Artic Cat 300 har väl Suzuki's 280cc motor och transmission från första generationen av KingQuad.
Skruvade en hel del med sådana en gång i tiden.
Mycket bra maskin men är kinkig med förgasaren. Minsta smuts så kinkar den. Den har även en membrantrottel där membranet måste vara helt.
Andra vanliga förgasarfel är brustna oringar till munstycken inne I förgasaren. Om jag minns rätt finns även oringar under sliden till vakuummanövrerade trotteln.
Ta loss och isär förgasaren HELT och rengör alla munstycken.
Byt oringar som är trasiga.
Notera NOGA hur många varv ut från lätt ansatt alla justerskruvar är INNAN du tar ur dom. Så du får dom lika igen.
Huvudmunstucket under förgasaren har jag för mig ska vara 2 5/8 dels varv ut som grundinställd på 280cc och 2 varv på 250cc.
Chokevirens anslutning till förgasaren har en gummihätta som måste vara helt och på plats för rätt funktion.
Choken är en berikningskrets och inget spjäll som stryper.
Luftfilter måste finnas för att den ska gå rätt. Den behöver det lilla motståndet för att få rätt undertryck.
Så en snabb provkörning utan luftburk kan luras att tro fler fel finns. Gissa hur jag vet?
Det är en smula tålamodsprövande att få tillbaka plaströret mellan förgasaren och luftburken.
Detta gäller Suzukis 280cc maskin och jag TROR det är lika på Artic Cat 300.
Men kanske inte..
Senast redigerat av Mossan1 (3 januari )