Overkill avgassystem på sugmotor?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
24 augusti 2007 · 1 899 Inlägg

Tjena big_smile

Tänkte höra mej för lite om "overkill" avgassystem. Då man snackar med vissa så säger de ju att ju mindre motstånd från avgassystemet ju bättre funkar motorn, optimalt vore utblåset rakt ut men av div. olika anledningar så funkar de inte (motorhuv, värme osv). Detta ska ju vara i teorin rätt vad jag förstår, men jag och många andra hävdar att man ex inte ska ha 3" avgas på en 4 cylindrig sugmotor. Det blir för stort och man tappar effekt. Jag var helt säker på min sak tills ja skulle förklara min poäng, men ja kom på mej själv att ja inte klarade av det.

Ja ville bara få klarhet vad som är rätt i praktiken, och en förklaring varför det är rätt?
Tack på förhand smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nipton
24 augusti 2007 · 53 Inlägg

ska inte säga för mkt men jag kan typ jämföra det med min förra moppe...
den gick bättre med pluggad orginal avgasystem än att köra utan avgasystem överhuvud taget o då gick det inte ens att köra på 2a växeln.
tror att det behöver vara lite motstånd, varken för mkt eller för lite

MrTobias
24 augusti 2007 · 1 297 Inlägg

är kanske som ett vattenslangsmunstycke? Vrider du så att de blir en stor öppning så flödar bara vattnet ut, men om du stänger igen så får du ett jävla tryck. Motorn behöver nå sånt? smile

j0jje_
24 augusti 2007 · 125 Inlägg

På en sugmotor ska man aldrig överdimensionera avgassystemet då det behövs ett visst motstånd för att funka optimalt! Medan en turbomaskin i dom flesta fall vill ha så litet motstånd som möjligt! Men det är inte säkert att en standard, Tex. vag 1.8T eller liknande mår bättre av ett 3" system än med ett 2.5" för maskinen är inte optimerad för ett sånt stort avgassystem, lär hellre bli sämre. Ska man däremot trimma, sätta större turbo spridare m.m och kan optimera bränsle tändning osv efter modifieringarna med antingen chip eller mappning med eftermarknadssystem osv så funkar det bäst med så fritt flås som möjligt på en turbomaskin! Vill du veta mer detaljerat kanske nån annan kan svara eller så provar du söka på Tex. google lär du hitta en uppsjö av teorier!

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
24 augusti 2007 · 1 899 Inlägg

Nipton:
Jag antar att mopeden var 2-takt. Den går ju bättre med ett rakt rör än bara utblåset, men bäst är ju ett rör med expansions kammare som är avstämt för varvtalen på cylindern. 2-taktarna kan ja wink De är 4-takt ja vill ha svar på, men tack ändå smile

j0jje_:
De var ett sånt svar ja ville ha. Tackar för det.

Men ja vill gärna ha fler teorier smile

Senast redigerat av patrikhornfeldt (24 augusti 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
NilsG
24 augusti 2007 · 101 Inlägg

beror på vad det är för motor, men till din sugis räcker 2-2.5"

Senast redigerat av NilsG (24 augusti 2007)

Mvh Nisse
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 augusti 2007 · 1 899 Inlägg

NilsG skrev:
beror på vad det är för motor, men till din sugis räcker 2-2.5"

A jo. Alltså, jag ska inte byta avgassystem så alla vet. Ja vill bara veta vad som är rätt i praktiken på en fyrtakts sugmotor, motstånd eller utan motstånd smile.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
baen
25 augusti 2007 · 220 Inlägg

Jag säger såhär. I en bromsbänk får du bäst effekt med fri andning (tex. 3") om det så är vid ett väldigt högt varvtal. Med ett motstånd i avgassystemet får du toppeffekten kanske vid ett lägre varvtal men aldrig en toppeffekt som är högre än vid en fri andning!?

Germax
25 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Faktumet att minsta möjliga motstånd ger max effekt är sant.
MEN man får betala genom att motorn tappar effekt där man inte har maxeffekten.

"Optimalt" avgassystem är alltså inget man kan bestämma rakt av utan beror på vad man vill ha. Vill man ha ett system som är "bra" drag i hela varvregistret så funkar  ofta orginalsystemen bra. De flesta system på eftermarknaden ger inte bara +hk utan ger även förluster i vissa varvregister, mer lr mindre. Men det får man leva med. De flesta bygger avgassystem som ska ge högre maxeffekt men utan att de ska påverka negativt för mkt.

Varför en motor ger högre vridmoment med ett visst motstånd vet jag fkt inte, men så är de. Generellt är de så men mer exakta siffror o värden kan man bara testa sig fram för varje motor.

Så minsta möjliga motstånd = stora avgasrör med få dämpare ger högre maxeffekt (undantag finns säkert).
Observera att detta gäller 4takts bensinmotorer utan överladdning.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 augusti 2007 · 1 899 Inlägg

JapMax skrev:
Faktumet att minsta möjliga motstånd ger max effekt är sant.
MEN man får betala genom att motorn tappar effekt där man inte har maxeffekten.

"Optimalt" avgassystem är alltså inget man kan bestämma rakt av utan beror på vad man vill ha. Vill man ha ett system som är "bra" drag i hela varvregistret så funkar  ofta orginalsystemen bra. De flesta system på eftermarknaden ger inte bara +hk utan ger även förluster i vissa varvregister, mer lr mindre. Men det får man leva med. De flesta bygger avgassystem som ska ge högre maxeffekt men utan att de ska påverka negativt för mkt.

Varför en motor ger högre vridmoment med ett visst motstånd vet jag fkt inte, men så är de. Generellt är de så men mer exakta siffror o värden kan man bara testa sig fram för varje motor.

Så minsta möjliga motstånd = stora avgasrör med få dämpare ger högre maxeffekt (undantag finns säkert).
Observera att detta gäller 4takts bensinmotorer utan överladdning.

Tackar för det svaret!
Det var nåt i den stilen ja tänkte med smile .

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Blida
26 augusti 2007 · 654 Inlägg

På N/A (sugmotor) vill man inte ha så stort som möjligt,detta pga att avgaserna stannar upp i sys då och blir kvar längre.
Utan ju högre gas (avgaser) hastighet man har,desto fortare blir man av med avgaserna.
Tex så expanderar ju saker av värme och kräver mer plats om man tex stänger in det i ett rör,lika så med avgaser.
Man vill ha så maximal fyllnadsgrad som möjligt med så högt gas flöde som möjligt.
Där av att tex ett 2,5" helsys kan va för stort för en viss motor iom att avgaserna kanske bara har den volymen som passar denna avgas storlek halva vägen och sen blir kallare och då förlorar hastigheten iom att volymen på avgaserna krymper när den blir kallare.
Då kanske ett sys i 2,5" som sen efter mitten burken övergår i ett 2,25" som sen övergår i 2" precis innan sista burken är det mest optimala vad gäller fyllnads grad och gas hastighet.

Obs: detta gällande storleken på slutet är bara ett exempel.
ofta får man komromissa med storleken på ett sys iom att ju högre varv och belastning desto mer avgaser åker ut i sys och kräver olika storlekar längs vägen för maximalt gasflöde.

Kenko
26 augusti 2007 · 264 Inlägg

2,5" är väl vad du skulle behöva till din pärla, lite mottryck lär de vara annars lär du varva ihjäl motorn innan de händer någe!! 2st ljuddämpare en lite å en stor!!smile De e perfekt på GLT!!!smile

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
Tzatziki
26 augusti 2007 · 452 Inlägg

Jag är ute efter avgassystem till corradon min och det lutar åt
ett 2" hela vägen + ett litet fräsigare grenrör.
Märke: Supersprint - ej rostfritt men skulle hålla hög kvalite.

Vi får hoppas det ger lite effektökning (mohaha)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang