Nätagg. till datorn, vill tysta ned fläkten-farligt att lägga in något mellan fläkt och galler som hindrar fläkt från at

VIvanCO
4 september 2007 · 113 Inlägg

Jo det är så att jag har ett Hiper 530W nätagg. funkar fint men jag stör mig på fläkten till den, hade tänkt att byta ut den till en 120mm Noctua - men under väntetiden som kan vara ett bra tag(då jag har råd) vill jag "jamma" fläkten lägga något som förhindrar den från tt snurra, kommer detta att skada nätagget eller fläkten? Risk för brand?
/vivanco

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---
Erick
4 september 2007 · 4 767 Inlägg

Stoppar du fläkten, så dels kan fläkten gå sönder/bli överhettad/dra alldeles för mycket ström, och dels så får ditt nätagg ingen kylning och kan överhetta och gå sönder/alt bli brandfarligt!

Köp en riktig fläkt istället och låt den vara tills du har råd med det smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
VIvanCO
4 september 2007 · 113 Inlägg

japp, jag strunta i det och väntar på ny fläkt. Fick dock råd om att man kan byta på den röda och gula kabeln för att istället köra på 7V.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---
Miklen
4 september 2007 ·

gör inte så du skrivit iaf.. senl, är verkligen nätagget boven te allt ljud??.. brukar ju va rätt tysta nu för tiden.. Men blocka inte fläkten iaf då blire bara problem..

Zed850GLT Nörd
5 september 2007 · 4 Inlägg

Tips, för adekvata svar på denna fråga bör du söka upp sweclockers.com

Akka
5 september 2007 · 1 174 Inlägg

gör inte de för att var apå den säkra sidan! Spara häldre några tusen lappar å köp vatten kylning då kmr nog datorn bli 90% tystare!

loffe007
5 september 2007 · 905 Inlägg

Koppla inte fläkten på röd gul ja det blir 12volt men nätagget får mycket stryk, koppla på röd svart istället tolv det blir 5 volt, eller så löder du ihop 10 stycken zhener dioder och koppla dessa i serie med matningen till fläkten.. 12-zhenerdioder-fläkt. då får du 7volt på fläkten.

Annars kan du koppla in ett motstånd i serier med fläkten eller kanske en potentiometer så kan du reglera hur mycket den får leva om.

Om det är nätagget som lever om är lätt ta reda på genom att enbart stopppa fläkten i nätagget en mycket kort stund med en pinne av ickeledande matrial.

20db är ljudnivån på detta nätagg om det är fastskruvat ordentligt. säker på att det är nätagget som lever om?


Sen så sitter det väl så vitt jag vet tempstyrd fläkt på detta nätagg dvs fläkten går så fort som den måste göra för att klara av att kyla nätagget.  Så hör med återförsäljaren inna du gör allt för mycket åt nätagget.

kretslopp Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
6 september 2007 · 26 Inlägg

loffe007 skrev:
Om det är nätagget som lever om är lätt ta reda på genom att enbart stopppa fläkten i nätagget en mycket kort stund med en pinne av ickeledande matrial.

Mycket viktigt. Använd inte en sax eller liknande som min kusin gjorde.
Han är död nu. sad

Nöff!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang