baslåde bygge

RLantz
28 juli 2007 · 8 Inlägg

Tjena.
Har köppt mig en 10" Mutant bas och ett Mutant steg.
Funderar på vad för låda som är bäst till detta, hade tänkt mig att ha lådan på den lilla  "klacken" som finns i bagaget på en volvo 740.
Om det är en sluten låda man ska ha.

Basen: Mutant MT-1005 - 10"(250mm)
4Ohm
200W (100w rms)
90dB

Qms 2.569
Qes  0.422
Qts  0.362
Vas 45 Ltr

Steget har antar jag inte så stor betydelse vad det är för något.
Med det heter Mutant NW280SP om det skulle ha någon betydelse.

Så om någon skulle vara snäll och tipsa mig lite om vilken låda som är det rätta valet och även hur man ska räkna ut måtten på lådan om den ska vara 45liter.
Tack på förhand

Senast redigerat av AnderssonN (29 juli 2007)

Drönirettab
28 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Enligt info hos netonnet.se så är Fs=36 Hz.

Den basen passar bättre i basreflexlåda, har kollat på ett förslag.

37 liter med bas inräknat, men röret är inte inräknat. Dämpmatta på alla väggar utom baffel.
4" rör som är 35cm långt, då borde lådan bli avstämd till omkring 40 Hz eller något lägre.

Jag vet inte hur mycket plats som röret tar upp, det beror på hur mycket som sitter inuti lådan. Jag tror att den bästa lådplaceringen är att den spelar igenom skidluckan och röret går upp i hatthyllan, men andra får väl ge mer råd om detta.

Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2007)

RLantz
29 juli 2007 · 8 Inlägg

har tittat lite..
Jag funderar på en sluten låda på 20ltr. med tanke på att det inte finns så mycket plats bak på en 740 så känns en basreflex lite onödigt stor.
Sen vet jag inte om det är värt att hålla att bråka med hatthyllan i 740 heller.
Den är rätt seg i motorn så är kanske på tiden att byta ut den också.

Så en sluten låda på 300mm hög, 300mm bred, 250mm djup och en lutning på sidan där basen och skidlukan är på 63grader

Det blir ungefär 20ltr.

Låter det helskummt eller?

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
29 juli 2007 · 277 Inlägg

Du ska nog satsa på en låda som är 300mm hög, 500mm bred & 250mm djup, & undra djup på 280mm.. ungefär 40 liter så det borde funka och ett 3" basrör som är 16cm lång

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
RLantz
3 augusti 2007 · 8 Inlägg

Jag kommer köra på en låda som är 300mm hög, 500mm bred & 250mm djup, & under djup på 280mm (anar att vinkeln ligger på 63grader). 40 liter kommer den bli isf....

Sen är det värt att stoppa in ett 3" basrör, ger det mycket extra effekt? Och isf ska man ha det pekande uppåt och t.o.m genom hatthyllan eller ska man skicade det fram mot skidluckan?

en lite fråga också.. Det man ska fylla en låda mer är väll typ ull eller ska den vara tom för att få ut maxeffekt

och sen om det finns nån program man kan kolla ritningar i, skulle underlätta om man hade ett sådant för att se lite hur det kommer att bli

tack på förhand!

Senast redigerat av AnderssonN (3 augusti 2007)

Syyhn Calibra Is The Shit!
3 augusti 2007 · 662 Inlägg

Tänkte lägga lite om placeringen på lådan.. Basen borde spela mot baksätets ryggstöd och bastreflex genom hatthyllan... Då får du ut maximal effekt i en 740. Det är inte så svårt att då upp rören via hatthyllan... Hålen är istortsett redan gjorda om de sitter några gammla högtalare där som du kan sno hål ifrån...

/// SyyHn
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
3 augusti 2007 · 277 Inlägg

AnderssonN skrev:
Jag kommer köra på en låda som är 300mm hög, 500mm bred & 250mm djup, & under djup på 280mm (anar att vinkeln ligger på 63grader). 40 liter kommer den bli isf....

Sen är det värt att stoppa in ett 3" basrör, ger det mycket extra effekt? Och isf ska man ha det pekande uppåt och t.o.m genom hatthyllan eller ska man skicade det fram mot skidluckan?

en lite fråga också.. Det man ska fylla en låda mer är väll typ ull eller ska den vara tom för att få ut maxeffekt

och sen om det finns nån program man kan kolla ritningar i, skulle underlätta om man hade ett sådant för att se lite hur det kommer att bli

tack på förhand!

där gör du ett bra val!! cool för bäst ljud så ska du köra basen mot rygstödet och låta basporten gå ut i skidluckan.. då slipper du massa blåsljud som kommer få det att låta skit!! även risk att det inte blir lika bra ljud om du köra basporten genomhatthyllan

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Nemo
3 augusti 2007 · 210 Inlägg

längden på röret spelar stor roll, så se till att få rätt längd på den. det går inte bara höfta till de första gången man gör en låda å tro att det ska låta bra.

att sen hela röret inte behöver vara i lådan är däremot en annan sak. du kan alltså dra röret utanför lådan och på så sätt se till att den kommer närmare in i kupén än basarna.

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
3 augusti 2007 · 277 Inlägg

Nemo skrev:
längden på röret spelar stor roll, så se till att få rätt längd på den. det går inte bara höfta till de första gången man gör en låda å tro att det ska låta bra.

att sen hela röret inte behöver vara i lådan är däremot en annan sak. du kan alltså dra röret utanför lådan och på så sätt se till att den kommer närmare in i kupén än basarna.

precis..man får in mer ljud i cupen när man gör så ja! men man sak ha ca 8- 10 cm som sticker in i lådan..

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Nemo
3 augusti 2007 · 210 Inlägg

vi byggde en platta som vi satte fast konan på basröret på så man bara såg konan, sen limmade vi fast röret från insidan så det satt fast. detta gjorde vi för att de skulle se snyggt ut (lackade plattan) samt så om man vill ta bort lådan så lossar man bara konan och drar ut lådan.

annars funkar rören upp genom hatthyllan me.
detta gjorde vi i en 240, där vi byggde in 2st 12" i en ventilerad låda med 2 basrör, sedan byggde vi en hemmagjord hatthylla med 2st 8" basar och satte rören mitt imellan basarna. blev skitbra.

du kan även vinkla basröret som sticker ur lådan för att de ska passa in med design och liknande.

lycke till!

RLantz
3 augusti 2007 · 8 Inlägg

gött gött, massa heta tipps.. får bygga som bara den nu ikväll, måste ju ha finfint ljud när man drar iväg till mantorp imorgon smilesmile

så man får tacka för tipsen.. kommer även att slänga upp lite bilder på mitt galleri som jag kommer ta under byggets gång tongue

Nemo
3 augusti 2007 · 210 Inlägg

PM:a mig om du har några frågor så kan du få min msn ifall du undrar nått ikväll. kommer säkert sitta och lira poker eller nått smile

Syyhn Calibra Is The Shit!
4 augusti 2007 · 662 Inlägg

Vad jag har hört som tumregel när de gäller basreflexrör är att de ska sitta likalångt från botten/väggen som rörets diameter...

/// SyyHn
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang