Proson 10" Lådförslag?!

Drönirettab
31 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Man låter dem spela musik med tillräckligt hög volym så att konen rör sig lagom mycket.

bokan
1 september 2007 · 65 Inlägg

Okej så det är i stort sätt ingen skillnad mot när man lirrar vanligt?
Bara kräma på?smile

Drönirettab
1 september 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, så kan man säga. Man får se till att den inte bottnar förstås, lagom är bäst. Det är konrörelserna som "mjukar upp" upphängningen och andra saker i elementet vad jag har förstått, så att lagom konrörelse blir nog bra.

Vill man så kan man spela en sinuston på tex 20-30 Hz eller liknande på lagom volym, då motioneras basen bra. Blir lite jobbigt och enformigt att lyssna på förstås. wink

Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2007)

bokan
1 september 2007 · 65 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, så kan man säga. Man får se till att den inte bottnar förstås, lagom är bäst. Det är konrörelserna som "mjukar upp" upphängningen och andra saker i elementet vad jag har förstått, så att lagom konrörelse blir nog bra.

Vill man så kan man spela en sinuston på tex 20-30 Hz eller liknande på lagom volym, då motioneras basen bra. Blir lite jobbigt och enformigt att lyssna på förstås. wink

Okej tackar:)
Kan man ställa in 20-30Hz på slutsteget?
En sak till, det kommer ju 2 st + fram till slutsteget och så en (-) eller jord, vad ska den, är det  så att den ska dras till en skruv eller ska den kopplas på batteriet?
Installationskitet jag köpte har en pluskabel som är 6m och en svart (-) som bara är 2m, kan jag koppla den till en struv i karossen?smile

Hoppas att du försår vad jag menar:P

Mvh
Bokan

Drönirettab
1 september 2007 · 21 761 Inlägg

Jordkabeln (-) är bäst att sätta i karossen så nära steget som möjligt, det ska vara helt plåtrent där man skruvar fast kabelskon och plåtytan ska vara rejäl. Det går också bra att sätta kabelskon på skruven för bilbältet i baksätet, den skruven är kraftig. Se bara till att plåtytan vid skruven är fri från färg och oxid.

Helst bör man försöka ha mindre än ungefär 1m lång jordkabel för att minimera risken för spänningsfall, vilket kan leda till störningar i ljudet.

bokan
1 september 2007 · 65 Inlägg

Okej tack du är grymm!big_smile
Ska koppla in lågnivå tror jag det heter, ibak på sterion..
Men där finns det 6 st "lågnivå" uttag, 2 stycken finns på kabel ut från sterion, dom andra 4 sitter som i en 4-kant och det står front och rear på dem, vilken/vilka ska jag koppla in slutsteget på??
Alla är honor..

//Bokan:)

bokan
2 september 2007 · 65 Inlägg

Någon som vet??

Drönirettab
2 september 2007 · 21 761 Inlägg

Vad heter stereon?

bokan
2 september 2007 · 65 Inlägg

Vet inte riktigt, det är en Panasonic med 4*40W iaf^^
Kollade lite på denver stegets bruksanvisning på nätet, där stod det att man skulle ha (-) från batteriet (+) och remote (+), skulle man inte kunna dra minusen till en bult i chassit, kabeln är bara 1m lång och jag har hittat ett bra ställe att fästa den isf..
Tacksam för hjälp^^

Bokan

Drönirettab
2 september 2007 · 21 761 Inlägg

Jo, det bästa är att ha en kort jordkabel. Om det är ett bra ställe som du har hittat med kraftig plåt och fritt från färg+oxid, så är det bara att fästa kabeln där.

Den där fyrkantiga kontakten är väl knappast lågnivå, det borde vara vanliga högtalarkablar tycker jag.

Hur ser kontaktpropparna ut i den fyrkantiga kontakten, ser de ut som RCA kontakter?

Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2007)

bokan
2 september 2007 · 65 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, det bästa är att ha en kort jordkabel. Om det är ett bra ställe som du har hittat med kraftig plåt och fritt från färg+oxid, så är det bara att fästa kabeln där.

Den där fyrkantiga kontakten är väl knappast lågnivå, det borde vara vanliga högtalarkablar tycker jag.

Hur ser kontaktpropparna ut i den fyrkantiga kontakten, ser de ut som RCA kontakter?

Okej vad bra:)
Förlåt om jag var lite otydlig om lågnivåkablarna, det är 2 st kalar som hänger löst(honor röd och vit) och 4 st honom som är röda och vitta dom 4 sitter i en fyrkant..

Jag ska kanske köpa ett Gas Alpha steg som ger 2*100W vid 4ohm räcker det för att driva min  proson bas??
Eller ska jag köpa denver-steget??

Tacksam för svar:)

Mvh
Boka!smile

Drönirettab
2 september 2007 · 21 761 Inlägg

Aha, du menar så. Jo, ibland kan det bli lite missförstånd smile 

Undrar om de två lösa lågnivåkablarna kan vara subutgångar eller så, men det är bara en fundering. Andra får ge bättre råd.

GAS Alpha tillhör väl den billigare serien och då vet jag inte riktigt hur mycket effekt de egentligen ger ut, kan nog vara så att Denver är ett bättre steg. Men jag har ju inte haft något av de där stegen och kan inte avgöra vilket som är bättre.

bokan
2 september 2007 · 65 Inlägg

Okej:)
Men 100W lär väll räcka för att driva prosonbasen?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang