Hundai i10 svårtstartad

Mariemarran
25 april · 5 Inlägg

Hej

Jag har en fundering ang min hundai i10 från 2008 jag har nyss köpt den i slutet av feb och för kanske 3veckor sen hände det att den inte startar på första försöket men väl på andra. Kan det vara bränslefiltret eller pumpen.  Det gör det inte alla gånger utan ibland. Jag har video med ljud ifall nån blir hjälp av att höra

Borde jag akta mig för att använda bilen?

Nån som vet mellan tumme och pekfinger ung hur mk det kostar på verkstad att fixa

Utmarks-Loke
25 april · 5 850 Inlägg

Går den normalt när den väl startar så är det förmodligen inga problem att använda den, utom att du får räkna med att den kanske inte startar igen när du skall hem. Men hur reagerar den när den inte startar, snurrar motorn normalt när du vrider på nyckeln men tänder inte?

Mariemarran
25 april · 5 Inlägg

Sidan vill inte ladda upp min video från Youtube men här finns den

https://youtube.com/shorts/du0GGsdCzoA? … mbm6kUV7MM

Den kan kännas liiite seg men inget eg. märkbart.

Utmarks-Loke
25 april · 5 850 Inlägg

När den inte gör ett enda tändande först, men startar direkt när du stänger av och försöker igen, så kan det mycket väl vara bensinpumpen som inte går igång av någon anledning. Ett relä som inte slår till, kolen som inte får kontakt eller så vidare. Men det kan också vara något helt annat, det är väldigt svårt att gissa över internet.

Mariemarran
25 april · 5 Inlägg

Ja det förstår jag 😊 men alltid bra med lite funderingar ändå. Är så svårt att lämna in en bil som bara strular ibland

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april · 17 509 Inlägg

Håller med Utmarks-Loke. Pumpen kanske inte matar fram bränsle när du låser upp bilen. Blir det inte värre så lev med det.

Prova att vrida på/av tändningen 3-4 gånger i lugn takt innan start. Skillnad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mariemarran
26 april · 5 Inlägg

Tack för svar.. Idag startade den utan problem. For 500 m och tankade. Då gick den nästan inte igång. Känns som verkstad nästa 😔

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april · 17 509 Inlägg

Mariemarran skrev:
Tack för svar.. Idag startade den utan problem. For 500 m och tankade. Då gick den nästan inte igång. Känns som verkstad nästa 😔

Ja. När den varit igång innan ska den starta direkt. Kan vara bränslepumpen eller matning till denna så är på gång att ge upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mariemarran
26 april · 5 Inlägg

Brorsan gjorde nån felsökning och fick upp felkod p1693

Är det nåt ni känner igen? Felkoden säger att nyckeln inte får kontakt med bilen

Utmarks-Loke
26 april · 5 850 Inlägg

Prova med en annan nyckel om du har. Annars har jag något svagt minne av att det finns kända problem med antennringen på Hyundai? Det är i alla fall så att nyckeln skall skicka iväg en radiosignal till bilen för att startspärren skall låta dig starta bilen och det verkar ju vara den som krånglar nu då. I såna fall borde du få upp någon speciell varningslampa när det händer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang