Kabel genom torpedvägg?

ehedberg
8 januari · 5 Inlägg

Tja! Har funderat ett tag på att sätta in kabel till kupevärmare i bilen min (Skoda Felicia -00) och funderar om det är någon som vet ett bra sätt att få igenom skarvsladden från motorutrymmet in till kupen? Har kikat i motorutrymmet vid torpedväggen och har inte riktigt hittat ett lämpligt ställe utan att behöva borra som jag helst inte gör. Tacksam för svar!!

Oreggad Ruter Knekt
14 januari · 652 Inlägg

Skravsladd med kontakt och allting? Nej det trär du inte igenom torpedväggen, det får du ha en dörr lite öppen för.
VAG (inkl. skoda) har bra många genomföringar i torpedväggen, så du behöver inte borra. Du får dock demontera för att komma åt genomföringarna.

Senast redigerat av Oreggad (14 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
14 januari · 2 828 Inlägg

Min VW Caddy Pickup 2001 (som i princip är en Skoda Felicia tom förardörren)  går kabeln för kupeuttaget in bakom batteriet. Sitter en gummigenomföring där.

Dra för bövelen inga vanliga skarvsladdar, utan ha kablage för ändamålet. Det antar jag var en felskrivning.

Senast redigerat av Mossan1 (14 januari )

Oreggad Ruter Knekt
14 januari · 652 Inlägg

Mossan1 skrev:
Min VW Caddy Pickup 2001 (som i princip är en Skoda Felicia tom förardörren)  går kabeln för kupeuttaget in bakom batteriet. Sitter en gummigenomföring där.

Dra för bövelen inga vanliga skarvsladdar, utan ha kablage för ändamålet. Det antar jag var en felskrivning.

Kupévärmaren är väl en 230v apparat. Trådskaparen funderade väl om han skulle såga upp ett 4x4cm hål så han kunde få igenom sladden där. Den stickkontakt som finns i bilar allt som oftast (förr) är det väl 230v i?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
15 januari · 2 215 Inlägg

Oreggad skrev:
Den stickkontakt som finns i bilar allt som oftast (förr) är det väl 230v i?

Ja, det är det... Men, dom är ju knappast indragna med kontaktstycket på plats, utan det är ju draget en kabel först, sen är kontakten påskruvad i efterhand tongue

Oreggad Ruter Knekt
15 januari · 652 Inlägg

Lucif3r skrev:

Oreggad skrev:
Den stickkontakt som finns i bilar allt som oftast (förr) är det väl 230v i?

Ja, det är det... Men, dom är ju knappast indragna med kontaktstycket på plats, utan det är ju draget en kabel först, sen är kontakten påskruvad i efterhand tongue

Så är det, amatörlösningar är ju också lösningar. Att klippa upp torpedväggen var dock en dålig idé.
Att koppla få in en 230v kontakt tycker jag dock var en bra idé. Att platsmontera en kupevärmare med 230v tycker jag var en dålig idé, dock.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
ehedberg
31 januari · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Min VW Caddy Pickup 2001 (som i princip är en Skoda Felicia tom förardörren)  går kabeln för kupeuttaget in bakom batteriet. Sitter en gummigenomföring där.

Dra för bövelen inga vanliga skarvsladdar, utan ha kablage för ändamålet. Det antar jag var en felskrivning.

Tack för svar! Ja precis var lite trött när jag skrev ska självklart ha riktigt kablage. Syftade på kabeln från y kontakten till motorvärmaren till kupen

granadadr
31 januari · 7 290 Inlägg

Oreggad skrev:

Lucif3r skrev:

Oreggad skrev:
Den stickkontakt som finns i bilar allt som oftast (förr) är det väl 230v i?

Ja, det är det... Men, dom är ju knappast indragna med kontaktstycket på plats, utan det är ju draget en kabel först, sen är kontakten påskruvad i efterhand tongue

Så är det, amatörlösningar är ju också lösningar. Att klippa upp torpedväggen var dock en dålig idé.
Att koppla få in en 230v kontakt tycker jag dock var en bra idé. Att platsmontera en kupevärmare med 230v tycker jag var en dålig idé, dock.

alltså, finns en anledning att Defa och Calix  har speciella skyddade kablar,, man installerar en riktig kabel med uttag till densamma, ps glöm ej att jorda

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang