Nytt batteri - VW original eller Biltema

Mossan1
27 januari · 2 828 Inlägg

Hemmamek skrev:
Kan man inte ens byta batteri i bilar från 2011?
Hur lyckas de ens med det? Är väl bara 12 volts anslutning, inge data kablar emellan?

Det sitter en BMS på minusanslutningen någonstans.
Avsikten är att bilen har intelligent laddning, både för batteriets livslängd och för att den ska ha koll på batteriets status ang start/stopp, och styra laddning för bättre förbrukning och miljö.

Bara byta batteri?
Visst. Tar väl en en stund för bilen att hitta rätt igen bara. Inget pajar av det.
Men det rekomenderas, för i extremfall skulle det kunna överladda och skada batteiet, eller underladda och ge problem.
Sannolikt? njaaaeeee....Men...

Man bör också tänka på dessa BMS när man laddar batteiet i bilen.  Helt ok, så länge strömmen passerar BMS. = Ladda med klammor på +pol och JORD.
Då går det via BMS och allt är frid o fröjd. Underhållsladda så mycket ni vill mam bra laddare.

Men INTE direkt på +pol och -pol. I så fall bortkopplat från bilen, men även då kommer mjukvaran vara lite off en stund.

Senast redigerat av Mossan1 (27 januari )

Hemmamek
27 januari · 159 Inlägg

Mossan1 skrev:

Hemmamek skrev:
Kan man inte ens byta batteri i bilar från 2011?
Hur lyckas de ens med det? Är väl bara 12 volts anslutning, inge data kablar emellan?

Det sitter en BMS på minusanslutningen någonstans.
Avsikten är att bilen har intelligent laddning, både för batteriets livslängd och för att den ska ha koll på batteriets status ang start/stopp, och styra laddning för bättre förbrukning och miljö.

Bara byta batteri?
Visst. Tar väl en en stund för bilen att hitta rätt igen bara. Inget pajar av det.
Men det rekomenderas, för i extremfall skulle det kunna överladda och skada batteiet, eller underladda och ge problem.
Sannolikt? njaaaeeee....Men...

Man bör också tänka på dessa BMS när man laddar batteiet i bilen.  Helt ok, så länge strömmen passerar BMS. = Ladda med klammor på +pol och JORD.
Då går det via BMS och allt är frid o fröjd. Underhållsladda så mycket ni vill mam bra laddare.

Men INTE direkt på +pol och -pol. I så fall bortkopplat från bilen, men även då kommer mjukvaran vara lite off en stund.

Aha, okej. Då är jag med. Trodde du menade att det var kodat och bara kunde bytas av verkstad. Som Apple telefoner hade. Att man inte kunde byta ut delar i dem då de var individuellt kodade för att matcha varandra, så man inte kunde byta ut en trasig kameramodul utan att koda om den.

Prr
27 januari · 11 Inlägg

master_lars skrev:
Det är helt ok, eventuellt kan du behöva gifta in nya batteriet i bilen. Detta gör du lätt med en typ OBD11 eller likande.

Hm, just det. Läste om detta någonstans men kan nu inte hitta var. Ringde Biltema men de kände inte till om det var nödvändigt. Får kanske slå VW en signal på måndag och höra. Som jag minns det (från där jag läste om det) kunde det bli aktuellt med att bara knappa in en kod i något slags läge. Framgick inte att man behövde någon slags "kodare" el dyl. Behöver man det?

torsen
28 januari · 7 238 Inlägg

Growe skrev:

krambriw skrev:
Köpte VARTA original till hustruns förra A3, det funkade perfekt och auto-stopp började åter fungera. Dyrare än biltema men väldigt bra, köpte på Svenska Batterilagret i Uppsala

du får det att låta som start och stopp skulle vara en bra funktion..   bara chansen att det skräpet skulle börja fungera gör ju att biltema varianten är bättre om man har tur och det inte fungerar sen smile

Start och stoppfunktionen är väldigt bra.
Men INTE för det den är avsedd för.
Enda vettiga är att funktionen varnar när batterispänningen är låg, så att man ska koppla ur funktionen.
Då vet man att det är dags att ladda batteriet, eller göra en lite längre tur, så att bilens generator får ladda batteriet.

B t w, vad har bilverkstäderna för anordning(på vissa nyare bilar) när de byter batteri, så att alla funktioner bibehålles?
Har läst att räcker med ett 9-volt-batteri som ansluts över batterikablarna, när dessa lossas från batteriet - vid batteribytet.
En skröna?

Hemmamek
28 januari · 159 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:

krambriw skrev:
Köpte VARTA original till hustruns förra A3, det funkade perfekt och auto-stopp började åter fungera. Dyrare än biltema men väldigt bra, köpte på Svenska Batterilagret i Uppsala

du får det att låta som start och stopp skulle vara en bra funktion..   bara chansen att det skräpet skulle börja fungera gör ju att biltema varianten är bättre om man har tur och det inte fungerar sen smile

Start och stoppfunktionen är väldigt bra.
Men INTE för det den är avsedd för.
Enda vettiga är att funktionen varnar när batterispänningen är låg, så att man ska koppla ur funktionen.
Då vet man att det är dags att ladda batteriet, eller göra en lite längre tur, så att bilens generator får ladda batteriet.

B t w, vad har bilverkstäderna för anordning(på vissa nyare bilar) när de byter batteri, så att alla funktioner bibehålles?
Har läst att räcker med ett 9-volt-batteri som ansluts över batterikablarna, när dessa lossas från batteriet - vid batteribytet.
En skröna?

Skulle väl personligen gissa på att de använder 12-volts iaf tongue
Men skulle tro att de kör via nätström isf. Ansluter 12-14 volt spänning till batteriskorna innan de kopplar lös batteriet. Sen tar lös det efter de satt fast det nya.
Borde duga med vad som helst som ger kontinuerlig 12 volt antar jag. Typ dator PSU, kanske äldre batteriladdare eller starthjälp.

spillolja
28 januari · 4 026 Inlägg

Låter som lite äldre kortvågsmottagare (icom ?) där man måste se till att backupbatteriet är ok annars dör den och mjukvaran måste laddas in på något vis

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
29 januari · 10 280 Inlägg

torsen skrev:
B t w, vad har bilverkstäderna för anordning(på vissa nyare bilar) när de byter batteri, så att alla funktioner bibehålles?
Har läst att räcker med ett 9-volt-batteri som ansluts över batterikablarna, när dessa lossas från batteriet - vid batteribytet.
En skröna?

Högst sannolikt ingenting eftersom alla bilar klarar galant att bli strömlösa utan att gå sönder?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari · 13 744 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
B t w, vad har bilverkstäderna för anordning(på vissa nyare bilar) när de byter batteri, så att alla funktioner bibehålles?
Har läst att räcker med ett 9-volt-batteri som ansluts över batterikablarna, när dessa lossas från batteriet - vid batteribytet.
En skröna?

Högst sannolikt ingenting eftersom alla bilar klarar galant att bli strömlösa utan att gå sönder?

finns bilar där dom säger att man inte ska koppla loss batteriet utan att ha extern källa..  men  det är ju knappast några normala bilar..

det som händer på en vw tex är att den tappar grundinställningen för antisladdet men man åker en bit så löser det sig automatiskt.

men bara märkt det på typ audi a4 a6 och passat..   min polo bryr sig inte ett skit och fungerar perfekt fast man kopplat loss batteriet.

men sätt det som sagt på några vag bilar

känns ju mer P`remium bilen är ju sämre skräp är det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Prr
31 januari · 11 Inlägg

Köpt ett batteri på Biltema nu.
Pratade också igår med VW, och personen gick in på verkstaden och dubbelkollade - ingen kodning behövs.

spillolja
1 februari · 4 026 Inlägg

Största olägenheten med att koppla bort batteriet som jag stött på är nollställd trippmätare sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang