Lös första 6 steg handbromsen

Yas7
3 april · 1 Inlägg

Hej

Jag har en Skoda fabia 2011 med trumbromsar bak första besiktningen fick jag underkänt pågrund av ojämn bromsstyrka. Som åtgärd bytte jag broms klossar hjulcylinder och fick blöda bromssystem, nästa besiktning var bromsstyrka jämn så det är bra dock fick jag underkänt pågrund av att de första 6 klick när man drar upp hand broms så händer inget förrän 7 eller 8 klick då funkar hand bromsen så (första 6 klick inget 7 eller 8 handbroms funkar plötsligt full styrka 🤔

Någon som har erfarenhet av detta eller gissning vad bör jag göra!! Tack på förhand 😊

uhlin
3 april · 2 834 Inlägg

Du har en justering på handbromswiren endera inne i bilen mellan sätena eller under bilen, vet inte på rak arm vart justeringen sitter på just skoda men skulle gissa mellan sätena.

Släpp efter spänningen helt på wirerarna och justera bak vid trummorna så det börjar gå lite tungt och släpp sen lite så det går lätt igen. Gör lika på båda sidor. Spänn sen wirarna så du har full handbroms på säg tredje fjärde hacket.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 april · 14 077 Inlägg

Yas7 skrev:
Hej

Jag har en Skoda fabia 2011 med trumbromsar bak första besiktningen fick jag underkänt pågrund av ojämn bromsstyrka. Som åtgärd bytte jag broms klossar hjulcylinder och fick blöda bromssystem, nästa besiktning var bromsstyrka jämn så det är bra dock fick jag underkänt pågrund av att de första 6 klick när man drar upp hand broms så händer inget förrän 7 eller 8 klick då funkar hand bromsen så (första 6 klick inget 7 eller 8 handbroms funkar plötsligt full styrka 🤔

Någon som har erfarenhet av detta eller gissning vad bör jag göra!! Tack på förhand 😊

Vadå blöda??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april · 13 754 Inlägg

om dom inte gjort om handbromsen så är det samma utsende som en gammal golf mk2..

då sitter det en kil och en fjäder som fixar spänningen till handbromsen automatiskt.
har du testat att ha bilen igång handbromsen ur och bromsa ganska hårt sen drar du handbromsen  några gånger hjälper inte det.
så får du ta av trummorna och kolla så lilla fjädern sitter på plats till kilen
kolla oxå så att verkligen armen går tillbaka på bromsbacken  för den har en förmåga att kunna fastna om man inte använder den tillräckligt ofta men borde inte redan ha fastnat   det brukar ta ett antal år.     oftast anledningen till att jag byter bromsbackar.. för normalt sätt håller dom i 15år utan problem så länge man använder handbromsen hela tiden..

man ska inte behöva ställa inne i bilen. på vissa kan man inte ens göra det.
men tanken är att den ska ställa in sig själv. 
ser allt bra ut fjädern sitter på plats och allt  sätt ihop allt ta någon spetsigt som får plats i hålet på kilen  ha trumman på och tryck den mot navet genom skruvhålen i trumman 

jag brukar göra så när jag har bytt backarna på bilen.  då vet man att man har den max spänd från början


tog en liten titt och det ser exakt ut som alla vag trumbromsar    så är du osäker kan du söka på golf mk2  seat arosa audi a2  vw lupo vw polo mfl  för alla har samma funktion och ser likdant ut  bara skillnad på storleken  180mm utan abs 200 med abs.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april · 13 754 Inlägg

Vettemannen skrev:

Yas7 skrev:
Hej

Jag har en Skoda fabia 2011 med trumbromsar bak första besiktningen fick jag underkänt pågrund av ojämn bromsstyrka. Som åtgärd bytte jag broms klossar hjulcylinder och fick blöda bromssystem, nästa besiktning var bromsstyrka jämn så det är bra dock fick jag underkänt pågrund av att de första 6 klick när man drar upp hand broms så händer inget förrän 7 eller 8 klick då funkar hand bromsen så (första 6 klick inget 7 eller 8 handbroms funkar plötsligt full styrka 🤔

Någon som har erfarenhet av detta eller gissning vad bör jag göra!! Tack på förhand 😊

Vadå blöda??

/Benny

lufta Bleed..  smile
något man alltid måste göra när man byter hjulcylindrar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang