Bestämt mig för slutsteg nu - Vilket/vilka baselement ska jag köpa?!

Decibel
25 juli 2007 · 2 911 Inlägg

RE Audio´s SX serie blev jag kär i igår när vi provspelade, riktigt sköna grejjer. Kostar lite mycket dock. Vet inte hur de mindre serierna låter.

Yariemi
26 juli 2007 · 103 Inlägg

Obnoxious skrev:
Återförsäljare för PG RSD-basar? Vill inte förhasta mig i basköpet, utan skall fortsätta forska vidare. Tackar för alla tips, men det får mer än gärna ösa in mer.

Om ni har några tips, gör som Yariemi då, motivera varför ni gillar/rekommenderar just dessa basar!

www.blekingebilradio.se
Köper du basar därifrån så fixar dem dig gratis ritning på baslådan samt bra mycket service! Läs själv va dem beskriver om basarna, det är dem mest prisvärda basar du kommer hitta.

Obnoxious
26 juli 2007 · 103 Inlägg

Tackar! Ska kika lite. Vad har du för slutsteg som driver dina pg-basar, Yariemi?

Övriga tips är välkomna, då jag fortfarande är osäker på valet av baselement.

g60Racing
26 juli 2007 · 76 Inlägg

bygg lådan själv, mycket roligare så blir oftast bättre ljud me!

Obnoxious
27 juli 2007 · 103 Inlägg

Det är precis vad jag vill göra smile Behöver bara tips/åsikter på baselement!

haxer Proljece?
27 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Älskar min cerwin vega v-max 1200kr och spelar riktigt bra har du ett bra steg till det så kan du både ställa in så rutan hoppar satan och lugna kvällar med flickvännen big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
k1mm0 tokfrans
27 juli 2007 · 982 Inlägg

håller med harry.. RE SX.. kostar dock 5000kr i listpris.. men annars finns det carpower sonic 12 som lirar otroligt bra tillsammans med ditt steg.. smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Obnoxious
27 juli 2007 · 103 Inlägg

Carpower sonic, satsa på en eller 2 12or av dessa?

k1mm0 tokfrans
27 juli 2007 · 982 Inlägg

beror helt på .. steget levererar mest i 1ohm. då är 1 bas att föredra. blir 2ohms last med 2 basar och då delar basarna på 900watt ist för att en har 1500..

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Yariemi
27 juli 2007 · 103 Inlägg

Carpower basarna lirar riktigt högt. En 15" med ett Sinuslive steg 1500wrms 1ohm, kan uppnå 147Decibel med rätt låda och bra material och kablar, dock som skiljer mellan Carpower basarna och PG RSd basarna är att PG basarna har musikalitet i över hela registret, men hade du tänkt köra SPL så är ju Carpower kanske något, men då får du räkna med stora lådor okså.

Jag drivar mina PG basar med ett xenon steg som leverar ca: 1000wrms i 40hm, även fast det spelar djupt, så får jag en kontrollerad djup basåtergivning allså ej brrröl bröl. Utan mer distinkt.

Kornz Solfilmsmontör
27 juli 2007 · 947 Inlägg

hoppas du har ett bra framsystem som möter upp annars blir de ju bara bas i bilen om du ska lägga 2-3 tusen på en bas. Jag gav 1000:- för min bas och den får knappt jobba för att möta upp mit focal framsystem (3000kr drygt), dock vet jag att den kan få nakkhåren att flåsa. Kolla på audiotop basar annars får bra kontroll på de i slutna lådor.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Nismodea
27 juli 2007 · 137 Inlägg

Dragsteraudio har riktigt bra basar, kör själv med DWH serien toknöjd!

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......
T5Black
27 juli 2007 · 451 Inlägg

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=4 En sådan räcker lång vägwink

Obnoxious
29 juli 2007 · 103 Inlägg

Beställt en carpower sonic 12a nu. Verkar som att det kvittar om man kör sluten eller portad låda till den, ungefär samma egenskap? Om jag förstått det rätt dvs. Räknat ut hur stor lådan bör vara med WinISD, enl. detta får jag ut att den bör vara på 40.4L med sluten låda, kan detta stämma?

Om det inte gör det. finns det någon som skulle kunna räkna ut hur stor, och ev. mått på lådan jag bör bygga för att få ut mest från basen?
Länk till basens specs:
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=331


Tack på förhand!

k1mm0 tokfrans
29 juli 2007 · 982 Inlägg

Yariemi skrev:
Carpower basarna lirar riktigt högt. En 15" med ett Sinuslive steg 1500wrms 1ohm, kan uppnå 147Decibel med rätt låda och bra material och kablar, dock som skiljer mellan Carpower basarna och PG RSd basarna är att PG basarna har musikalitet i över hela registret, men hade du tänkt köra SPL så är ju Carpower kanske något, men då får du räkna med stora lådor okså.

Jag drivar mina PG basar med ett xenon steg som leverar ca: 1000wrms i 40hm, även fast det spelar djupt, så får jag en kontrollerad djup basåtergivning allså ej brrröl bröl. Utan mer distinkt.

vart har du tagit uppgifterna om 147 dB ifårn? wink

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
k1mm0 tokfrans
29 juli 2007 · 982 Inlägg

Obnoxious skrev:
Beställt en carpower sonic 12a nu. Verkar som att det kvittar om man kör sluten eller portad låda till den, ungefär samma egenskap? Om jag förstått det rätt dvs. Räknat ut hur stor lådan bör vara med WinISD, enl. detta får jag ut att den bör vara på 40.4L med sluten låda, kan detta stämma?

Om det inte gör det. finns det någon som skulle kunna räkna ut hur stor, och ev. mått på lådan jag bör bygga för att få ut mest från basen?
Länk till basens specs:
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=331


Tack på förhand!

här med mrcalle här på forumet! han driver carbonize tillsammans med med Per. han hjälper dig gärna med låda! smile

mvh Kim

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
linkan lindgren
29 juli 2007 · 494 Inlägg

Obnoxious skrev:
Kikat lite på Cerwin Vega Stroker 12" basar, ska man satsa på en sån, eller kanske 2st CW V-max 12" istället?

Tips på element nu grabbar! Jag vill slösa pengarna som kommer in inatt!

hoppa över stroker, ta st w max i stället du blir inte missnöjd, om du har nog effekt åt dom basarna,

jag är hård som sten
BAE BilstereoNörd
29 juli 2007 · 576 Inlägg

Den basen kan man avstämma till olika egenskaper!

Men det den är bäst på är att leverera fet djup bas!
Alternativt lite hårdare men då tappar man musikaliteten pga att porten spelar det mesta av basen.
Vi har byggt de flesta lådor och testat dessa basar i de flesta biltyper, mycket hänger på placering, biltyp och avstämming hur den kommer att spela.

Den heter inte Sonic utan anledning smile
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
k1mm0 tokfrans
29 juli 2007 · 982 Inlägg

ja just ja. tommy äör ju en jäkel på dessa basar oxå! smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Obnoxious
29 juli 2007 · 103 Inlägg

Grymt trevligt med så bra respons, verkligen!

Har precis skickat iväg ett mail till BAE där jag beställt basen, det löser sig nog med baslådan ska ni se.

Orsaken till att jag bara beställt en är för att jag vill höra hur den spelar innan jag eventuellt bestämmer mig för att beställa en till, eller testa någon annan bas. Tror dock att denna bas kommer passa mig utmärkt. Väntar på framsystem nu också, sen ska vi se om vi får någon fart på ljudet.


Huvudenheter (ja, jag vet att jag köper grejerna i lite fel ordning, men är en rätt snurrig person. Funderar på att beställa  Kenwood KDC-W4537UAY (Länk: http://www.kenwood.eu/products/car/rece … Y/details/ ) Gillar designen och vet att kenwood är trevliga spelare. Haft detta märke i mina föregående bilar.

Det som verkar lite knepigt med denna är att det bara finns en lågnivåutgång. Vore fint med  åtminstone en till. Går detta att lösa på något sätt?

Shit, blev mycket text.. Hoppas någon orkar läsa igenom och eventuellt svara också!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang