Volvo 244 B230A BrytarTändning Går hakigt under 2000 varv

AlbinBalbin
5 december 2023 · 19 Inlägg

Hej min 244 går dåligt under 2000 varv typ (har ingen varvräknare)
Den går fint när man drar på och kommit över 2000 varv. Låter nästan som den misständer men vet inte riktigt.
Tomgång finns knappt. Kan stå i kanske nån sekund på tomgång. Även svårstartad så länge man inte håller lite gas.
Tändningen är ställd helt okej känns som att den borde misstända på högre varv om den står helt fel.
Hade vart tacksam för hjälp

Känns som det borde räcka med en ordentlig förgasar inställning men tändning kanske också hade hjälpt.
Har dock ingen aning vilka skruvar på förgasaren som går till vad förutom soppa skruven den som sitter under.
Förgasaren är en pierburg175cd och brytar tändning från nån b20 eller nått sånt vet inte riktigt.
Har bytt kondensator, rotor, fördelarlock, stift, tändkablar.

Mossan1
5 december 2023 · 2 841 Inlägg

Låter mer som förgasarfel/tjuvluft än tändningsfel.

AlbinBalbin
5 december 2023 · 19 Inlägg

Ja tror det också, men vart tycker du ja ska börja felsöka?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2023 · 13 749 Inlägg

kolla med startgas runt förgasaren.. så kommer du säkert hitta något. 

sen gör det inget att göra ordning brytare och sånt heller..  sen ska man ställa tändingen med stroblampa så det blir rätt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
AlbinBalbin
5 december 2023 · 19 Inlägg

Får kika imorgon. Har stroblampa men har aldrig fått den å funka riktigt. Kanske bara är jag som gör fel. Ja har ställt tändning efter vart brytarna öppnar med en gammal typ av multimeter. Min farbror visa hur man gjorde det med den multimetern å han har endast hållit på med brytar tändning.

Mossan1
6 december 2023 · 2 841 Inlägg

Lampan sätts på cyl1 kabel och du låter  den blinka där inställningarna står och vrid fördelaren tills den blinkar på gradantalet enligt boken.
Vanligen är graderna på vevaxelns remskiva på rödblock-Volvo.
Alltid med BORTKOPPLAD vakuumslang till fördelaren under justeringen.

Men felinställd tändning brukar den snarare vara orkeslös, svårstartad och/eller spika vid belastning.
Inte direkt misstända.

Bränns brytarkontakterna har man dålig kondensator.

Senast redigerat av Mossan1 (6 december 2023)

AlbinBalbin
6 december 2023 · 19 Inlägg

Jag har alltid haft kvar vakumslangen så det är nog därför.

Men den går bara dåligt under runt 2000 annars går den jätte fint. Kan även tilläga att när jag starta den först så gick den fint inga problem alls sen typ några minuter senare börja den såhär

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang