Drivaxel

passatmaffia
1 maj · 98 Inlägg

Tja
Volvo v70 2011 manuell d2/1,6 d
Skulle byta fjäderben och lyckades göra så att drivaxeln gled ur inre knuten.
Har beställt själva drivaxeln från bromsskivan till inre Drivknuten
Måste man köpa hela axeln ända till växellådan eller går det att få ihop de ändå?
Samt måste man plocka ner axeln hela vägen till växellådan för att få ihop de
Luddigt inlägg men hoppas ialafall någon fattar!!
Tack på förhand

simlar
1 maj · 5 536 Inlägg

Har inte erfarenhet av V70 men gissar att inre knuten på dessa är av Tripod modell.

Har du tur räcker det att ta ut axeln och lirka ihop knuten igen utan att lossa något mer.

Oftast blir man dock tvungen lossa damasken för att kunna pilla ihop tripod-knuten och sen fylla på med specialfett för tripod-knut och sätta fast damasken igen med nya klammer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
1 maj · 2 862 Inlägg

Nu är detta en V70 II, men på V70N var det bara Automater som hade Tripod som inre knut.
Det är en cv med kulor lika som yttre

Man kan sätta ihop den igen, men knappast på plats i bilen.

Nu kan det skilja mellan V70N och V70II men troligen samma uppbyggnad.

Skulle det vara tripod är den bara att trycka i igen efter att ha rengjort, mm.
Om smuts misstänks ha kommit dit.
Dom brukat hålla ihop, tillskillnad från kulorna som ramlar ut.

Senast redigerat av Mossan1 (1 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang