteri och har köpt ett nytt som passar. Tänkte byta själv men när jag skulle göra det idag så snöade det så jäkligt och jag avbröt. Min fråga är om snö som kommer in under motorhuven på något vis kan ställa till det eller rent av vara farligt när man byter batteri? Tänker att vatten och batterier inte är en så bra kombo.
Det slog även en liten gnista när jag tog av minuspolen men antar att det inte är några konstigheter?

Vet om att man tar bort minus först och sätter dit sist.

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
28 november 2023 · 10 290 Inlägg

testbil skrev:
Hej! Har en fråga ang. att byta batteri själv.

Har ett helt urladdat batteri och har köpt ett nytt som passar. Tänkte byta själv men när jag skulle göra det idag så snöade det så jäkligt och jag avbröt. Min fråga är om snö som kommer in under motorhuven på något vis kan ställa till det eller rent av vara farligt när man byter batteri? Tänker att vatten och batterier inte är en så bra kombo.
Det slog även en liten gnista när jag tog av minuspolen men antar att det inte är några konstigheter?

Vet om att man tar bort minus först och sätter dit sist.

Tack på förhand!

Det ska komma in rejält med snö där för att det ska gå sönder något. Risken att du förfryser något är klart större än att du lyckas stanna så länge att det blir tillräckligt med snö för att skada något. smile

Men man ska alltid ha respekt för batterier. Ett tips är ju att tex vända bort ansiktet när man ansluter eller tar loss en av polerna. Om något skulle hända, vilket är mycket sällsynt, är det ett enkelt sätt att iaf minska skadorna.

Senast redigerat av Brådhis (28 november 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
28 november 2023 · 5 759 Inlägg

Man kan lossa vilken pol som helst! Det spelar ingen roll vilken!
Sen en fråga. -Varför köpa nytt batteri??  Prövade du inte att ladda först?

Brådhis * Voff voff *
28 november 2023 · 10 290 Inlägg

jaka54 skrev:
Man kan lossa vilken pol som helst! Det spelar ingen roll vilken!
Sen en fråga. -Varför köpa nytt batteri??  Prövade du inte att ladda först?

Helt fel! Spelar definitivt roll!

Lossar du minus först är risken noll att du gör kortslutning med verktyget när du lossar polerna. Lossar du plus först blir det kortis om du råkar komma åt något med verktyget. Med minus borta är inte längre chassit jordat, vilket är väldigt grundläggande om du ska göra något med el, tex batteriet.

(Undantag finns med tex plusjordade fordon, men även där spelar det roll!)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
28 november 2023 · 5 759 Inlägg

Aah! Du menar att man kan komma åt med ett verktyg!  Undrar om det var det som brevskrivaren menade?

Mossan1
28 november 2023 · 2 844 Inlägg

Kortfattat:
Snö kvittar helt under den tiden du jobbar.
Gissa hur det ser ut efter några mils körande pulsande i snö eller efter en avkörning när det pressat upp snö i motorrummet.
Eller vattenmängden jämfört med en kraftigare vattenpöl eller 10mil i spöregn...
Inga problem.

Anledningen att lossa minus först, och ansluta minus sist är att man inte kortsluter om verktyget kommer mellan batteripolen man jobbar med och bilens metall.

Plus till metall utan ansluten minus är ingen sluten krets = ingenting.
Minus = chassiet = ingenting.

Undantag.
Om bilen/fordonet har flera batterier kan man ev kortsluta från pluspolen om bara ena batteriets minus är lossad.

Vissa gamla fordon (före 1970 typ) kan ha plusjord. Inga moderna.

Lite gnister när man återansluter är helt normalt när allt ska vakna upp igen.  Drar flera ampere just då.
Man bör därför ansluta i ett bestämt moment, och inte hatta med polen.

Senast redigerat av Mossan1 (28 november 2023)

testbil
28 november 2023 · 24 Inlägg

Tack för bra svar!

Batteriet är kollat och har gjort sitt.

Min fråga om snön handlar egentligen mest om något potentiellt skulle kunna bli strömförande och farligt eller så?

Senast redigerat av testbil (28 november 2023)

zzr94092
28 november 2023 · 4 404 Inlägg

Ingen fara med snö på batteriet

jaka54
28 november 2023 · 5 759 Inlägg

Hur vet du att batteriet är slut? -Lite nyfiken bara.

testbil
29 november 2023 · 24 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur vet du att batteriet är slut? -Lite nyfiken bara.

En person som jobbar med att bärga bilar hjälpte en gång nyligen med starthjälp och konstaterade att det var väldigt gammalt. Och efter den gången så laddade det ur lika snabbt igen trots att vi kört.

Mossan1
29 november 2023 · 2 844 Inlägg

testbil skrev:
Min fråga om snön handlar egentligen mest om något potentiellt skulle kunna bli strömförande och farligt eller så?

Fossilbil med 12v batteri = Nej.
Inte 24v system (större fordon)  heller.
Du kan ju ta mellan plus och minus på batteriet med handen. Kroppen har för stort motstånd för att 12v ska ge strömgenomgång.

Tändsystemet på en bensinmotor är 35000-40.000 volt, men ingen styrka = inte farligt direkt men smärtsamt. Som ett elstaket.
Kan ev vara farligt för personer med pacemaker, tex. 
Har själv fått massor av sådana och det farligaste med dom är väl om man skulle fastna i tex roterande delar när handen instinktivt rycks bort 100% utan eftertanke. Har själv gjort mig illa på vass plåtkant just så.

Ref:
Statisk elektricitet där man får stöt av tex dörrhandtag är flera tusen volt också, men ingen styrka.

Men en El eller hybridbil där det finns hundratals volt i batteripacket är ev en annan femma. Där vet jag inte hur det är att komma mellan plus och minus med kroppen. Det är dock ett eget och mycket noga isolerat system. Vanliga 12v systemet för tex belysning osv är samma.

Ovan gäller kroppen endast.

Att kortsluta med ett metallverktyg kan snabbt skada elsystemet OCH verktyget blir varmt oerhört fort = risk för brännskada.
En ring eller halsband, ja, fantisera....

Bly/syra batterier kan explodera också, MEN, då ska det först ha utvecklat gas (som måste antändas också) av kraftig strömrusning i eller ur batteriet.
Tex av kortslutning. Men då en lång sådan. Inte bara en Bzzzt!  Åtskilliga sekunder.

Senast redigerat av Mossan1 (29 november 2023)

Brådhis * Voff voff *
29 november 2023 · 10 290 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bly/syra batterier kan explodera också, MEN, då ska det först ha utvecklat gas (som måste antändas också) av kraftig strömrusning i eller ur batteriet.
Tex av kortslutning. Men då en lång sådan. Inte bara en Bzzzt!  Åtskilliga sekunder.

Fullt möjligt att ett batteri exploderar vid starthjälp. Har bl.a. haft en kollega som råkat ut för det. Sannolikt någon inre kortslutning i batteriet (som gjort att man provar med starthjälp).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
29 november 2023 · 7 264 Inlägg

Mossan1 skrev:

testbil skrev:
Min fråga om snön handlar egentligen mest om något potentiellt skulle kunna bli strömförande och farligt eller så?

Fossilbil med 12v batteri = Nej.
Inte 24v system (större fordon)  heller.
Du kan ju ta mellan plus och minus på batteriet med handen. Kroppen har för stort motstånd för att 12v ska ge strömgenomgång.

Tändsystemet på en bensinmotor är 35000-40.000 volt, men ingen styrka = inte farligt direkt men smärtsamt. Som ett elstaket.
Kan ev vara farligt för personer med pacemaker, tex. 
Har själv fått massor av sådana och det farligaste med dom är väl om man skulle fastna i tex roterande delar när handen instinktivt rycks bort 100% utan eftertanke. Har själv gjort mig illa på vass plåtkant just så.

Ref:
Statisk elektricitet där man får stöt av tex dörrhandtag är flera tusen volt också, men ingen styrka.

Men en El eller hybridbil där det finns hundratals volt i batteripacket är ev en annan femma. Där vet jag inte hur det är att komma mellan plus och minus med kroppen. Det är dock ett eget och mycket noga isolerat system. Vanliga 12v systemet för tex belysning osv är samma.

Ovan gäller kroppen endast.

Att kortsluta med ett metallverktyg kan snabbt skada elsystemet OCH verktyget blir varmt oerhört fort = risk för brännskada.
En ring eller halsband, ja, fantisera....

Bly/syra batterier kan explodera också, MEN, då ska det först ha utvecklat gas (som måste antändas också) av kraftig strömrusning i eller ur batteriet.
Tex av kortslutning. Men då en lång sådan. Inte bara en Bzzzt!  Åtskilliga sekunder.

Man kan skada sig även på ett bilbatteri.
För många år sedan jobbade jag på en lastbilsverkstad.
Rätt vad det var så skrek en kollega i högan sky.
Han hade underifrån fastnat med handen mellan startmotorns pluspol och chassiet med sin saxlänk på armbandsuret.
Saxlänken brände ihop och fick klippas bort.
Han fick en brännskada runt handleden som tog ett par månader att läka.
Så nog kan man skada sig även på ett bilbatteri.
Glömmer aldrig stanken av bränt människokött!

torsen
29 november 2023 · 7 264 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Bly/syra batterier kan explodera också, MEN, då ska det först ha utvecklat gas (som måste antändas också) av kraftig strömrusning i eller ur batteriet.
Tex av kortslutning. Men då en lång sådan. Inte bara en Bzzzt!  Åtskilliga sekunder.

Fullt möjligt att ett batteri exploderar vid starthjälp. Har bl.a. haft en kollega som råkat ut för det. Sannolikt någon inre kortslutning i batteriet (som gjort att man provar med starthjälp).

Har jag också bevittnat.
En Land Rover Defender fick starthjälp med startkablar.
Batteriet på Defendern exploderade.

testbil
29 november 2023 · 24 Inlägg

Det gick som smort. Stort tack för bra svar!

Sista frågan. Ska man ta bort plastplupparna? En röd och svart på sidorna

testbil
29 november 2023 · 24 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237910/237910-8fa9d0167cd1b90aa0168190b82c9bcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237910/237910-3e23d2c75280328d4866ec37eb64f3be.jpg

Mossan1
29 november 2023 · 2 844 Inlägg

Hmmm, det satt inte en röd och svart hätta över själva polerna som avses egentligen?

Lite märkligt med bara ett hål, ens utan möjlighet till slang om det avses den på sidan. 
Kanske bäst att fråga där du köpte batteriet.

jaka54
29 november 2023 · 5 759 Inlägg

De där plupparna är väl bara om man har ventilationsslang kopplad till batteriet. Har en sån tunn liten slang på min Audi TT på AGM batteriet som sitter i den , men har aldrig sett såna hål på andra batterier jag köpt på Biltema.
-Så ta bort plupparna bara om du inte har ventilationsslang.

Senast redigerat av jaka54 (29 november 2023)

testbil
30 november 2023 · 24 Inlägg

Mejlade tillverkaren som sa att dom kan tas bort!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang