Hjälpstarta ett kallt/sovande LiFePo4 batteri

xyncro
4 januari · 2 Inlägg

Hej!

Jag har letat runt som en tok på nätet om hur man kan få igång ett "sovande" Litium batteri.

Min 85-åriga styvfar har en 3-hjulig el-scooter som han nu i somras haft i 5 år.
Givetvis "smälte" de bly batterierna han hade i den, så jag köpte ett stort 58V litium batteri till scootern ifrån Kiina.
Scootern har han parkerad i ett uppvärmt Dooman garage intil bostaden.

Nu för någon dag sedan när det var -6'c var han nere på ICA och handlade, och när han körde hem blev det total-stopp 50m från hans bostad.
Jag åkte ut till honom för att se om problemet gick att lösa.

Men jag noterade att batteriet var helt slut, så jag kopplade på laddaren i vanlig ordning.
Men.. efter 3 timmar hade inte batteriet tagit emot någonting.

Jag googlade på nätet och fick fram att litium batterier är känsliga mot kyla (0'c och under), så visst, där är en anledning till varför batteriet var "tjurigt".
När jag fortsatte söka på nätet kom jag även in på artiklar som nämnde att litium batterier som i princip blivit helt tömda måste hjälpstartas pga att de hamnat i någon form av sovande säkerhetsläge så inte cellerna skadas.

Nu då till felet eller idéer på hjälp..

Nu är det inte bara så enkelt att koppla på en laddare och ladda upp batteriet.
Nej! laddaren måste ha lite ström tillbaka ifrån batteriet för att laddaren ska kunna gå igång, och just nu är det 0% i batteriet.

Jag såg en video på Youtube där någon tömt ett batteri till en skruvdragare och hur han med hjälp av ett liknande batteri ihopkopplade (plus/plus och minus/minus) i 10-15 minuter vilket hjälpte det "sovande" batteriet att ta emot lite ström som sedan laddaren uppfattade.

Ok! Att koppla batteri mot batteri för att "utjämna" (låna) ström från ett extra batteri blir i mitt fall inte lätt då detta elscooter batteriet är specialbyggt i Kina och ligger på 58 Volt.. och andra batterier liggandes har jag inte heller såå.. det är här allt nu har stoppat för mig.

Hur kan man gå vidare..?
Att koppla på en 12-volts litium laddare på batteriet är uteslutet eller..?
Men det tar väl en månad eller 2 innan batteriet ens vet vad jag sysslar med. hmm

Tacksam för idéer..

Senast redigerat av xyncro (4 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari · 17 528 Inlägg

Större Lithium har elektronik i sig. Frågan är om detta har det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
5 januari · 5 774 Inlägg

Har Lithiumjonjärn batteri i min motorcykel (Honda Pan European 1300 STA) sedan mer än 10 år tio år tillbaka och eftersom batteriet under vinterhalvåret dras ur så får jag då och då ladda det med den speciella Life laddare jag har men...den laddaren klarar inte av att ladda batteriet i MC:n om spänningen sjunkigt för lågt, ner till ca 7-9V utan  då är jag tvungen att koppla in min gamla analoga 4A/12v laddare några sekunder för att få upp spänningen så den "moderna digitala" laddaren kan kopplas in.

Senast redigerat av jaka54 (5 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari · 17 528 Inlägg

Har du en Honda Pan European? Fina grejer! Jag bryr mig inte om MC men den där gillar jag! Pojkdrömmen på sent 80-tal var ju en Transalp. Nu är det bara att köpa en... Men nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xyncro
5 januari · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
...eftersom batteriet under vinterhalvåret dras ur så får jag då och då ladda det med den speciella Life laddare jag har men...den laddaren klarar inte av att ladda batteriet i MC:n om spänningen sjunkigt för lågt, ner till ca 7-9V utan  då är jag tvungen att koppla in min gamla analoga 4A/12v laddare några sekunder för att få upp spänningen så den "moderna digitala" laddaren kan kopplas in.

Exakt.. precis detta har hänt med min styvfars el-scooter...
Han körde den krut torr på allt som fanns i batteriet..
Lite till hans försvar så visste jag själv inte att det ens var möjligt och har nu satt oss i en annan märklig situation..

Men.. hur trixar man till något sådant med ett 58v batteri..

Och använda sig av original laddaren (bly) några minuter för att lura i batteriet lite spänning är väl inte direkt att rekommendera.. eller..?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari · 17 528 Inlägg

Går det att mäta spänning i batteri med multimeter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
5 januari · 5 774 Inlägg

Det är inget som skadas!
Du behöver inte ens köra med den analoga laddaren i några minuter. Det räcker nog med sekunder så du får upp spänningen så du sen kan koppla in en "smart laddare" (Originalladdare?).
Hybrid...Jo Hondan är fin. Köpte den ny 2003, modellen kom 2002. V4 med 125hk. Lite tung bara (325kg) men det märks inte när man kör.

Senast redigerat av jaka54 (5 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang