Ford scorpio 95a, klunkande i bakvagn/koppling

unpatterned
12 september 2007 · 294 Inlägg

Hej,

min ford scorpio 2.0 16v ger ifrån sig ett "klunkande" ljud när man anlägger/tar bort belastning,
Alltså vid varje växling, varje gång man släpper eller trycker ner gasen, så klunkar det till, (hela bilen hoppar till och det är mycket obehagligt vid stadskörning) jag vet att detta är ett vanligt fenomen på dessa bilar, är det någon som lyckats lokalisera detta fel?

Senast redigerat av unpatterned (12 september 2007)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
klimpan
13 september 2007 · 2 600 Inlägg

bakaxslen kankse?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hietala
13 september 2007 · 76 Inlägg

unpatterned skrev:
Hej,

min ford scorpio 2.0 16v ger ifrån sig ett "klunkande" ljud när man anlägger/tar bort belastning,
Alltså vid varje växling, varje gång man släpper eller trycker ner gasen, så klunkar det till, (hela bilen hoppar till och det är mycket obehagligt vid stadskörning) jag vet att detta är ett vanligt fenomen på dessa bilar, är det någon som lyckats lokalisera detta fel?

Bakaxeln, knutkorsen som klunkar?

klimpan
13 september 2007 · 2 600 Inlägg

vet inte men kadanen brukar krångla på scorpion.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hietala
13 september 2007 · 76 Inlägg

knutkors kan ju ändå bli dåliga? det är en bruksvara eller rätta mig om jag har fel? varför skulle man göra nya knutkors annars man kan byta ut? :S

unpatterned
14 september 2007 · 294 Inlägg

Får väl stick in huvet under nån dag dåtongue

men det regnar idag så vi tar det nån annan dag.

den har gjort så här under hela min ägo, och jag har hela tiden misstänkt att det är nånting i bakaxeln, men eftersm jag har planer på att byta till en annan med annan utväxling så har jag inte brytt mig om det, men ajg kom just på att besiktningen dyker upp om nån vecka, och stora glapp skall tydligen inte vara omtyckt.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang