Köpråd Bilbatteri Ford fiesta!

alfonsg00
30 november 2023 · 29 Inlägg

Hej!

Har en Ford fiesta 1.25 från 2011.

Skulle behöva köpa nytt batteri, batteriet som sitter på plats är troligtvis original från 2011. Märker att batteriet har svårt att hålla laddningen nu när det börjar bli kallt.

Batteriet som sitter i har dessa specs: 52Ah 500A Ford Silver Calcium. Mått B: 175 mm, H: 175 mm, L: 240 mm.

Har kollat på diverse sidor exempelvis Mekonomen och får upp dessa batteri som skall passa när jag skriver in mitt registreringsnummer. Alla har måtten
B:175 mm, H 175 mm, L: 207 mm. Kanske inte gör något att det är lite kortare än original? Sitter en bygel över batteriet.

Vilket hade ni valt eller finns det andra som passar? Tänker själv att premium kan vara värt att lägga 200 kr extra, mellan de på Mekonomen i så fall. Sista är Hamron batteri från Jula, kanske räcker med ett sådant?

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450174

https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450138

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ri-015508/

Tacksam för råd! smile

Senast redigerat av alfonsg00 (30 november 2023)

granadadr
30 november 2023 · 7 290 Inlägg

av dessa detta,, pga större kapacitet  ju större cca nr är desto bättre, detta hade 450 vilket är det bästa,, mitt eget har 800 85ah

Exide Premium EA472 47 Ah

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
30 november 2023 · 5 841 Inlägg

Jula-batteriet funkar säkert i många år, men kanske inte lika länge som märkesbatterierna på Mekonomen. Själv har jag biltema-batteri i min och det funkar perfekt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2023 · 13 744 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jula-batteriet funkar säkert i många år, men kanske inte lika länge som märkesbatterierna på Mekonomen. Själv har jag biltema-batteri i min och det funkar perfekt

biltema har ju haft okej garanti.. köpte själv ett 70amp agm batteri där förrförra veckan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
30 november 2023 · 10 280 Inlägg

Hade iaf utan tvekan valt Exide (samma som Tudor) över Julas Hamron.

Men kolla runt lite på priserna, finns ju fler som säljer batterier. AD Bildelar tex säljer ju Yuasa som är ett annat märkesbatteri.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
alfonsg00
30 november 2023 · 29 Inlägg

Tack för alla svar!

Kollade igenom utbudet på biltema också. Hittade detta som har samma mått förrutom längden som är 245 mm istället för 240. Ska mäta om det kan passa, i så fall är det ju 929 kr för 520 A och silver kalcium som sitter original. Verkar prisvärd i så fall.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000047881

Senast redigerat av alfonsg00 (1 december 2023)

Mossan1
1 december 2023 · 2 828 Inlägg

Som vi spöar Biltemabatterier i våra traktorer och i fyrhjulingen. Ujujuj!
Både vanliga och "silver"-modellen.

Dom kanske inte är bäst, men dåliga är dom INTE!  Ingen påstod det, men jag menar att dom absolut är prisvärda.

Så mitt råd är bara "Så många Ah du får plats med och finner ekonomiskt försvarbart", snarare än vilken tillverkare.

SportPilot Ubåtsingenjör
1 december 2023 · 7 232 Inlägg

Har nästan bara positiva erfarenheter från biltemas batterier

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
1 december 2023 · 7 238 Inlägg

Har aldrig behövt reklamera något Biltema-batteri.
Däremot 2 olika från Mekonomen fabrikat Global.
Struligt och tidsödande att reklamera hos Mekonomen - man skickar vidare batteriet - kan ta månader innan besked om att reklamationen godkänts.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2023 · 13 744 Inlägg

torsen skrev:
Har aldrig behövt reklamera något Biltema-batteri.
Däremot 2 olika från Mekonomen fabrikat Global.
Struligt och tidsödande att reklamera hos Mekonomen - man skickar vidare batteriet - kan ta månader innan besked om att reklamationen godkänts.

Det gör ju liten nytta  då måste man endå köpa ett annat batteri och det är ju det man vill undvika

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
1 december 2023 · 5 735 Inlägg

Har bara väldigt goda erfarenheter av Biltemas "Silverbatterier"...vilka nu verkar vara utbytta till svarta (som jag inte vet namet på).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2023 · 14 058 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som vi spöar Biltemabatterier i våra traktorer och i fyrhjulingen. Ujujuj!
Både vanliga och "silver"-modellen.

Dom kanske inte är bäst, men dåliga är dom INTE!  Ingen påstod det, men jag menar att dom absolut är prisvärda.

Så mitt råd är bara "Så många Ah du får plats med och finner ekonomiskt försvarbart", snarare än vilken tillverkare.

Förlåt Mossan1 men hur gör man när man "spöar" ett batteri?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2023 · 13 744 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mossan1 skrev:
Som vi spöar Biltemabatterier i våra traktorer och i fyrhjulingen. Ujujuj!
Både vanliga och "silver"-modellen.

Dom kanske inte är bäst, men dåliga är dom INTE!  Ingen påstod det, men jag menar att dom absolut är prisvärda.

Så mitt råd är bara "Så många Ah du får plats med och finner ekonomiskt försvarbart", snarare än vilken tillverkare.

Förlåt Mossan1 men hur gör man när man "spöar" ett batteri?

/Benny

På samma sätt man spöar en människa man ger dom har dom tål med knytnävar och sparkar.     Jag gissar på att man låter batteriet att uppleva saker som dom inte riktigt är gjorda för

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
1 december 2023 · 5 841 Inlägg

Djupurladdning är nog ett sätt att spöa ett batteri för det tar dom mycket stryk av. Jag hade själv ett nästan nytt batteri i en bil, tror det var ett biltemabatteri faktiskt, och så glömde jag ladda det under bilens vinterförvaring. När jag sedan mätte upp batteriet med en batteritestare var det inte bra alls längre, typ nere på 50-60%. Mitt nuvarande i bruksbilen är ett år gammalt nu och testaren säger 96% kapacitet kvar.

husseman
2 december 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, konstigt att folk har positiva tankar om Feltemas batterier. Varje gång ja ser ett Biltemabatteri i en bil/husvagn/husbil så vet jag att det är en kund som inte bryr sig om kvalitet utan bara ska ha nåt billigt som funkar. Och när man testar dessa batterier så är de oftast halv kassa.
Vet ingen som installerar Biltemabatterier som standard- kan finnas en anledning??.
Nu till det viktiga- vilket batteri ska du köpa till din bil?- Exide e´ok, men ja rek. Yuasa alla dar i veckan. Sitter som org. i pålitliga bilar. Banner är oxå ett bra batteri.- Lycka till
mvh/husse

granadadr
2 december 2023 · 7 290 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, konstigt att folk har positiva tankar om Feltemas batterier. Varje gång ja ser ett Biltemabatteri i en bil/husvagn/husbil så vet jag att det är en kund som inte bryr sig om kvalitet utan bara ska ha nåt billigt som funkar. Och när man testar dessa batterier så är de oftast halv kassa.
Vet ingen som installerar Biltemabatterier som standard- kan finnas en anledning??.
Nu till det viktiga- vilket batteri ska du köpa till din bil?- Exide e´ok, men ja rek. Yuasa alla dar i veckan. Sitter som org. i pålitliga bilar. Banner är oxå ett bra batteri.- Lycka till
mvh/husse

vad är det för fel med att ev spara pengar? jag har också haft Biltema batteri i några av mina bilar,, INGA problem,, dock har jag fått fina rabatter av en vän så köper varta för billigare pengar än Biltema,, men alla har ej den förmånen, biltilverkarna har ej heller Pioneer bilstereo som std vad jag har jag sett,, men dem är ej dåliga för det, eller inbyggda extraljus,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang