Blir jag lurad? (Återlämning leasing)

PatrikFG
6 december 2023 · 4 Inlägg

Hej!

För att göra en lång historia så kort jag kan. Jag har privatleasat en VW golf Sportkombi 2021 i 3 år. Ska lämna in den 1/1 och den var på kontroll idag. Allt såg bra ut förutom två saker, att den var lite skiten på insidan(som han sa att jag kunde fixa själv enkelt) och fick en anmärkning på att en list hänger löst ovanför strålkastaren. Aldrig sett detta innan.
Se gärna bilderna jag la till.

Jag har kört extremt mycket undermil så jag får 1875 kr tillbaka. Men de har lagt till 1000 kronor för den här listen som jag inte har någon aning om vad det är och som ser ut att kunna klickas på plats. Men som sagt kan inte detta. Min känsla är att de vill jämna ut kostnaden så de sparar pengar. Vad tror ni?

Är det en enkel sak man kan ordna själv?https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248031/248031-7e796c3055f5759ee3dac9e8cb01018d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248031/248031-003edfc35e11f3147c16dfe64d598dd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248031/248031-85acb8da48f36400ed2604878e53fc0a.jpg

krambriw
6 december 2023 · 433 Inlägg

Finns det en sådan list på motsatta sidan och som sitter fast?? Varför jag frågar är för att jag upptäckte ett antal "plastremsor" som satt på liknade sätt i min audi (som jag köpte begagnad). Det visade sig i mitt fall att dom inte hörde dit, det var remsor från nån borste i biltvätt som hade fastnat i springan och jag kunde dra ut flera stycken på båda sidorna

PatrikFG
6 december 2023 · 4 Inlägg

krambriw skrev:
Finns det en sådan list på motsatta sidan och som sitter fast?? Varför jag frågar är för att jag upptäckte ett antal "plastremsor" som satt på liknade sätt i min audi (som jag köpte begagnad). Det visade sig i mitt fall att dom inte hörde dit, det var remsor från nån borste i biltvätt som hade fastnat i springan och jag kunde dra ut flera stycken på båda sidorna

Ja den hör dit. Jag ser något liknande i springan. Men vet inte hur jag lossar på kåpan eller vad det kallas för att kunna trycka dit den

dan-kristian
6 december 2023 · 518 Inlägg

Hade ställt frågan till dom varför du ska betala för en list som dåligt monterad/kvalitetsproblem,Du kan ej rå för att delar lossnar på bilen.

PatrikFG
6 december 2023 · 4 Inlägg

dan-kristian skrev:
Hade ställt frågan till dom varför du ska betala för en list som dåligt monterad/kvalitetsproblem,Du kan ej rå för att delar lossnar på bilen.

Ja jag har mailat och frågat. Får se vad svaret blir.

MrHyde
7 december 2023 · 656 Inlägg

Om dom måste byta den listen, och att det inte går att bara sätta tillbaka den så att säga, så ska du vara fruktansvärt glad att det bara är 1000 kr. Jag skulle tro att den där listen sitter runt lyktan, och då krävs det ofta att man plockar bort hela kofångaren/fronten för att komma åt och det kan bli riktigt dyrt då det tar tid. Vet att på vissa äldre Passat så måste fronten bort för att byta halvljuslampa, där landar kostnaden i runda slängar på 3000-4000 kr för det jobbet.

Men som dan-kristian säger, jag tycker också det är märkligt att det ens ska kunna lossna/gå sönder på en så ny bil. Luktar dålig byggkvalité faktiskt.

Live long, and prosper.
PatrikFG
7 december 2023 · 4 Inlägg

MrHyde skrev:
Om dom måste byta den listen, och att det inte går att bara sätta tillbaka den så att säga, så ska du vara fruktansvärt glad att det bara är 1000 kr. Jag skulle tro att den där listen sitter runt lyktan, och då krävs det ofta att man plockar bort hela kofångaren/fronten för att komma åt och det kan bli riktigt dyrt då det tar tid. Vet att på vissa äldre Passat så måste fronten bort för att byta halvljuslampa, där landar kostnaden i runda slängar på 3000-4000 kr för det jobbet.

Men som dan-kristian säger, jag tycker också det är märkligt att det ens ska kunna lossna/gå sönder på en så ny bil. Luktar dålig byggkvalité faktiskt.

Hej. Fick precis detta svar angående att jag tyckte det lät som dålig montering:

”Hej

I detta fall så beror det ej på dålig montering, listen har lossnat då fästet till den gått sönder och därav går det som onormalt slitage. Kolla gärna med vår verkstad om det skulle vara något som går på garanti eller liknande, annars är det kostnaden som ligger i protokollet som är fast om den lämnas in i nuvarande skick 😊”

MrHyde
7 december 2023 · 656 Inlägg

PatrikFG skrev:

MrHyde skrev:
Om dom måste byta den listen, och att det inte går att bara sätta tillbaka den så att säga, så ska du vara fruktansvärt glad att det bara är 1000 kr. Jag skulle tro att den där listen sitter runt lyktan, och då krävs det ofta att man plockar bort hela kofångaren/fronten för att komma åt och det kan bli riktigt dyrt då det tar tid. Vet att på vissa äldre Passat så måste fronten bort för att byta halvljuslampa, där landar kostnaden i runda slängar på 3000-4000 kr för det jobbet.

Men som dan-kristian säger, jag tycker också det är märkligt att det ens ska kunna lossna/gå sönder på en så ny bil. Luktar dålig byggkvalité faktiskt.

Hej. Fick precis detta svar angående att jag tyckte det lät som dålig montering:

”Hej

I detta fall så beror det ej på dålig montering, listen har lossnat då fästet till den gått sönder och därav går det som onormalt slitage. Kolla gärna med vår verkstad om det skulle vara något som går på garanti eller liknande, annars är det kostnaden som ligger i protokollet som är fast om den lämnas in i nuvarande skick 😊”

Men då ställer man ju sig frågan hur det kommer sig att fästet går sönder bara sådär? Tycker ändå det är dålig kvalité, det ska inte bara "gå sönder" utan åverkan, åtminstone inte på en så pass ny bil.

Med det sagt, jag tror att det inte är så saftig kostnad faktiskt. Om man tänker att VAG-auktoriserade verkstäder ligger runt 1800-2200 kr timmen för arbetet, och dom oftast fakturerar/tar betalt för påbörjad timme, alltså tar betalt för hela timmen även om jobbet tar 30 min. Sen ska ju kostnad för delen också dit.
Jag förstår dig, det är inte kul att få "betala" eller få avdrag för sådana detaljer man inte själv är skyldig till, men jag tror med det svaret du fått från dom så är det nog bäst att bara godkänna den där tusenlappen smile

Edit: Men kolla givetvis om det är en garantigrej först, såklart big_smile

Senast redigerat av MrHyde (7 december 2023)

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang