Skrammel och effektförlust mopedbil microcar MC2

ObG
4 januari · 3 Inlägg

Hej,
Microcar MC2 -08 Yanmar Diesel

Blir inte klok på mopedbilen.
För ett tag sen så får jag hämta dottern då hon säger att moped bilen har tappat fart. Går runt 20km/h vid full gas.
Jag kör hem den, upplever inget mer fel än tappad effekt.
Tänker att det kan vara ispropp för att hon har inte kört den när det varit kallt innan, tankar och fyller på med dieselrengöring mot ispropp.
Bilen får stå i garaget över natten.
Jag provar den, upplever att den går "som vanligt". ( Kör kanske max 500m upp och ner på gatan)

När hon sen ska iväg med den några dagar senare så kommer hon kanske max 2-300m med den och hon ringer om ett "skrammel" och ingen fart alls.
~5km/h

Jag försöker köra, startar direkt. Låter som vanligt under tomgång. Lägger i växel och ger gas och det är världens oljud från nånstans i framvagnen.
Kollar under huven, ser att batteriet har glidit ur position och ligger mot variatorn (luktar även illa, typ bränd plast)
Jag pytsar tillbaka batteriet, jag får puttra tillbaka den hem i 5km/h men den dör helt i uppförsbacken på gården. Vi får hjälpas åt av att trycka på samtidigt som hon ger full gas.

Har kollat variatorn, vikterna ser ok ut. Remmen är fräsch.
Den startar utan problem, men när man ger mer än ungefär halvt gaspådrag så kommer ett kraftigt knackande ljud från undersida motor.

Nån ventil? Nåt man kan försöka lappa ihop för att få den till verkstad eller är det bara att köra upp skiten på kärra och köra iväg?

Utmarks-Loke
4 januari · 5 859 Inlägg

ObG skrev:
...när man ger mer än ungefär halvt gaspådrag så kommer ett kraftigt knackande ljud från undersida motor...

Detta skulle kunna låta som dåliga vevlager men det blir ju bara en gissning när man inte kan höra ljudet själv. För skojs skull kan du kolla om det är någon olja i motorn men det är nog bara att köra den till verkstad och förbereda sig på att det kommer kosta

ObG
5 januari · 3 Inlägg

Tack,
Ja det är nog dit det bär.

Vevlager, nåt man kan kolla/byta själv?

SportPilot Ubåtsingenjör
5 januari · 7 234 Inlägg

ObG skrev:
Tack,
Ja det är nog dit det bär.

Vevlager, nåt man kan kolla/byta själv?

Allt går, börja med att lyfta ut motorn och sätt upp den i ett stativ. Sen plockar du ner den och renoverar, då ser du samtidigt om lagren är skrot. Alt så letar du upp en utbytes motor och ersätter nuvarande

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mossan1
5 januari · 2 841 Inlägg

Vevlager, nja, jag hade nog misstänkt något i premiärvariatorn först.

Samt att dieslar knackar hemskt om det är något med bränslesystemet.
Felaktig förbränning ger knackande en bensinmotor inte får på samma sätt

Så rusa inte och beställ vevlager och börja ta ur motorn innan en ordentlig koll har utförs.

ObG
8 januari · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Samt att dieslar knackar hemskt om det är något med bränslesystemet.
Felaktig förbränning ger knackande en bensinmotor inte får på samma sätt

Så rusa inte och beställ vevlager och börja ta ur motorn innan en ordentlig koll har utförs.

Fick ett förslag av en på jobbet att kolla bränslefiltret, kan det verkligen vara så banalt?

Olja, oljefilter och luftfilter byttes i somras. Men tror rätt säker på att bränslefiltret är bytt.

Det är verkligen ett metalliskt knackande eller slående ljud, svårt att förklara.

Mossan1
8 januari · 2 841 Inlägg

Sök på Youtube på någon som startar en diesel (tex traktor) med startgas så hör du hur dom kan knacka/spika.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 januari · 7 234 Inlägg

ObG skrev:

Mossan1 skrev:
Samt att dieslar knackar hemskt om det är något med bränslesystemet.
Felaktig förbränning ger knackande en bensinmotor inte får på samma sätt

Så rusa inte och beställ vevlager och börja ta ur motorn innan en ordentlig koll har utförs.

Fick ett förslag av en på jobbet att kolla bränslefiltret, kan det verkligen vara så banalt?

Olja, oljefilter och luftfilter byttes i somras. Men tror rätt säker på att bränslefiltret är bytt.

Det är verkligen ett metalliskt knackande eller slående ljud, svårt att förklara.

Kan vara så banalt, otroligt svårt att sia om utan att höra motorn

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang