Bmw 325 n53

Karim22
16 december 2023 · 43 Inlägg

Tja! har en bmw 325 med n53 motorn, den låter precis såhär
https://youtube.com/shorts/CFlqCQ0hyKY? … _2_3WkbVF8

någon som har en som låter likadant? är det normalt? eller är det något som inte stämmer?

Utmarks-Loke
16 december 2023 · 5 860 Inlägg

Man kan höra två ljud och det dieselliknande rasslet är normalt. Men man hör även ett knackande, som hörs extra tydligt när du filmar under motorn, och det skulle kunna vara ett dåligt vevlager.

Karim22
17 december 2023 · 43 Inlägg

De knackade ljudet försvinnner när motorn blir varm, samt så följer det knackande ljudet inte motorns varvtal, kan varva men det knackar fortfarande i samma takt om du förstår vad jag menar

Videon är tagen från yt så tänker att de lär va fler som hör samma från n53?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2023 · 17 521 Inlägg

Knacket vill jag ha till vevlager på gång. Men att det inte följer motorns varvtal låter märkligt. Då borde det ju knacka om du stänger av maskin med.

Lite lurigt för fel på veven ger inga felkoder. Det är först när en kolv tittar ut genom blocket som man inser att det nog var den som strulade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Karim22
17 december 2023 · 43 Inlägg

ja jo alltså om de är lager borde de följa motors varvtal, samt så ska vevlager inte va "vanligt" fel på dessa motorer, men de försvinner när motorn går upp i temp, vet inte riktigt om jag ska va orolig eller inte, bytte olja och hittade inge splitter i oljan

Karim22
17 december 2023 · 43 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Knacket vill jag ha till vevlager på gång. Men att det inte följer motorns varvtal låter märkligt. Då borde det ju knacka om du stänger av maskin med.

Lite lurigt för fel på veven ger inga felkoder. Det är först när en kolv tittar ut genom blocket som man inser att det nog var den som strulade.

Eftersom det bara är för bilen är kall, tror du att de kan vara högtryckspumpen som lever om?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang