Vilket bas-märke är bäst?

audi_e_grejer_de_ Audi
17 juli 2007 · 159 Inlägg

gurenius skrev:
Jag är extremt nyfiken på Critical Mass UL12. Testet i Car Audio & Electronics var ju rätt så positivt om man säger så. Nu ska man ju iofs alltid vara lite skeptisk till sådana test men visst blir man lite sugen?

Sammanfattning av testet: http://www.caraudiomag.com/0607_cae_cri … ndex6.html

ja, man blir de!tongue

Power is nothing without control -AUDI- de e grejer de!
eriksson87
17 juli 2007 · 590 Inlägg

Steget är väl grymmt viktigt om man vill ha bra ljud med basen smile angåenda basar så får man vad man betalar för typ! hehe

TriX
17 juli 2007 · 58 Inlägg

Blaupunkt Velocity har bra framsystem och basar.. Blaupunkts 10" är grymt underskattade.. och sen har vi QXV 10" basar har grym slaglängd.. och där med oförstörbara.. de e bara till att maxa..

Gör som FORD, köp VOLVO!!!!
zigoz
18 juli 2007 · 37 Inlägg

Som jag har förstått så verkar DLS vara jääävligt bra märke om man är ute efter maximal musikalitet.

Själv köpte jag den bas som är tillverkad till deras prisbelönta högtalarserie:
DLS Iridium 6.2i Högtalarsystem 6,5"
Iridium 6.2 har valts till "EUROPEAN MOBILE LOUDSPEAKER OF THE YEAR 2005

Base heter:
DLS Iridium 12 Bashögtalare.

dessvärre är dessa element ganska dyra och inte heller så värst snygga men som de själva uttrycker det så är det "SuperNatural Sound" som gäller.

Jag kan tänka mig att andra tillverkare oxå har riktigt bra basar som anses vara bättre just pga att de inte är lika dyra.

DLS har en SP serie som passar väldigt bra för dB Dragracings.
Citat: DLS SP12. Gjord med ett enda mål - att spela högst av alla.

lycka till.

audi_e_grejer_de_ Audi
21 juli 2007 · 159 Inlägg

zigoz skrev:
Som jag har förstått så verkar DLS vara jääävligt bra märke om man är ute efter maximal musikalitet.

Själv köpte jag den bas som är tillverkad till deras prisbelönta högtalarserie:
DLS Iridium 6.2i Högtalarsystem 6,5"
Iridium 6.2 har valts till "EUROPEAN MOBILE LOUDSPEAKER OF THE YEAR 2005

Base heter:
DLS Iridium 12 Bashögtalare.

dessvärre är dessa element ganska dyra och inte heller så värst snygga men som de själva uttrycker det så är det "SuperNatural Sound" som gäller.

Jag kan tänka mig att andra tillverkare oxå har riktigt bra basar som anses vara bättre just pga att de inte är lika dyra.

DLS har en SP serie som passar väldigt bra för dB Dragracings.
Citat: DLS SP12. Gjord med ett enda mål - att spela högst av alla.

lycka till.

De låter BRA! jag får kolla lite på DLS grejer då!smile

Power is nothing without control -AUDI- de e grejer de!
Kettunen
21 juli 2007 ·

Jag skulle säga Cerwin Vega!! Pumpar vettet ur DLS enligt mina åsikter.

twin_cam Smålänning
21 juli 2007 · 7 877 Inlägg

En dålig bas kan låta bra i en bra låda och en bra bas kan låta kasst i en dålig låda.

DLS är finljud, har själv finderat på att införskaffa en 12", men jag har starkt börjat fundera på Boschmann. Faktiskt grymt underskattade för att det är C.O som säljer dom. I en riktigt uträknad låda så är dom riktigt kompetenta, och två BM tolvtummare har spelat ifrån två impact 5712.

Fanns även med på sidan Realm of excursion som någon länkade till.

Köp inte gas i alla fall vad du än gör. Sämre skit får man leta efter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aga_Diff Bärs!
21 juli 2007 · 3 456 Inlägg

twin_cam skrev:
En dålig bas kan låta bra i en bra låda och en bra bas kan låta kasst i en dålig låda.

Precis just så...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Dream_on
21 juli 2007 · 214 Inlägg

får väll lägga in min åsikt om detta också smile basmärke? jadu! ja säger GroundZero.. har aldrig vart me om maken innan.. spelar klockrent. å skön bra bas. rätt dyrt märke om man ska ha "bra saker" men kan va värt varje öre wink Feel the power...

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
Hoffas
21 juli 2007 · 1 Inlägg

JL dom gör inga snygga basar eller slutsteg men deras grejer är bland det bästa man kan ha:)

twin_cam Smålänning
21 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Men vad alla är utseendefixerade... Man lyssnar inte med ögonen, och basen spelar inte med designen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MTR
21 juli 2007 · 341 Inlägg

Jag är grymt imponerad över min Soundstream T4-10. Tål 1600Wrms och pumpar rent och fin bas.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
gurenius
22 juli 2007 · 1 631 Inlägg

twin_cam skrev:
DLS är finljud, har själv finderat på att införskaffa en 12", men jag har starkt börjat fundera på Boschmann. Faktiskt grymt underskattade för att det är C.O som säljer dom. I en riktigt uträknad låda så är dom riktigt kompetenta, och två BM tolvtummare har spelat ifrån två impact 5712.

Har snackar vi om "vilket bas-märke är bäst" och du kommer med Boschmann? big_smile

Definera gärna "spela ifrån"?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
apoteket00 trucken
22 juli 2007 · 563 Inlägg

jag kan spela ifrån boshman med en plåt tunna, men hur bra låter det? finns ngt som heter musik.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
CoSmoZ 2lateuloose
22 juli 2007 · 543 Inlägg

Hmm ja frågan är väl vad man menar med "vilket bas-märke är bäst?"

Inom dB finns det bara en tillverkare som gör basar speciellt för att hålla enorma krafter!
& för dom som är riktigt insatta så började just den tillverkaren med högtalare för studiobruk & välljud! Bit på den ni!

För mej är den bästa högtalaren en högtalare som

1* Pallar massor av effekt utan att gå sönder (alltså inte Stroker)
2* finns i massa olika ohm´s & olika spolar så man kan få ut maximalt ur sin anläggning
3* att företaget har en ledande utveckling på mtrl. & testar sina prylar regält innan dom finns att köpa
4* att det finns billigare alternativ inom märket som är extremt mycket bas för pengarna
5* Den ska självklart låta underbart

& jag har testat en hel del högtalare genomtiderna!
Dom jag är mest nöjd med förutom eliten Digital Designs då då är

* RF Power serien (love them)
* Crossfire PRO (finns 2st i sverige "special tillverkade för team crossfire")
* Orion NT (gamla värstingar som rokkar en idag)

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
zigoz
23 juli 2007 · 37 Inlägg

audi_e_grejer_de_ skrev:

zigoz skrev:
Som jag har förstått så verkar DLS vara jääävligt bra märke om man är ute efter maximal musikalitet.

Själv köpte jag den bas som är tillverkad till deras prisbelönta högtalarserie:
DLS Iridium 6.2i Högtalarsystem 6,5"
Iridium 6.2 har valts till "EUROPEAN MOBILE LOUDSPEAKER OF THE YEAR 2005

Base heter:
DLS Iridium 12 Bashögtalare.

dessvärre är dessa element ganska dyra och inte heller så värst snygga men som de själva uttrycker det så är det "SuperNatural Sound" som gäller.

Jag kan tänka mig att andra tillverkare oxå har riktigt bra basar som anses vara bättre just pga att de inte är lika dyra.

DLS har en SP serie som passar väldigt bra för dB Dragracings.
Citat: DLS SP12. Gjord med ett enda mål - att spela högst av alla.

lycka till.

De låter BRA! jag får kolla lite på DLS grejer då!smile

Du kan läsa mer om diverse DLS produkter på http://www.nardik.se/

Det bästa vore att du testar olika märken och själv avgör vilket du tyckte bäst om...
nu menar jag inte att du ska lägga ner 10 000tals kr på att testa dig fram men du kanske känner några som håller på som kan låta dig lyssna på deras system.

jag kan erkänna att jag själv köpte en DA12 från MDS som var helt underbar från början, den hade stenhård snärt med dånande djupbas.

med tanke på att jag inte hade något att jämföra med kunde jag påstå att Mds DA12 vardet grymmaste som fanns.

med tiden försämrades ljudet mer o mer och till slut sålde jag iväg den.

jag brukar alltid fråga personalen om vilket märke de själva föredrar och många ggr säger de att JBL gör väldigt bra basar och just pga priset kan man konstatera att de är bättre än DLS, men om du ämnar att spela Jazz i bilen eller överhvudtaget njuta av ljuvligt musik så tror jag att DLS har gjort allt för att vara ledande.

Jag såg att det finns några DLS UR12" som ligger ute på blocket just nu och det är allmänt kännt att de knäcker det mesta i basvägar!

ett annat märke som är väldigt dyr men enligt AVD i Sundsvall är bland det värsta man kan köpa är MTX, tror att de har en serie vid namnet Thunder som är brutala grejer.

Senast redigerat av zigoz (23 juli 2007)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 juli 2007 · 2 353 Inlägg

CoSmoZ skrev:
Hmm ja frågan är väl vad man menar med "vilket bas-märke är bäst?"

Inom dB finns det bara en tillverkare som gör basar speciellt för att hålla enorma krafter!
& för dom som är riktigt insatta så började just den tillverkaren med högtalare för studiobruk & välljud! Bit på den ni!

För mej är den bästa högtalaren en högtalare som

1* Pallar massor av effekt utan att gå sönder (alltså inte Stroker)
2* finns i massa olika ohm´s & olika spolar så man kan få ut maximalt ur sin anläggning
3* att företaget har en ledande utveckling på mtrl. & testar sina prylar regält innan dom finns att köpa
4* att det finns billigare alternativ inom märket som är extremt mycket bas för pengarna
5* Den ska självklart låta underbart

& jag har testat en hel del högtalare genomtiderna!
Dom jag är mest nöjd med förutom eliten Digital Designs då då är

* RF Power serien (love them)
* Crossfire PRO (finns 2st i sverige "special tillverkade för team crossfire")
* Orion NT (gamla värstingar som rokkar en idag)

För dB bruk är du mer insatt än jag men där funkar nog alla de du nämnt, däremot så är i princip alla de där basarna du nämner inget vidare för BRA ljud. De är för olinjära och inte tillräckligt artikulerade. De smäller på, men allt låter likadant...

Ett tips för den som vill veta vad som LÅTER bäst är att ta sig till billjudstävlingar och lyssna i de bilar som dominerar.

Den här tråden är tyvärr lite för generellt inriktad, eftersom det finns ingenting som är bäst på allt. Så är det bara.

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (23 juli 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
audi_e_grejer_de_ Audi
7 augusti 2007 · 159 Inlägg

inga mer förslag..? va du har och hur de spelar typ..?

Power is nothing without control -AUDI- de e grejer de!
gurenius
9 augusti 2007 · 1 631 Inlägg

audi_e_grejer_de_ skrev:
inga mer förslag..? va du har och hur de spelar typ..?

Ingen av oss har dina öron så du får nog ge dig ut och lyssna själv nu... Finns ju massor med förslag i tråden redan!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang