Subaru Vs Audi fyrhjulsdrift och bilval?

Tonycrona
17 januari · 400 Inlägg

Har en Subaru Outback 2009 2.0 Diesel och tröttnat på Diesel och tänker gå över till bensin igen och därmed tänker jag mig en Audi Quattro Avant lr Sportback liknande Kombi A3,A4,A6 med 1,8, 2.0, 2,4 L bensin motor och årsmodell runt 2006-2007 någon stans där, för har hört att upp till 2007 så kan man koppla ur antisladd och antispinn helt via knapp, likt man kan göra i min Subaru, vilket är ett krav så det går att leka med bilen under vintern.
Undrar lite hur förbrukningen är på  Dessa audi?
Samt hur kommer jag uppleva Audis fyrhjulsdrift jämfört med min Subaru? Vore kul att hitta någon som haft båda, min subaru har ju 40/60 Bak/Fram, medan audi har väl 50/50?.

Senast redigerat av Tonycrona (17 januari )

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
krambriw
17 januari · 432 Inlägg

Nu har jag ju ingen subaru att jämföra med utan bara en 2020 Audi A6 Avant Quattro 40 Tdi och 4-hjulsdriften i den är helt magiskt bra. Testade idag i snöstorm och modd, bara trycka på pelle och axxa, köra hur stabilt som helst, slira, knappast, greppar som bara den med alla fyra dubbade nokia hakka
Å andra sidan, har åkt med en gång i en Imprezza i Schweiz en sommar, uppför berg, slingrig väg, jisses vad det gick och går det lika bra i snö, ja då är det fint
Men det var ju ingen tillfällighet att AUdi Quattro krossade allt motstånd i rally under många år

Senast redigerat av krambriw (17 januari )

Mack Forum- och sitemoderator
18 januari · 26 164 Inlägg

krambriw skrev:
Nu har jag ju ingen subaru att jämföra med utan bara en 2020 Audi A6 Avant Quattro 40 Tdi och 4-hjulsdriften i den är helt magiskt bra. Testade idag i snöstorm och modd, bara trycka på pelle och axxa, köra hur stabilt som helst, slira, knappast, greppar som bara den med alla fyra dubbade nokia hakka
Å andra sidan, har åkt med en gång i en Imprezza i Schweiz en sommar, uppför berg, slingrig väg, jisses vad det gick och går det lika bra i snö, ja då är det fint
Men det var ju ingen tillfällighet att AUdi Quattro krossade allt motstånd i rally under många år

Nåja..många år var väl till att ta i.
Det gick dock väldigt bra i början eftersom de andra fortsatte ett tag med bakhjulsdrivet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Lucif3r
18 januari · 2 218 Inlägg

Subaru's AWD brukar ju generellt få högre betyg än t ex Audi's, men subaru har ju en hög med andra problem... Rost, svaga växellådor och ett halvt h-e att serva(förutsatt att vi talar om boxer-motorerna).

Skulle jag vara på jakt efter en AWD som bruksbil hade jag nog valt audi.

krambriw
18 januari · 432 Inlägg

Om man vill att bilen ska sladda "som standard" ska man tydligen välja en volvo (sa en kompis som tidigare hade en xc men numera passat 4wd)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang