Angående 760 tic som "Spikar"

Sudde760tic
18 juli 2007 · 45 Inlägg

Som rubriken lyder, min 760 tic spikar fortfarande, trodde spikninarna skulle försvinna när jag chippade bilen o tankade med högre oktan, laddar just nu 0,9. Är det NÅGON som har nån bra ide om vad jag kan göra

VÄLDIGT tacksam för svar smile

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar ;)
Volvo 945 Turbo "Rottweilertransport" (1998)
audi_100_quattro Race mekaniker
18 juli 2007 · 26 Inlägg

Mera soppa smile kallstartsventil!

Four rings to rule them all=)
Audi S4
Audi S4 "ådin" (1993)
Jeep cherokee "skogsbilen" (1990)
Sudde760tic
18 juli 2007 · 45 Inlägg

Mera soppa alltså ?, nån som har nått mer förslag ?. Läcker även olja ifrån vevhusfiltret osv

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar ;)
Volvo 945 Turbo "Rottweilertransport" (1998)
Sudde760tic
19 juli 2007 · 45 Inlägg

Ingen som har nått mer o tillägga ?

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar ;)
Volvo 945 Turbo "Rottweilertransport" (1998)
WasteGate
19 juli 2007 · 397 Inlägg

Jag kan bara tala från egna erfarenheter..
Hade en 740 TIC ET som spikade brutalt förut.. Devlis för högt ladd, men sen var motorn så pass slut så den spikade i alla fall.. sönderspikad.. Har hört att om en motor spikat väldigt mycket så är den mer spikbenägen än en motor som inte gjort det förut.. om du hänger med..
OM jag talar för min 940 så spikade den en aningens med bara chip och lite för högt ladd.. det löste jag med ett tändchip.. då räckte inte bara soppachipet utan man får ett tändchip med "backad" tändning.. Det hjälpte nästan 100% men spikade en aningens på högvarv.. det sista spiket fick jag bort med större luftmassemätare och större spridare..
Tänk på en sak, om din bil spikar, KÖR INTE!!!! så, ställ ner laddet och åtgärda det, sen ställer du på och testar igen.. Vet inte hur det är med 760 om det finns tändchip till dem.. men fråga på www.turboperformanceclub.com  dem är riktigt kunniga!!

Hälsningar / Stoffe

WasteGate
19 juli 2007 · 397 Inlägg

Fråga gärna på pm om du undrar något mer, inte säkert att jag kan svara, men jag har haft samma problem så lite kanske jag kan hjälpa till med!

//stoffe

PLPerformance
19 juli 2007 · 213 Inlägg

Större spridare skulle nog inte skada. Tycker ändå att det är lite konstigt att den spikar redan vid 0.9..

WasteGate
19 juli 2007 · 397 Inlägg

Min gamla ET spikade vid 0.7.. slut motor så det kanske inte är så konstigt i alla fall..
Kan kanske ha att göra med soppatillförsel, eller spridare kanske?
Men som sagt.. kanske kan prova med större LMM och lite större spridare?
Är det inte så att ET har ett annat styrsystem?

//stoffe

Rehn_78
19 juli 2007 · 70 Inlägg

ställbar bränsletrycks regulator e nog inte fel. åker själv med 2,5 bar utan spik.

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
WasteGate
19 juli 2007 · 397 Inlägg

745_sleeper skrev:
ställbar bränsletrycks regulator e nog inte fel. åker själv med 2,5 bar utan spik.

Du måste skämta.. hur kan du köra med 2.5 bars tryck utan att skjuta både gavlar och såvidare.. 1.5 köper jag men inte 2.5...

Och med bara BTR?? Nä.. det går inte!

förklara dig! smile

//Stoffe

Sudde760tic
19 juli 2007 · 45 Inlägg

Tack WasteGate för mkt bra information smile. ska snacka med dom på Turboperformanceclub o se vad dom har o säga smile.   2,5 bar ? yikes. Bränsletrycket då hoppas ja  ?

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar ;)
Volvo 945 Turbo "Rottweilertransport" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang