Kupéfläkten jobbar men kommer ingen luft ut kanalerna v70 98

Volvo740b230A
19 januari · 1 Inlägg

Hej köpte en v70 tdi, kommer nya problem hela tiden men de som stör mig mest är fläkten,

Kupéfläkten går bara på vissa lägen,
Men när den väl går så kommer de endå ingen luft i bilen,

Har kollat filtret men satt inte ens något filter å kupéfläkten går som bara den när man kolla på den me fläkten på, å man hör hur den jobbar men kommer inte de minsta luft, någon som har någon idé eller grej jag kan kolla?

Oreggad Ruter Knekt
20 januari · 653 Inlägg

Fläkten, lämpligtvis. Motorn kan surra utan att fläkten går. Fläkten kan inte röra på sig om motorn inte går.
Annars är det väl en råtta som dött i kanalerna.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
20 januari · 2 828 Inlägg

Rör sig luftspjällen?
Det hörs om man ändrar inställning med tändning på och motor av.

Panelmunstyckena kan man stänga av ett och ett med reglage invid.  Jag vet flera som missat det faktiskt.

Senast redigerat av Mossan1 (20 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari · 17 485 Inlägg

Jag vet att S80 har lite problem med klimatanläggningen på äldre bilar. Styrdatorn ger inte signal till ventilerna att öppna sig. De stängs nämligen helt några minuter efter att bilen stängts av. Då rekommenderas helt enkelt att byta enheten. Finns på skroten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
21 januari · 2 828 Inlägg

På S80/V70N/S60/XC90 kan man i regel inte byta styrdon hursomhelst. Där är CAN systemet väldigt kinkigt. Så lika produktionsdatum på styrenheten som möjligt ökat chansen. På huvudstyrdonen som till motor, ABS  osv, kan man glömma styrdonsbyte utan mjukvarujobb av någon form.

Men, detta handlar om en V70 1998.
DÄR, kan man byta klimatpanelen till en lika från annan V70 eller S70.
Men jag hade lyssnat efter surret OCH ljudet av spjäll som rör sig. Spjäll som lossnar från axeln, eller ställmotorer som inte rör sig förekommer också.

Senast redigerat av Mossan1 (21 januari )

Brådhis * Voff voff *
21 januari · 10 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Men jag hade lyssnat efter surret OCH ljudet av spjäll som rör sig. Spjäll som lossnar från axeln, eller ställmotorer som inte rör sig förekommer också.

Detta var ju inte ens ovanligt när dessa bilar var 10 år, så nu när dom yngsta är 24 och trådskaparens är 26 så är det nog helt klart det mest sannolika.

Man ser mekanismerna genom att lägga sig på rygg och titta upp under instrumentbrädan. Det sitter tre ställmotorer, om jag inte minns helt fel, som i sin tur rör skivor med spår i. Härligt modernt och primitivt på samma gång. Dom kan iaf hamna fel så att som hamnar utanför spåren och då händer just ingenting.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang