Hur bra bil får jag för 150.000 tkr?

freorn
23 januari · 7 Inlägg

Hej!
Jag har idag tjänstebil men jag köpa en egen bil.
Åker ungefär 1000 mil och året och mest korta sträckor.

Min fundering är nu, duger det med en bil för 150 tkr eller bör jag köpa en minst dubbelt så dyr om jag vill skippa en massa problem?

För 150 tkr får jag kanske en Passat TDI 2016-2017 med +15.000 mil på mätaren eller liknande Volvo V70.

Hur mycket problem kan man förvänta sig?

Skulle jag lägga till och låna 200 tkr så skulle det kosta mig runt 3000 tkr i månaden i ränta och amorteringar, men det äts snabbt upp om det blir en massa problem och reparationer.

xXSammy
23 januari · 6 580 Inlägg

freorn skrev:
Hej!
Jag har idag tjänstebil men jag köpa en egen bil.
Åker ungefär 1000 mil och året och mest korta sträckor.

Min fundering är nu, duger det med en bil för 150 tkr eller bör jag köpa en minst dubbelt så dyr om jag vill skippa en massa problem?

För 150 tkr får jag kanske en Passat TDI 2016-2017 med +15.000 mil på mätaren eller liknande Volvo V70.

Hur mycket problem kan man förvänta sig?

Massor, satsa på bensin istället när du kör så lite

Kanske finns någon vettig hybrid?

De/Dem
simlar
23 januari · 5 531 Inlägg

Kommer du inte laga bilen själv så rekommenderar jag en bil som ryms inom maskinskadeförsäkring (Dvs byt bil innan den passerat 10år/15k mil på dom bolag som erbjuder längst maskinskada.)
eller en så pass gammal/billig bil så den är billig att laga även på verkstad och går att skicka till skroten utan att man gråter blod om den blir för oekonomisk att laga.

1000mil per år och mest korta körningar ska du absolut inte köpa en bil med partikelfilter. (Diesel ca 2005+ och vissa bensinmotorer ca 2020+)


Hur stor och lyxig bil behöver du?
T.ex en VW Golf/Skoda Octavia/Seat Leon 1,0TSI kan du hitta inom budget och dessa är både driftsäkra och bränslesnåla men relativt trång jämfört med en Passat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 januari · 7 234 Inlägg

Vill du undvika problem så ska du inte köpa en diesel när du kör så lite som du gör, sen bör du börja fundera på att kolla på lite mer driftsäkra bilar. Exempelvis Toyota Avensis, Honda Accord, Mazda 6

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
24 januari · 4 045 Inlägg

Man behöver inte betala så mycket pengar för att få en driftsäker bil.

Vi har en VW Tiguan R-line 2.0 bensin med 4 motion.
Den köpte vi för 130K för 3 år sedan. Den har vi reparerat för 5000 kr och kör ca 1500 mil/år.

Min Navara köpte jag för 130K för 6 år sedan. Den har jag kört 13K mil med.
Reparerat för under 10K.

Hade jag köpt dubbelt så dyra bilar hade dom garanterat tappat många gånger mer än så i bara värdeminskning och jag tror inte repkostnaderna hade varit annorlunda.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
freorn
24 januari · 7 Inlägg

Jag behöver en kombi i alla fall.
Automat  och värmare vill jag ha.

Någon som har erfarenhet av Passat GTE? Det får du kanske visserligen lägga till några kronor för.
Tänker på laddningen när bilen blir lite äldre.

Muskelbil
24 januari · 355 Inlägg

freorn skrev:
Jag behöver en kombi i alla fall.
Automat  och värmare vill jag ha.

Någon som har erfarenhet av Passat GTE? Det får du kanske visserligen lägga till några kronor för.
Tänker på laddningen när bilen blir lite äldre.

Det finns några inlägg om växellådsproblem med GTE, det är en betydligt dyrare reparation än DQ200 som är ökända för att gå sönder.

Bil att köpa: Toyota Auris hybrid, rymlig, snål, driftsäker och är perfekt för ditt körmönster då motorn är byggd för att starta och stoppa återkommande.
Du kan köpa en inom din budget och få ett fint välutrustat exemplar, många har motorvärmare och kupéuttag.

Angående din fråga gällande batteriet i en hybrid eller laddhybrid, det behöver du inte oroa dig över i en Auris.
Det är Panasonicbatterier som håller länge och om det mot förmodan går sönder en cell går det smidigt att byta ut den cellen till lägre kostnad än vad en dieselpump eller mekatronic till en Passat kostar.
(Du behöver iofs inte oroa dig för batteriet i en GTE heller för innan det är defekt har växellådan gått sönder två gånger, svänghjulet har havererat, kamkedjan har gått av, turbon har börjat glappa, och bilens dörrar och bagagelucka har självåtervunnits med råge.)

TaxiBenz
24 januari · 130 Inlägg

Köp en koreanare för dom pengarna, eller en franska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang