Lagning av rost volvo 240.

Blanke
21 maj · 396 Inlägg

Gick bättre med svetsen idag, när jag kände zinklukten gick jag ut ur garaget lite fort och vädrade. Såg även avgasläckage där förra ägaren misslyckade att installera ett nytt simons halvsats. Samt att bromsskölden är sönderrostad. Någonting bes klagar på om jag tar bort?

Såg även att vattenpumpen läcker glykol genom det lilla hålet undertill. Så blir att byta.

Har bara två hål kvar att täppa igen och lite att svetsa igen på trösklarna. Besiktningen är bokad till 10:onde juni.

Professionell hatare
Lucif3r
22 maj · 2 255 Inlägg

Bromsköldar ja.... Verkar vara en sån där sak som är ett lotteri. Har bessat bilar med totalt bortrostade bromsköldar utan anm., även bessat bilar med nått enstaka litet rosthål som fått anm....

Blanke
22 maj · 396 Inlägg

Har svetsat ihop två till hål idag. Bakre golvet och hålet i tröskeln. Blev ej bra så bra på tröskeln då hålet var större än förväntat. Kapade till en lämplig plåt som passade in hyfsat väl och punktade.

Golvet blev faktiskt väldigt fint från ovanifrån, men inte lika fint undertill.

En fråga. Hur noga är bes på att man svetsar både över och under? Jag har svetsat under där det uppfattades som relevant för styrkan av konstruktionen men idag gjorde jag inte det någonstans då jag lyckades göra "butt welds".

Var förövrigt jävligt jobbigt att svetsa i denna plåt. Nya plåten är 2mm i kontrast mot golvets kanske 0.5mm? Brände igenom konstant på svagaste styrkan. Bild finns bland mina fotoalbum, men undvik att kolla på balkens svetsningar big_smile

Kvarstår att bara svetsa förargolvet, sedan ny vattenpump, felsökning för lite elfel och nya bromsar. Sedan bes.

Professionell hatare
Blanke
25 maj · 396 Inlägg

Förargolv klart. ALlting är svetsat och nu återstår att måla skiten bara. Köpt in epoxy och annan färg. Antiklimatiskt dock då jag skulle starta bilen efter att ha bytt vattenpump och den är helt komplös.

Ser sedan att kamremmen gått av i två smile

Professionell hatare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang