Höja laddtryck med VAG-COM

filipdarius0
12 december 2023 · 102 Inlägg

Tja, tänkte kolla om någon har bra kunskap inom vag-com.
Kan man höja ladd trycket med vag-com på något sätt eller måste man flasha en helt ny map eller uppgradera ecu?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2023 · 13 750 Inlägg

man måste ändra i programvaran och det kan du ej göra med vag-com

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
filipdarius0
12 december 2023 · 102 Inlägg

Okej, hur gör man det?

krambriw
12 december 2023 · 432 Inlägg

Beroende på bil och modell så köper man en trimsats tex från BSR

Senast redigerat av krambriw (12 december 2023)

filipdarius0
12 december 2023 · 102 Inlägg

krambriw skrev:
Beroende på bil och modell så köper man en trimsats tex från BSR

Det är en passat b5 1.8t
Det är ju det att dom nämner inget om ökning av laddtryck, laddtrycket är redan uppställt till 0.7 men den klarar 1.2 har jag för mig.
Pysventil är inget alternativ?

krambriw
13 december 2023 · 432 Inlägg

Vad är det som är intressant? Att du får en något piggare, starkare bil eller ett högre laddtryck??

Jag hade en gång en bil med samma motor, en audi a6 från 2001, och det blev väldigt mycket bättre med ett BSR trim. Just den motorn är tacksam att trimma. Jag antar att deras programvara som man enkelt laddar in naturligtvis även påverkar laddtrycket. Deras trim är väl vad man kan kalla "lätt-trim". Vill du ha vassare trim finns det andra firmor som tex Dahlbäck racing men det kostar mer. Är det då värt det? Beror på vad du har för ambition och plånbok. En sak bara, gå inte på och installera sportluftfilter som ska oljas in, då kommer din luftmassemätare garanterat att paja efter ett tag, det hände mig.

Skulle jag göra om det om jag kunde och hade den motorn? Alla dar i veckan, bilen blev mycket trevligare att köra, responsen blev mer direkt, kändes mycket starkare eftersom vridmomentet ökade. När jag sedan köpte nästa bil, en audi 2.0 tdi, så trimmades den med BSR första dagen jag hämtade ut den. Min nuvarande audi avant 40 tdi kommer bli trimmad så fort BSR gjort det möjligt att använda min PPC vilket inte går ännu, jag har ingen lust att behöva lämna in bilen på deras service center där det måste ske i dagsläget

Senast redigerat av krambriw (13 december 2023)

Jesper328
13 december 2023 · 2 382 Inlägg

Så här enkelt är det;
Högre laddtryck = mer volym in i motorn.
Mer volym kräver mer bränsle och annorlunda tändkurva.

Så ja, du kan höja laddtrycket med en pysventil eller liknande MEN har du ingen koll på syrehalten i avgaserna så vet du ju inte om motorn "klarar" ett höjt laddtryck eller ej.
Motorstyrdonet kompenserar till viss mån.

Så köp en annan mjukvara som krambriw talar om.

Up the RA
filipdarius0
13 december 2023 · 102 Inlägg

Jesper328 skrev:
Så här enkelt är det;
Högre laddtryck = mer volym in i motorn.
Mer volym kräver mer bränsle och annorlunda tändkurva.

Så ja, du kan höja laddtrycket med en pysventil eller liknande MEN har du ingen koll på syrehalten i avgaserna så vet du ju inte om motorn "klarar" ett höjt laddtryck eller ej.
Motorstyrdonet kompenserar till viss mån.

Så köp en annan mjukvara som krambriw talar om.

Den har ju redan chippade boxar så jag antar att bensinen och allt annat redan är upphöjt, har beställt en pysventil och ska testa att dra upp laddet men om det går magert på högre varv så skaffar jag mig en trimsats från bsr. Tack för svar!

Tobzter
13 december 2023 · 3 145 Inlägg

istället för att kasta pengar i sjön så kan du söka lite.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275142

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang