Slutsteg "brunnit" pga bränd baselement eller tvärtom?

Deuxez
2 april · 39 Inlägg

Har på något sätt lyckats tagit sönder mitt ca 3 månader gamla slutsteg från Udimension. Det är "ELA water" modellen som ligger på ca 1200w i 2ohm som jag har använt till 2st MTX RT10-04 som sitter i en Volvo S60. Problemet uppstod efter en lång kväll ute med bilen där basen helt plötsligt bara dog på vägen hem. Stannade bilen och klev ut och öppnade bakluckan för att se vad som hade hänt. Blev då mött med en ganska stor puff av rök som steg upp i himlen. Tänkte direkt att jag lyckats bränna basarna. Dagen efter plockade jag isär baslåda och det stämde. Dock hade bara 1 av dem 2 basarna blivit brända. Som tur var så hade jag en till exakt likadan bas liggandes som jag kopplade in istället.

Nästa steg var att koppla ihop allt med slutsteget igen, men det ville inte alls fungera. Slutsteget startade som vanligt men snabbt hoppade det in i protection mode. Startade om några gånger igen efteråt tills den tillslut stannde i protection mode. Kollade direkt båda säkringarna på steget men dem var hela. Plockade löst steget och provade med bara - + och signal utanför bilen men fick fram samma resultat. Det sista försöket var att koppla basen på ett annat lite svagare slutsteg jag hade liggandes och då fick jag äntligen fram ljud ur baslådan.

Kollade upp vad för typ av garanti jag hade på slutsteget ifrån den affär jag köpte den, men blev tyvärr mött av lite dåliga resultat. Tydligen gäller inte garantin vid brända slutsteg/element. Är det då någon ide att ens försöka skicka få någon garanti på det trots det dem själva säger?

Med den informationen bestämde jag mig idag för att plocka isär slutsteget och kolla ifall det var något lättare fel jag själv kanske kunde lösa. Blev mött av flertal Kondensatorer som läckt någon sörja. Frågade en kollega vad som kunde ha orsakat detta och han säger att det kan hända när dem blir för varma.

Då är min fråga, var det basen som lyckades döda slutsteget samtidigt som den brändes och kortslöt hela systemet (och isåfall varför small inga av slutstegets säkringar innan allt annat dödades?), eller var det slutsteget som brändes och i samma veva lyckades skicka på för mycket till baslådan vilket dödaden baselementen?

Hur som helst misstänker jag att slutsteget redan från början var lite knasigt. Jag har också upplevt tidigare att basnivån har klättrat upp och ned lite då och då från ingenstans.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april · 13 754 Inlägg

dåligt med ström..  steget skickar likspänning och bas brinner och steg brinner pga dåligt med ström.. inget ovanligt direkt..   har själv gjort så i min ungdom.. dödade ett väldigt dyrt steg.. pga jag testade att spela sönder en baskanon..   när röken gick ur basarna så dog även steget.. smile

läropeng..  jag hade helt enkelt spelat med bilen avstängd en bra stund på full mutter och steget gillade inte det smile

Senast redigerat av Growe (2 april )

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Deuxez
2 april · 39 Inlägg

Growe skrev:
dåligt med ström..  steget skickar likspänning och bas brinner och steg brinner pga dåligt med ström.. inget ovanligt direkt..   har själv gjort så i min ungdom.. dödade ett väldigt dyrt steg.. pga jag testade att spela sönder en baskanon..   när röken gick ur basarna så dog även steget.. smile

läropeng..  jag hade helt enkelt spelat med bilen avstängd en bra stund på full mutter och steget gillade inte det smile

Det jag också mistänkte, men jag låg liksom i 120 på E4an med inte ens hög volym så tror knappast generatorn inte lyckats ladda mer än vad som behövs. Ända ljud uppgraderingen jag har är ju som sagt baslådan och den tror jag knappast suger ur all bilens ström medans man kör. Sen så är ju en utav detta slutstegets egenskaper just att kunna skydda sig själv och högtalarna när det blir för hög eller lite spänning. Den ska liksom slå ifrån, men inte ens det verkar ju fungera.

Har börjat acceptera att det helt enkelt är en dyr läropeng men är fortfarande skeptisk på varför inget utav stegets säkerhetsfunktioner (såsom säkringarna eller dem inbyggda skydden för spänningsfall etc) aldrig kickade in innan allt gick åt skogen. Ska fortfarande försöka ta kontakt med butiken och fråga ifall dem har något svar på garanti och sånt.

Deuxez
2 april · 39 Inlägg

Growe skrev:
dåligt med ström..  steget skickar likspänning och bas brinner och steg brinner pga dåligt med ström.. inget ovanligt direkt..   har själv gjort så i min ungdom.. dödade ett väldigt dyrt steg.. pga jag testade att spela sönder en baskanon..   när röken gick ur basarna så dog även steget.. smile

läropeng..  jag hade helt enkelt spelat med bilen avstängd en bra stund på full mutter och steget gillade inte det smile

En liten extra fråga bara, tror du det är värt att köpa nya kondensatorer och ersätta dem som tydligt har börjat läckt sörja? Eller är finns det mer än bara dem som kan ha gått sönder?

Deuxez
2 april · 39 Inlägg

Nu är jag tillbaka igen och har ännu mer frågor än förut. sad

Kollade in en hemsida som hade slutsteget som produkt, där en utav bilderna är på slutsteget utan luckan på baksidan där man ser in på PCBn. Där ser man tydligt att den klick sörja jag trodde var pga kondensatorerna hade "smält" även syns på deras produktsida. Det verkar alltså inte som att det jag trodde var anledningen inte alls är rätt? Vad härnäst kan jag göra för att felsöka slutsteget?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang