V70 -07 cem

Externos
1 januari · 19 Inlägg

Hej, när jag skulle starta bilen (v70 -07) så var allt dött och det stank bränd elektronik. Misstänkte snabbt cem:en (Central Electronic Module) så jag började skruva, men nu har jag stött på problem.

Kontakten som sitter på cmen vid motorutrymmet har bränt fast i modulen helt omöjlig att få av då plasten har smält ihop med varandra.
Jag upptäckte att kontakten består av två delar, ett "hölje" och en "plint". Tänkte om jag kunde separera dessa två och köpa ett nytt hölje på skroten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99592/99592-ce507b349aef9c9ff59da928a61b4777.jpg

Men jag lyckas fortfarande inte få av kontakten.

Nu står jag här med tre alternativ:
1: Klippa kablarna
2: Byta kablaget
3: Skrota bilen

frågor:
1: kan jag få tag i en ny kontakt om jag klipper kablarna? Jag kan plocka en på skroten och löda alla kablar, det är jag inte sugen på.
Skulle hellre vilja gå in på volvo och köpa en ny kontakt med stift och slippa skarva 20-25 kablar.

2: Var går kablarna? Kan jag byta hela "knippet"? Mycket jobb?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Varför vill jag plocka bort cmen?
För att kunna skicka den till obd tuning. Vad jag har förstått kan dem klona den till en begagnad. (kan ha fel)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang