Fråga om hur bashögtalare fungerar

love_gothenburg
13 juli 2007 · 3 Inlägg

okay det är så att jag inte är så haj på detta men vill ändå ha ett grymt ljud i bilen! hehe.

jag lada ner ett väldigt enkelt program för bas låda byggen och som var mycket bra. men jag måste ställa en fet dum fråga. i en bas låda sätter man i högtalarna eller är det en bas"högtalare"som pulsar ut en viss frikvens Hz??
särket en mycket enkel fråga för ni som håller på med detta?! men jag har fan inte en suck!

och har ni några billiga tipps på vad man skall tänka på eller få bra högtalare osv. så skriv gärna........

hoppas ni fattar

mvh // C10H15N

Senast redigerat av love_gothenburg (13 juli 2007)

LordGlassboet Glassbåtsingengör
13 juli 2007 · 207 Inlägg

I en baslåda sätter man i en bashögtalare som genom ett slutsteg avgränsar vilken frekvens basen spelar

Signaturtext kan du vara själv!
love_gothenburg
13 juli 2007 · 3 Inlägg

LordGlassboet skrev:
I en baslåda sätter man i en bashögtalare som genom ett slutsteg avgränsar vilken frekvens basen spelar

aaa okay. så slutsteg har man bara för basen?? det har inte med högtalaren med att göra??! eller???

så högtalarna skall man sätta i dörren eller nått. basen med lådan har man där bak.

vad ligger högtalarna/bas/slutsteg på i pris. som är överkomligt. jag har inte den finaste bilen. så jag vill ju inte lägga för jävligt mycket med pengar på det som finns i bilen.
Men vad får man räkna med. jag tänkte något åt 3000-3500 max är det bara en bråkdel av vad det kostar??


ha det gött//C10H15N

LordGlassboet Glassbåtsingengör
13 juli 2007 · 207 Inlägg

Nej slutsteget kan man driva på hela högtalarsystemet med, men det går att ställa in på olika vis för att de ska komma rätt ljud ur rätt högtalare.

För att hitta lite priser rekkomenderar ja att kolla runt lite på internetbutiker, nardik.se är ett ställe som säljer. En bas kan kosta väldigt lite eller väldigt mycket, och slutsteget bör du räkna med minst 1500:-

Signaturtext kan du vara själv!
love_gothenburg
13 juli 2007 · 3 Inlägg

LordGlassboet skrev:
Nej slutsteget kan man driva på hela högtalarsystemet med, men det går att ställa in på olika vis för att de ska komma rätt ljud ur rätt högtalare.

För att hitta lite priser rekkomenderar ja att kolla runt lite på internetbutiker, nardik.se är ett ställe som säljer. En bas kan kosta väldigt lite eller väldigt mycket, och slutsteget bör du räkna med minst 1500:-

men jag såg på den sidan du tipsa om.

GTO1260BT
Superpris
Pris: 1195:- (1995:-)
12" baslåda
1000 Watt max
250 Watt RMS
4 Ohm
Polypropenen kon
Basreflex låda
Progressiv spider
Large-roll rubber surround
Jubileums modell med krom och Aluminium deltager

----

är det något och ha i om man inte orkar göra en bas låda??! någon som kan rekomendera den?!  skulle denna räcka för att få ett grymt bra gung i bilen?  sedan med högtalarna får man något för 1000 kr som är bra?  vad skall man tänka på om man vill ha bra högtalare. skall dessa kopplas till slutseget?! hur känsliga är slutsteg i gentligen, måste dessa kylas på något sett???  typ en fläck som blåser på den eler??  sen det med ohm
vad mennas med detta? om jag köper denna bas låta vilket slutsteg skall jag ha det.
Jag mennar det finns ju 4-kannals och 2-kanals slutsteg?? jag fattar nollhoppas någon kan hjälpa mig=)!

och sedan till cd spelarna?  kan vilken som helst kopplas till ett slutsteg som man köper ny idag?

aja  nog för i dag! och tack!
ha det gött mvh// C10H15N

PlumCrazy
24 augusti 2007 · 881 Inlägg

love_gothenburg skrev:

LordGlassboet skrev:
Nej slutsteget kan man driva på hela högtalarsystemet med, men det går att ställa in på olika vis för att de ska komma rätt ljud ur rätt högtalare.

För att hitta lite priser rekkomenderar ja att kolla runt lite på internetbutiker, nardik.se är ett ställe som säljer. En bas kan kosta väldigt lite eller väldigt mycket, och slutsteget bör du räkna med minst 1500:-

men jag såg på den sidan du tipsa om.

GTO1260BT
Superpris
Pris: 1195:- (1995:-)
12" baslåda
1000 Watt max
250 Watt RMS
4 Ohm
Polypropenen kon
Basreflex låda
Progressiv spider
Large-roll rubber surround
Jubileums modell med krom och Aluminium deltager

----

är det något och ha i om man inte orkar göra en bas låda??! någon som kan rekomendera den?!  skulle denna räcka för att få ett grymt bra gung i bilen?  sedan med högtalarna får man något för 1000 kr som är bra?  vad skall man tänka på om man vill ha bra högtalare. skall dessa kopplas till slutseget?! hur känsliga är slutsteg i gentligen, måste dessa kylas på något sett???  typ en fläck som blåser på den eler??  sen det med ohm
vad mennas med detta? om jag köper denna bas låta vilket slutsteg skall jag ha det.
Jag mennar det finns ju 4-kannals och 2-kanals slutsteg?? jag fattar nollhoppas någon kan hjälpa mig=)!

och sedan till cd spelarna?  kan vilken som helst kopplas till ett slutsteg som man köper ny idag?

aja  nog för i dag! och tack!
ha det gött mvh// C10H15N

Undrar samma sak ang. JBL GTO 1260BT

En annan grej jag undrar är om det står 400W RMS max på en bas, och man har ett slutsteg som man bryggar så det blir 400W, är det RMS då? Jag förstår inte skillnaden mellan 400W och 400W RMS hmm

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Fernicus Kejsare
24 augusti 2007 · 547 Inlägg

En bas är också en högtalare, och man behöver ett slutsteg (förstärkare) för att få nåt kräm ur den, kommer inte låta nånting om du inte har slutsteg på den. Sen det där med "grymt bra gung" skiljer lite beroende på vilken bil du har och vad du är van vid innan. Men jag kan säga att den spelar rent och fint, inget skrammel för pengarna.

PlumCrazy: RMS står för Root Mean Square, och är den kontinuella effekten, alltså den effekt som du får "hela tiden".

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
25 augusti 2007 · 2 353 Inlägg

LordGlassboet skrev:
Nej slutsteget kan man driva på hela högtalarsystemet med, men det går att ställa in på olika vis för att de ska komma rätt ljud ur rätt högtalare.

För att hitta lite priser rekkomenderar ja att kolla runt lite på internetbutiker, nardik.se är ett ställe som säljer. En bas kan kosta väldigt lite eller väldigt mycket, och slutsteget bör du räkna med minst 1500:-

Vill inte låta som en besserwisser, men vi skall nog klara upp et par saker: SLUTSTEG är ingenting annat än en grej som förstärker signalen. Sen har vissa slutsteg ett DELNINGSFILTER inbyggt, och det är FILTRET som sköter uppdelningen av frekvenser. Det finns ju även lösa filter och lösa slutsteg utan filter.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang