Motorproblem, V70 T5, hackar!?

Eyelezz
12 september 2007 · 64 Inlägg

Hejsan!

Jag har ett problem som ja hopppas inte är något allvarligare.
Ja bytte luftmassemätarn för ett tagsedan då ja hade kört utan den inkopplad en kort tid. Då gick bilen hur bra som helst. Men så fort ja fick lämnat in bilen så dom bytte luftmassemätarn så har den börjat hacka typ när man gasar lite kraftigare och varvar ganska högt. Någon som vet va fel är?

Jag testade att koppla ur luftmassemätarn igen å de blev ingen skillnad alls, fortfarande lite hackigt.

Snälla någon som har en aning om va de e för fel, behöver fixa ddetta ganska omgående!

Tack på förhand!

Mvh Eyelezz

R.I.P FieSTan
High_Tower Leg. Volvo Nerd
12 september 2007 · 143 Inlägg

nu kan jag ha totalt fel, Men är bilen chippad?

Vet inte hur det är eller om det är sant så ta dethär med en nypa salt.

Om bilen känner att den får för mycket luft och Fuel/air ration blir fel så stryper datorn effekten lite gran, vilket kan resultera i lite hackig gång.

Men som sagt TA DET MED EN NYPA SALT! för jag är inte säker

Ochippade bilar kan gå sämre om man byter "kringutrustningen" till det bättre, Min bil är ett exemple

Lite bytta delar och omgjorda så att den går bättre. Man ger fullgas och bilen drar iväg och när man närmar sig varvstoppet så TVÄRDÖR motorn ungefär. Och troligtvis kan det bero på att datorn inte riktigt hänger med att lugna effekten på en mjukt sätt. Så den tvärdödar motorn ungefär.

och återigen.! jag kan ha totalt fel!

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Decibel
12 september 2007 · 2 911 Inlägg

Eyelezz skrev:
Hejsan!

Jag har ett problem som ja hopppas inte är något allvarligare.
Ja bytte luftmassemätarn för ett tagsedan då ja hade kört utan den inkopplad en kort tid. Då gick bilen hur bra som helst. Men så fort ja fick lämnat in bilen så dom bytte luftmassemätarn så har den börjat hacka typ när man gasar lite kraftigare och varvar ganska högt. Någon som vet va fel är?

Jag testade att koppla ur luftmassemätarn igen å de blev ingen skillnad alls, fortfarande lite hackigt.

Snälla någon som har en aning om va de e för fel, behöver fixa ddetta ganska omgående!

Tack på förhand!

Mvh Eyelezz

Gå ut och häng av pluspolen en halvtimme, sätt tillbaka kabeln i LMM

Eyelezz
13 september 2007 · 64 Inlägg

High_Tower skrev:
nu kan jag ha totalt fel, Men är bilen chippad?

Vet inte hur det är eller om det är sant så ta dethär med en nypa salt.

Om bilen känner att den får för mycket luft och Fuel/air ration blir fel så stryper datorn effekten lite gran, vilket kan resultera i lite hackig gång.

Men som sagt TA DET MED EN NYPA SALT! för jag är inte säker

Ochippade bilar kan gå sämre om man byter "kringutrustningen" till det bättre, Min bil är ett exemple

Lite bytta delar och omgjorda så att den går bättre. Man ger fullgas och bilen drar iväg och när man närmar sig varvstoppet så TVÄRDÖR motorn ungefär. Och troligtvis kan det bero på att datorn inte riktigt hänger med att lugna effekten på en mjukt sätt. Så den tvärdödar motorn ungefär.

och återigen.! jag kan ha totalt fel!

Tack för svaren!

High_Tower: Ja bilen är chippad, men ja de här har aldrig uppstått tidigare.. jo i väldigt liten skala för några månader sedan. Men nu kan man knappt gasa på lite fören den hackar å tappar accelerationen. VÄlidgt frustrerande! Har bokat in en fel sökning på motorn hos en volvo verkstad för att se om dom kan luska fram va som exakt e felet.

En kompis till mig trodde de va gasspjället som behövde bytas, låter vettigt. Men som sagt, ja e inte den som e så haj på motorer så ja kan inte säga va de är som e fel.

Decibel: Förstår inte hur de skulle lösa problemet riktigt, men åter igen så är inte ja så haj på detta området.

Någon annan som kan tänkas ha en aning va som händer med min motor när ja gasar?

Mvh Eyelezz

R.I.P FieSTan
Eyelezz
15 september 2007 · 64 Inlägg

Gå ut och häng av pluspolen en halvtimme, sätt tillbaka kabeln i LMM

Vilken kabel är de? Och vart sitter den? =/

R.I.P FieSTan
hampe4pet
15 september 2007 · 13 Inlägg

Låter som det vanliga "Spjällhuset"

Gloremir hmmmm
15 september 2007 · 1 094 Inlägg

Eyelezz skrev:

Gå ut och häng av pluspolen en halvtimme, sätt tillbaka kabeln i LMM

Vilken kabel är de? Och vart sitter den? =/

plus kabeln på batteriet. kan vara en bra ide att prova iaf

min gammla 740 gick lika dant som din o jag tog dän plus polen o lät bilen stå i 45 min.. sen kopplade jag dit kabeln igen o startade bilen o provkörde. bilen funkade klockrent

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Balle_89
15 september 2007 ·

Pappa hade samma problem på sin v70 , visade sej vara gasspjället. var väl något fel på gasspjället på volvos 00 or lr kmr ja ihåg fel?

Eyelezz
15 september 2007 · 64 Inlägg

hampe4pet skrev:
Låter som det vanliga "Spjällhuset"

de som kostar typ 8 tusen att byta.. neutral

Hur kan man kontrollera om de är gasspjället lr något annat som e felet?
Jobbigt om man byter gasspjället så va de inte de som va felet liksom..

R.I.P FieSTan
Eyelezz
15 september 2007 · 64 Inlägg

Balle_89 skrev:
Pappa hade samma problem på sin v70 , visade sej vara gasspjället. var väl något fel på gasspjället på volvos 00 or lr kmr ja ihåg fel?

mm har läst om detta med, de va vissa modeller under vissa år som de va något fel på.. eller de kunde vara fel på. Ja fruktar att de är gasspjället som e slitet, men vill ändå vara säker på saken innan ja lämnar in bilen.

R.I.P FieSTan
Balle_89
15 september 2007 ·

Eyelezz skrev:

hampe4pet skrev:
Låter som det vanliga "Spjällhuset"

de som kostar typ 8 tusen att byta.. neutral

Hur kan man kontrollera om de är gasspjället lr något annat som e felet?
Jobbigt om man byter gasspjället så va de inte de som va felet liksom..

Pappa tog ur sin ur bilen o filade lite inuti den. Tog bort sot o annat :)Fungerar änsmile

hampe4pet
15 september 2007 · 13 Inlägg

Gloremir skrev:

Eyelezz skrev:

Gå ut och häng av pluspolen en halvtimme, sätt tillbaka kabeln i LMM

Vilken kabel är de? Och vart sitter den? =/

plus kabeln på batteriet. kan vara en bra ide att prova iaf

min gammla 740 gick lika dant som din o jag tog dän plus polen o lät bilen stå i 45 min.. sen kopplade jag dit kabeln igen o startade bilen o provkörde. bilen funkade klockrent

Hur länge funkade den då

hampe4pet
15 september 2007 · 13 Inlägg

Eyelezz skrev:

hampe4pet skrev:
Låter som det vanliga "Spjällhuset"

de som kostar typ 8 tusen att byta.. neutral

Hur kan man kontrollera om de är gasspjället lr något annat som e felet?
Jobbigt om man byter gasspjället så va de inte de som va felet liksom..

Volvo skulle väl ta spjället på goodwill även i sverige.

Eyelezz
15 september 2007 · 64 Inlägg

hampe4pet skrev:

Eyelezz skrev:

hampe4pet skrev:
Låter som det vanliga "Spjällhuset"

de som kostar typ 8 tusen att byta.. neutral

Hur kan man kontrollera om de är gasspjället lr något annat som e felet?
Jobbigt om man byter gasspjället så va de inte de som va felet liksom..

Volvo skulle väl ta spjället på goodwill även i sverige.

Okej de hade varit najs. Får höra med en verkstad om dom kan se över de hela. Ska sälja bilen i veckan så de måste fixas snarast.

Mvh Eyelezz

R.I.P FieSTan
PG81
15 september 2007 · 131 Inlägg

Eyelezz skrev:

hampe4pet skrev:
Låter som det vanliga "Spjällhuset"

de som kostar typ 8 tusen att byta..

Kostade 7100 för mig

Senast redigerat av PG81 (15 september 2007)

T5-Dragon
15 september 2007 ·

jag hade en volvo V70 gamla modellen med det nya gasspjället och den hackade vid 2500 varv dom bytte det gratis. Bilen gick som en dröm efter det.hör med volvo annars om detta

Eyelezz
17 september 2007 · 64 Inlägg

T5-general skrev:
jag hade en volvo V70 gamla modellen med det nya gasspjället och den hackade vid 2500 varv dom bytte det gratis. Bilen gick som en dröm efter det.hör med volvo annars om detta

Min far bytte gasspjället för ca 1 ½ år sedan så ja har svårt å tro att de måste bytas igen =/. Hur fort slits de om man har chippat bilen och har 3" från turbon??

Hängde av minus sladden i ca 40 - 50 min för att nolla datorn, men de hjälpte inte ett skit! sad

Någon som har någon idé??


MVH Eyelezz

R.I.P FieSTan
Lill-horvi
17 september 2007 · 247 Inlägg

När du tar bort luftmassmätarn så går den på grundinställning.. då går bilen hyfsat...men men jag tror att det är tempulsgivarn.... (kanske jag har helt fel?)

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat
Eyelezz
17 september 2007 · 64 Inlägg

Lill-horvi skrev:
När du tar bort luftmassmätarn så går den på grundinställning.. då går bilen hyfsat...men men jag tror att det är tempulsgivarn.... (kanske jag har helt fel?)

Ja har ingen aning va de e ens: P.
Ja kopplade ur lmm:en en gång och testade efter att kört ett tag med hackandet, men de blev ingen skillnad alls sad. Men som sagt så ska ja lämna in bilen på service på onsdag så dom hittar väl felet då, men ändå så hade de varit skönt å veta va fan de e frågan om.. blir smått tokig. Går knappt att köra om folk längre..

R.I.P FieSTan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang