Bilmekaniker åker hem med min bil

dantman
12 december 2023 · 3 Inlägg

Hej! Jag kanske är nojjig i onödan men är inte allt för erfaren med bilmekaniker.

Jag lämnade in min bil för ett tag sedan då det var fel och bilmekanikern konstaterade att det var skadedjur i bilen som hade käkat på lite kablar. När han ringde och informerade mig om detta så var han förvånad att jag ens kunde köra dit och att bilen skulle behövas bärgas om den skulle flyttas. Nu har det gått ett par dagar och han sa nyligen att dom fortfarande tittar igenom vilka kablar som är sönder.

Det jag är osäker på är att jag kan se att dom nu har börjat använda bilen, den har gått ca 5mil. Några små turer i stan sen verkar de även pendla med bilen från sitt hem till jobbet. Första gången tänkte jag att, okej, det är väl för att kolla om allt funkar. Nu körde han hem den en andra gång. När borde jag bli orolig? Behöver jag ens bli orolig, gör man såhär? tongue Jag har Volvo-on-Call och kan se vart bilen åker.

Jesper328
12 december 2023 · 2 382 Inlägg

Jag kan göra det om det är dags för provkörning av bilen vid lunchtid (käkar hemma), men aldrig upprepade gånger.
Enda gången det sker är om jag efter överenskommelse med kund kommit fram till att jag ska ha bilen ett par dagar om felet är sporadiskt… felen uppenbarar sig ju aldrig på en verkstad. wink

Så som svar på din fråga: NEJ!

Senast redigerat av Jesper328 (12 december 2023)

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2023 · 17 520 Inlägg

Snart kommer samtalet från verkstaden: Alla kablar är skrot. Det kostar 92523:- att byta kabelstammen. Men vi kan ju köpa bilen av dig... lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
13 december 2023 · 10 290 Inlägg

Är väl aldrig okej om inte man kommit överens om det?

Däremot har jag varit med att jag lämnat in bilen för dom skulle felsöka ett läckage och då bad jag dom uttryckligen köra med det, tex att någon som bor en bit bort tar den hem, så att dom skulle kunna märka när/hur/var det läckte. Men som sagt, då är det ju något man kommit överens om...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
13 december 2023 · 365 Inlägg

Jag tycker du ska vara väldigt orolig över det hanterandet.
Det är inte praxis att använda kundbilar privat.
Om det var så mycket skador att bilen inte ansågs brukbar är det väldigt underligt att den ändå körs runt med.
Jag hade hämtat bilen från den oseriösa firman och lämnat den någon annanstans.

torsen
13 december 2023 · 7 264 Inlägg

Hade en gång en ny Renault som var inne på 100-milsservice.
Meken tog min bil och åkte och köpte fikabröd.
Krockade så att bilen blev stående 3 månader.
Bilfirman mörkade händelsen och skyllde på att det saknades delar.
Fick efter ett halvår reda på sanna händelseförloppet.
Hade sett att lacken skilde på fronten, huven och framskärmarna,
Bytte då bort den mot en Peugeot.

torsen
13 december 2023 · 7 264 Inlägg

En annan gång fick jag hem ett krav på trängselavgift under den tid jag hade haft min Land Rover Defender inne för en garantiåtgärd(på suffletten) hos generalagenten, som inte behövde någon provkörning på bortåt 5 mil, om jag minns rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang