Fixa rosthål

totte1015
3 februari · 465 Inlägg

Har en tråkig bruksbil där jag hade velat snabbfixa ett rosthål intill hjulhuset, se bild
https://ibb.co/257vnGb
https://i.ibb.co/nRs7gxW/422549728-2270483406479782-3813022471926222384-n.jpg

Vad är bäst att fylla hålet med för att få en vettig yta med kemisk metall (är väl bästa sätt att få det bra igen?)
Har hört att man kan fylla med skumfog och sen låta det stelna för att sedan lägga på ytmaterialet så det blir "fint" igen?


Tänkte även kolla vad för produkt man kan pensla/spraya på redan nu för att motverka att det blir ännu mer rost?

Senast redigerat av totte1015 (3 februari )

Nybergrobin
3 februari · 2 382 Inlägg

Har du tillgång till svets så är det absolut bästa sättet. Behöver inte vara så mkt arbete att fixa detta beroende på hur tröskeln ser ut längre ner.
Fylla med diverse spackel/fogskum etc gör inte saken bättre.

totte1015
3 februari · 465 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har du tillgång till svets så är det absolut bästa sättet. Behöver inte vara så mkt arbete att fixa detta beroende på hur tröskeln ser ut längre ner.
Fylla med diverse spackel/fogskum etc gör inte saken bättre.

Har eventuellt tillgång till en billig från Jula via en polare, det kanske duger? Han har svetsat avgassystem med det så borde väl gå.
Är det ekonomiplåt som gäller då tänker du? Kapa ut en fyrkant och sedan måtta ihop plåt och bara svetsa på?

Jag bryr mig inte om hur snyggt det ser ut (såklart lite men) sålänge det ser bättre ut än nu så

spillolja
3 februari · 4 034 Inlägg

Ta bort inneskärm och stänklapp innan reparation och tvätta rent, på med rostskydd innan återmontering

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
3 februari · 7 264 Inlägg

Vad är det för bil, ålder körda mil?
Kolla noga så att inte säkerhetsbältets infästning i "tröskeln"/sidobalken är lika skadad som utsidan.

Nybergrobin
3 februari · 2 382 Inlägg

spillolja skrev:
Ta bort inneskärm och stänklapp innan reparation och tvätta rent, på med rostskydd innan återmontering

Bra tips smile


Lär garanterat vara helt bortrostat bakom stänkskyddet

totte1015
3 februari · 465 Inlägg

Det är en Polo -06, med 21k mil.

Jag tror jag vet vad ni menar för infästning, en sorts förstärkning innanför balken med en tjock metallstång som går hela vägen? Den verkar se helt intakt ut vid hålet där jag har tagit bilden ifrån. Rosten har inte ens börjat tugga på den balken

spillolja
3 februari · 4 034 Inlägg

Om man tittar noga på bilderna så är även framskärmen angripen med tendens till hål, den är bultad i tröskeln med 1-2 st M6 skruvar innaför innerskärmen, det kan vara värt att fört ta bort stänklapp+innerskärm och inspektera om dessa skruvar går att lossa utan att plåten runt omkring viker sig, hur ser bilen ut på undersidan främst under trösklarna ?  evt behöver en ny eller begagnad skärm införskaffas, om det ska lagas seriöst hos en bilverstad, rinner det inte bara iväg 1000-lappar det handlar kanske om  >10.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
3 februari · 2 219 Inlägg

Beroende på hur det ser ut bakom, så behöver det ju nödvändigtvis inte bli så jäkla dyrt. Framskärm är utbytbar, bara plocka första bästa från skroten. Trösklarna är en "baggis" att svetsa dit nya. Det förutsätter dock att 1) Det finns ekonomiplåt och 2) att det inte är helt upprostat bakom.
Saknas 1) så blir det såklart lite dyrare, dock är det ju ingen komplicerad form att knacka till.
Men det är ju just beroende på 2).. Det kan ändra kostnaden från en bullpåse till dags-att-sälja-huset.

Utmarks-Loke
3 februari · 5 861 Inlägg

Tumregeln är att det alltid är mycket mera rost än det ser ut som och det där ser ut som mycket rost. Det innebär att det egentligen är jättemycket rost. Man kanske måste ta sig ganska långt från det där hålet för att hitta något friskt att svetsa i. Och det är säkert mera rost på andra ställen.

Rost är bilcancer och den där bilen är döende. Det är den bittra sanningen. Man kan fusklaga det med en plåtbit som man popnitar över hålet och målar över rostskyddsfärg men det är ändå en tidsfråga innan bilprovningen hittar rost i bärande konstruktioner.

jaka54
3 februari · 5 774 Inlägg

Håller med "Utmarks-Loke" !
Det är mycket mer rost bakom/innanför det du ser på bilden. Har man inte tillgång till MIG eller TIG svets och kan använda dem (vilket är lätt) så är det ingen mening med att försöka plasta över sådana här rost skador . Då har man bara döljt skadan.

Senast redigerat av jaka54 (4 februari )

krambriw
4 februari · 433 Inlägg

När och om du lossar inneskärmen så kommer du hitta massa gegga moja där bakom där det rostar. Ett problem med konstruktionen är att det kommer in massa skit (och salt) som samlas där nere bakom inneskärmen. Om man aldrig spolar rent där bakom med viss regelbundenhet så blir det sådär. Hade samma problem en gång med dotterns Golf, rostade där och massa skit bakom inneskärmen. Klassisk grej att hålla koll på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang