Hur klen är egentligen volvos viskokoppling?

keezac
13 januari · 18 Inlägg

Hej. Har läst väldigt mycket där i varje tråd så tycker alla olika så jag undrade bara hur illa det egentligen är? Bilen är en V70N -01 manuell AWD. Vad är det som går sönder? Tar den stryk av att man leker lite med handbromsen?

Mack Forum- och sitemoderator
13 januari · 26 167 Inlägg

Det finns inget exakt svar på den frågan.
Men om vi säger så här; med en frisk visco så går det att leka på en snöig parkering och liknande, men den är inte designad för tuffare "off-road" eller rallykörning. Det är ett hyfsat pålitligt - gammalt - system som håller om man tänker till lite.
Dra i handbromsen skulle jag dock personligen inte göra, och inte behöver man det heller om man hittar tekniken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mossan1
13 januari · 2 848 Inlägg

keezac skrev:
Bilen är en V70N -01 manuell AWD. Vad är det som går sönder? Tar den stryk av att man leker lite med handbromsen?

Ja!
Det som går sönder är hylsan i vinkelväxeln för bakhjulsdriften.
Det gör den även med normal körning.
Inte OM, utan NÄR.

Det är isärklass vanligaste felet med Volvo AWD av dom modellerna.  Även med Haldex, för den sitter istället för Viscon, dvs strax innan bakdiffen.
Riktigt dålig konstruktion som alla Vilvo AWD av den eran har.Dvs även första XC90.  (Samma mekanik som V70N)
Vissa har lagats och förstärkts, men håller inte heller i längden.

Själva Viscokopplingen tror jag inte är vanlig felkälla, utan det är vinkelväxeln (hylsan) som ger sig.
Viscon ger däremot en fördröjning vilket kan ge en kraftigt försämrad förmåga till start på halt och inte lika kontrollerad inkoppling för väghållningens skull.  Dessutom drar Visco aldrig stenhårt, men tillräckligt på vanlig kombi egentligen.
Men lagget och omöjlig att kontrollera elektroniskt gjorde att Haldex infördes.

Senast redigerat av Mossan1 (13 januari )

torsen
13 januari · 7 264 Inlägg

En visco, eller rättare sagt vätskan/mediet i den, åldras med tiden så att till slut blir det stelkoppling mellan axlarna.
DÅÅ blir det mycket stora påfrestningar på drivlinan.
På bl a JEEP och Landrover kan det resultera i kardanaxelhaveri - på sikt.

keezac
13 januari · 18 Inlägg

Tack så mycket för svaren, ska nog undvika handbromsen isåfall.

keezac
13 januari · 18 Inlägg

Mack skrev:
inte behöver man det heller om man hittar tekniken.

Några tips? Går tyvärr bara i 30.
När det är oplogat eller is går det ganska lätt, men annars får jag det inte att släppa.

Senast redigerat av keezac (13 januari )

Mack Forum- och sitemoderator
13 januari · 26 167 Inlägg

keezac skrev:

Mack skrev:
inte behöver man det heller om man hittar tekniken.

Några tips? Går tyvärr bara i 30.
När det är oplogat eller is går det ganska lätt, men annars får jag det inte att släppa.

Aha, är det en A-traktor?
Då lär det väl bryta när hjulen väl får lite snurr också..då blir det desto klurigare.
Annars är det ju bara att få framhjulen att riva loss så bakhjulen börjar skjuta på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
keezac
13 januari · 18 Inlägg

Mack skrev:
Aha, är det en A-traktor?
Då lär det väl bryta när hjulen väl får lite snurr också..då blir det desto klurigare.
Annars är det ju bara att få framhjulen att riva loss så bakhjulen börjar skjuta på.

Ja, det är lite klurigt, men när det går är det kul.

Hilmer
13 januari · 1 789 Inlägg

torsen skrev:
En visco, eller rättare sagt vätskan/mediet i den, åldras med tiden så att till slut blir det stelkoppling mellan axlarna.
DÅÅ blir det mycket stora påfrestningar på drivlinan.
På bl a JEEP och Landrover kan det resultera i kardanaxelhaveri - på sikt.

Nu blir det ju lite OT, men detta är nog det som skett på min V70N AWD -02 (ca 31 000mil) för den driver hela tiden. Vad gör man åt detta, är det för sent att byta vätskan i viskon!? Hur länge den varit så vet jag ej, jag har haft bilen sen -18 och den har varit sån hela tiden.
Hylsa/splines och vinkelväxel kontrollerades i samband med motorbytet jag gjorde för typ två år sen och var i gott skick!
Kul när det är snö och halt men det går hårt åt däcken på sommarhalvåret även om jag är noga med flytta runt och hålla alla däcken med samma rullomkrets...

Så för att ändå knyta ihop det med tråden lite så jo dom tål nog en del stryk i vissa fall!

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 290 Inlägg

Dom tål mycket mer än man tror. Var väl nå´t reportage i nå´n motortidning ("mutortidning"...) där man plågade viskon så den överhettade och sedan slutade driva, varpå den var skräp...

Tekniken med visko är densamma i tex Jeep Cherokee och dom brukar folk sällan beskriva som dåliga när det gäller fyrhjulsdriften.

Däremot för att svara på trådskaparens fråga, använd inte handbromsen på det viset. Haldex tex kopplar ur bakhjulsdriften så får handbromsen dras åt. Visko-bilarna har inte den funktionen så där är man lite elak mot prylarna om man gör det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
keezac
14 januari · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
Däremot för att svara på trådskaparens fråga, använd inte handbromsen på det viset. Haldex tex kopplar ur bakhjulsdriften så får handbromsen dras åt. Visko-bilarna har inte den funktionen så där är man lite elak mot prylarna om man gör det...

Ok, ska låta bli det. Använde den två eller tre gånger innan jag skapade tråden och kände att något började lukta lite bränt, så det var nog det. Tack för svaret. Hoppas bara jag inte sabbade den helt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang