lågt oljetryck

chimppen
21 mars 2007 · 3 Inlägg

Hejsan.  Lampan som varnar för lågt oljetryck började lysa i min audi s3 häromdan, å ja har kollat oljan åså men allt värkar stämma å den läcker heller ingen olja. Kan det vara nåt enkelt fel me givaren bara eller har ni några andra bra tips på hur jag kan lösa detta problem? Är väldigt tacksam för svar smile

twin_cam Smålänning
21 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Kan vara fel på givaren, men säkrast är att åka in till verkstad så kollar dom trycket med manometer. Byt olja också. Kan man inte göra för ofta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
chimppen
21 mars 2007 · 3 Inlägg

oljan är just bytt så de är i allafall som det ska vara men ska om ja svänger in till verkstan imorn.

andreas_hudik
22 mars 2007 · 82 Inlägg

Dålig oljepump?

Nyss bytt olja? I så fall, kör du på samma olja som du alltid gjort?

_kimpan_ elektriker
22 mars 2007 · 591 Inlägg

hade samma problem i celican!
Bytte givaren sen var problemet ur vägen=) inte dyrt att göra, min kosta 65 spänn på mekonomen

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
dahlin86
5 juli 2007 · 7 Inlägg

lite gammal tråd, men ändå. jag ha bytt oljetrycks givare, problemet med att lampan tändes slutade under några veckor men kom sedan tillbkaka. Jag kör en audi a4 1,8T. Den varnar endast för lågt oljetryck då jag kör och har ett varvtal under 2000 varv? någon med liknande problem?

mvh marcus

audi a4 tq
hultanol_race
8 juli 2007 · 8 Inlägg

När min Calibra står på tomgång så lyser lampan, men sedan när jag tycker lite på gasen slocknar den.
Kan det vara givaren?...

*calibrapower*
loffe007
8 juli 2007 · 905 Inlägg

kalrt ddet kna vara fel på givaran men inget jag skulle utgåfrån. klart man provat byta givaraen men varnar den för oljetryck skulle inte jag köra min bil speciellt mycket länge än till trottoarkanten.

flyingmack
12 september 2007 · 29 Inlägg

dahlin86 skrev:
lite gammal tråd, men ändå. jag ha bytt oljetrycks givare, problemet med att lampan tändes slutade under några veckor men kom sedan tillbkaka. Jag kör en audi a4 1,8T. Den varnar endast för lågt oljetryck då jag kör och har ett varvtal under 2000 varv? någon med liknande problem?

mvh marcus

Har samma problem, kopplade in oljetrycksmätare för att se vad som igentligen hände... Det visade sig att oljetrycket är lågt (iaf på min bil) när oljan är riktigt varm, lägre viskositet antar jag) Har inga större problem vi körning men när man kommer ner på lägre varv så sjunker oljetrycket under 2 bar, ja ner till 0,8 bar på tomgång, audins varningslampa är satt att larma vud under 2 bar och över 2500RPM vad jag har fått fram i instr. boken och så gör även min bil. Det sjuka är att nån varningsfunktion på dåligt laddtryck under detta varvtal finns inte.. MAO kan du stå på tomgån utan med 0 i oljetryck utan att få nån indikation på det. dessvärre om jag startar motorn när den är riktigt varm har jag noll bar i några sekunder (tills jag varvar upp) och den låter som en diesel som många andra 1,8 T ägare verkar känna igen.. Enligt HAINES rep. bok ska oljetrycket ligga på 1-3 bar på tomgång och 5 bar vid 3000RPM Min ligger på 2 bar då vilket säger att jag troligen har en defekt oljepump och igensatt sil mm.. Fan börjar tröttna på alla problem, har snart lagt ut lika mycket pengar på reparationer som jag la på bilen när jag köpte den för några månader sen.. (2 kopplingar bla, vattenpump, dämpare, bromsar. mm)

High_Tower Leg. Volvo Nerd
12 september 2007 · 143 Inlägg

flyingmack skrev:

dahlin86 skrev:
lite gammal tråd, men ändå. jag ha bytt oljetrycks givare, problemet med att lampan tändes slutade under några veckor men kom sedan tillbkaka. Jag kör en audi a4 1,8T. Den varnar endast för lågt oljetryck då jag kör och har ett varvtal under 2000 varv? någon med liknande problem?

mvh marcus

Har samma problem, kopplade in oljetrycksmätare för att se vad som igentligen hände... Det visade sig att oljetrycket är lågt (iaf på min bil) när oljan är riktigt varm, lägre viskositet antar jag) Har inga större problem vi körning men när man kommer ner på lägre varv så sjunker oljetrycket under 2 bar, ja ner till 0,8 bar på tomgång, audins varningslampa är satt att larma vud under 2 bar och över 2500RPM vad jag har fått fram i instr. boken och så gör även min bil. Det sjuka är att nån varningsfunktion på dåligt laddtryck under detta varvtal finns inte.. MAO kan du stå på tomgån utan med 0 i oljetryck utan att få nån indikation på det. dessvärre om jag startar motorn när den är riktigt varm har jag noll bar i några sekunder (tills jag varvar upp) och den låter som en diesel som många andra 1,8 T ägare verkar känna igen.. Enligt HAINES rep. bok ska oljetrycket ligga på 1-3 bar på tomgång och 5 bar vid 3000RPM Min ligger på 2 bar då vilket säger att jag troligen har en defekt oljepump och igensatt sil mm.. Fan börjar tröttna på alla problem, har snart lagt ut lika mycket pengar på reparationer som jag la på bilen när jag köpte den för några månader sen.. (2 kopplingar bla, vattenpump, dämpare, bromsar. mm)

Olje pumpen kan börja bli trött, Sen kan det beror på vilken olja du kör på Tjockare olja, mer oljetryck, tunnare mindre olje tryck. Jag kör på ganska så KRAFTIGT tjock olja, Inget att rekomendera vintertid dock..tongue 20w50;) tror jag.. får springa ut och kolla på 25 litersdunken senare:D

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang