Problem med tändspolar?

Finhlandia
1 april · 3 Inlägg

Hej,
Jag har en Volvo v70 1997 modell.
Jag har bytt Tändkablar, Fördelardosa, Tändstift.

Bilen kan inte starta och batteriet är bra men det känns som att den inte får gnista.
Bilen gick hackigt innan och jag trodde att det var tändspolarna som jäklades.
Någon som har tips på om jag kopplat tändspolarna fel eller inte?
Kanske någon annan som har likadan bil och kan ta en bild på hur de skall kopplas in.

Jag har tittat på den här gör det själv videon: https://www.youtube.com/watch?v=MBL3n76iVzA

Hoppas på hjälp.
Vänligen
Stephen

Senast redigerat av Finhlandia (2 april )

Xebers76
2 april · 2 280 Inlägg

Att du skriver "tändspolar" gör mig väldigt fundersam. Menar du tändkablarna? Bilar med fördelare har bara EN tändspole, därför jag frågar.

Finhlandia
2 april · 3 Inlägg

Hej, Ja du har rätt jag menar tändkablar. Jag skall redigera min fråga.

Mossan1
2 april · 2 851 Inlägg

Sätter du tändkablarna så tändföljden blir fel går bilen otroligt dåligt konstant.
Misständningar på minst 2cyl.
Sitter samtliga fel borde det bli
avgssmällar, men kanske inte nödvändigtvis.

Du har en tändmodul invid tändspolen. Se till att den har god jord.

Sitter kamremmen rätt?

Hur mår tändstiften?

zzr94092
2 april · 4 404 Inlägg

Bytt rotorn?

Finhlandia
3 april · 3 Inlägg

Hej,
Tack för alla svar:

Tändstiften är nya.
Kamremmen har jag inte rört.
Skall kolla om något hänt med Tändmodulen senare idag.

Bilen fungerade tidigare men gick dåligt och var svårstartad så därför ville jag byta ut tändstiften, tändkablarna och fördelardosan.
Efter att jag bytte ut dessa delar så så känns det som att bilen inte får gnista och den startar inte.
Jag har prövat mycket nu och funderar på att sätta tillbaka de gamla grejerna.

Det som jag inte prövat med än och som jag funderar på att byta ut är tändspolen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april · 13 756 Inlägg

skulle börja med startgas  för mig är hackande och sen stendöd mer ett bränslefel än tändingsfel.

när tändingen börjar strula brukar den börja gå dåligt under hårdare belastning.  men sällan att den stendör och inte fungerar alls

spolar som pajar brukar fungera men när dom blir varma så blir det skit..

men börja med bränsle kolla sen gnistan till ett av tändstiften är det dött där kolla gnista från tändspolen..    bara ta tändkabeln från spolen och dra ur den ur fördelaren och hålla den en bit i från jord och köra på starten..  kan vara bra att hålla kabeln i något väl isolerat.. annars får man sig en spännade upplevelse om du har gnista smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang