Bilval - Hjälp

delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Hej,

Jag står inför ett bilbyte och behöver era kloka ord på vägen. Eventuella problem, bra att tänka på:

Bil 1:
Nissan Qashqai 2.0 -2008, Manuell, Drag, miltal: 17 990

Bil 2:
Volvo V70 2.0F 2009, manuell, miltal 22.000

Bil 3:
Volvo V60 D2, 2012 manuell , miltal: 21600

Bil 4:
Peugeot 2008 1.6 D, Panoramatak, 2014, miltal 18000

Stort tack för er hjälp !!

Senast redigerat av delgad (27 december 2023)

Muskelbil
27 december 2023 · 365 Inlägg

Nisse Cash Kaj.
De andra tre är inte lika driftsäkra och drivs med diesel. Det är dyrt att köra diesel och det kommer inte bli billigare trots fagra löften.
(Gammal dieselbil är bra om du äger en båt du vill förtöja säkert.)

delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Okej, är Nissan Q en bra bil? (aldrig ägt en Nissan tidigare) Är 2.0 motorn ett bra alternativ?

Utmarks-Loke
27 december 2023 · 5 860 Inlägg

Nissan Qashqai är utvecklad ihop med Renault och håller inte direkt japansk kvalitet. Jag hade helt klart satsat på en volvo hellre. Kör man mycket är diesel fortfarande bäst, kör man lite är bensin bättre

delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Jo volvo är alltid volvo, kör dock inte så mycket så skulle gärna haft en bensinare. Nissan ser ju ut att vara en prisvärd och okej bil tycker jag men vet inte vilka vanliga fel som finns

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2023 · 17 520 Inlägg

delgad skrev:
Jo volvo är alltid volvo, kör dock inte så mycket så skulle gärna haft en bensinare. Nissan ser ju ut att vara en prisvärd och okej bil tycker jag men vet inte vilka vanliga fel som finns

Som vanligt med franska bilar så lite skumma elfel. Nu ska du inte ha automat och det är bra: Den är rena skiten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
27 december 2023 · 2 382 Inlägg

En v60 d3 eller d4.
Alla bilar går sönder förr eller senare så köp det du känner att du verkligen vill ha.

Up the RA
delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Haha okej. Men är deras motorer okej rent generellt ?

Jesper328
27 december 2023 · 2 382 Inlägg

delgad skrev:
Haha okej. Men är deras motorer okej rent generellt ?

Om du svarar på mitt inlägg;
Volvos D3/D4/D5 är generellt pålitliga motorer.
D2 är en PSA-maskin.. om jag minns rätt.

Citroen/Peugeot - håll dig på behörigt avstånd.

Kan inte uttala mig om Nissan, men de kommer ju med Renault 1,5L K9K diesel som även den är en generellt bra motor.

Up the RA
delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Men eftersom jag inte åker långt blir det nog en bensinare. Frågade om 2.0 Bensin på nissan Q är en okej motor eller är det en problem motor?

Muskelbil
27 december 2023 · 365 Inlägg

delgad skrev:
Men eftersom jag inte åker långt blir det nog en bensinare. Frågade om 2.0 Bensin på nissan Q är en okej motor eller är det en problem motor?

Det är en bra problemfri motor.
Inte en kul eller spännande motor utan en bruksmotor som flyttar dig bekymmersfritt dit du vill och hem.
Kamkedja för enkelt ägande.
Jag har ägt 2 sådana varav den ena -08 2.0 var fullständigt negligerad av tidigare och första ägaren i 17000mil.
Gubben arbetade som brevbärare på postnord och körde sin bil lika vårdslöst som arbetsbilen.
Den bilen har nu rullat cirka 26000mil då en kusin till mig kör den och hon kan inte heller köra bil.
Enbart service och en strålkastare samt en backspegel, ibland är bilen större än det utrymme som finns att köra på helt enkelt.

delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Tack för ett bra svar. Söker mer en "bruksmotor" som inte krånglar utan som tar mig mellan a till b.
Har sätt att vissa även har Panoramatak vilket är nice, denna har dock inte det. Det är oxå bra att den har kamkedja så slippar man byta kamrem m.m

Muskelbil
27 december 2023 · 365 Inlägg

delgad skrev:
Tack för ett bra svar. Söker mer en "bruksmotor" som inte krånglar utan som tar mig mellan a till b.
Har sätt att vissa även har Panoramatak vilket är nice, denna har dock inte det. Det är oxå bra att den har kamkedja så slippar man byta kamrem m.m

Panoramataket gör att det blir lite sämre takhöjd i bilen men det är trevligt.
Jag kör själv bil med glastak och det är en härlig känsla.
Prova och känn om bilen passar dig.
Ett högre insteg är bekvämt tycker jag.

delgad
27 december 2023 · 30 Inlägg

Ska åka och provköra den och se hur "Känslan" är. Kan dock tycka att inredningen är lite trist men man kan inte få allt.

Muskelbil
27 december 2023 · 365 Inlägg

En ren design blir inte utdaterad.
Den är stilren och funktionell.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang