gör det nå om steget har något mer rms effekt en högtalaren?

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
23 september 2007 · 741 Inlägg

som rubriken säger smile gör det nå om steget har något mer rms effekt en högtalaren?

typ ca 230 watt rms har steget per kanal och man kopplar en högtalare på 200rms

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
PlumCrazy
23 september 2007 · 881 Inlägg

Nej, jag själv kör ett steg med 275 rms på en woofer med 250 rms. Och på den står det "Rek. förstärkare 50-400 Watt RMS"

Så svaret blir, nej det gör inget. smile

Senast redigerat av PlumCrazy (23 september 2007)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
tsdi Egenföretagare
23 september 2007 · 2 496 Inlägg

Bättre med för mkt än för lite tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Tordegard Tordegard
23 september 2007 · 18 Inlägg

hehe jag har 2 stycken 400 rms basar på ett sinus live 3000 steg ^^

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
23 september 2007 · 741 Inlägg

tänkte ev byta från min tolva på 500rms till 2 st 8or på 200 rms, stegets kanaler är 2*230 rms 4 ohm

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
apoteket00 trucken
23 september 2007 · 563 Inlägg

nä gör inget, har 275 rms på ett av mina middparo 1000 på en bas, bra högtalare tål stryk

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
zetec
24 september 2007 · 603 Inlägg

Inga problem, och sen måste man ju inte vrida gain-ratten i bott så med lite mer effekt kommer både steget må bättre och med rätt inställning ljudet bli bättre. Jag är för!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
BBAD Utbildad hobbymekare
24 september 2007 · 1 125 Inlägg

Kör själv med 2st APH1DD steg till mina rockford 12er big_smile som någon tidigare nämnt så e de bättre med för mycket effekt

Men man kan aldrig få för mycket cool

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Ripley333
24 september 2007 · 638 Inlägg

men om det står att en högtalare är på 200w rms så är det väll effekten den klarar av innan den går i sönder typ? isåfall borde de ju inte vara bra att mata på 300W rms. eller e jag ute och cyklar? big_smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
Sharky
24 september 2007 · 10 287 Inlägg

Ja ..och nej..

Först och främst så är RMS ett vädigt skumt begrepp som egentligen inte säger exakt hur mycket effekt man i vekligheten matar till en högtalare. (se förklaring nedan).

Sedan så är det precis som med en glödlampa till en bil Den är specad 12V men håller för 14V...men inte så länge. Och när det gäller ljud så spelar man inte med max effekt hela tiden. Sänker du ljudnivån med ynka 3dB så har du helt plötsligt halverat effekten från slutsteget. Och all musik (i princip all musik...) har dynamik så man pumpar inte max effekt hela tiden.

Du kan skjuta en bas på ett annat sätt än att som oven - steka sönder den - du kan knäcka upphängningen. Och det gör man framförallt med feldesignade portade lådor där det kan gå utmärkt att knäcka en 500W bas med 100W.

Just när det gäller att steka en högtalare så kan man faktiskt hur konstigt det än låter steka den med för lite effekt. Jämför med glödlampan. Sätter du en 100W 12 glödlampa i ett stort extraljus så håller den. Sätter du samma lampa i en liten plåtask så dör den då den inte får kylning. Samma problem kan hända med för lite effekt där slutstegen klipper hårt och baselementet stannar i sin rörelse momentant varvid man får sämre kylning av talspolen.

/Göran


RMS:

Root Mean Square betyder att man, på en godtycklig signal:

- Tar kvadraten på del av signalen ("sampel")
- Medelvärdesbildar
- Tar kvadratroten ur medelvärdet

Många kallar RMS för medelvärde eller "effektivvärde" men det stämmer bara om man räknar på en ren sinussignal.

Räknar man tex på en fyrkantvåg som alternerar mellan halva tiden 10V och halva tiden 0V. Ritar man upp den på ett rutat papper så ser man direkt att om man smetar du det så blir medelvärdet, eller det effektiva /tillgängliga medlet, hälften, dvs 5V i medel.

Gör man RMS på samma fyrkantvåg så blir RMS = 7.07V.

(Square: 10x10 = 100, 0x0=0. Mean = 50, Root = roten ur 50 = 7.07).

Ripley333 skrev:
men om det står att en högtalare är på 200w rms så är det väll effekten den klarar av innan den går i sönder typ? isåfall borde de ju inte vara bra att mata på 300W rms. eller e jag ute och cyklar? big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
evilaudio
24 september 2007 · 16 195 Inlägg

så länge man har ren signal till steget så kan man ha bra mycke mer effekt än va basens spec säger. 

sen hänger de som sagt på om lådan e rätt byggd å en massa annat.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sharky
24 september 2007 · 10 287 Inlägg

Njäää....

Definiera en "ren signal". Får man inte spela med distade gitarrer eller? Om signalen klipper i ett tidigare led och orsakar övertoner (dist) så kan varken slutsteg eller högtalare veta om övertonerna beror på den distade gitarren eller klippning i tidigare signalsteg.

Problemet kan finnas med aktiv delning ty då kommer alla övertoner att hamna i mid respektive diskant vilket gör att du steker dessa. Men om vi tittar på basar så är det inga problem med höga övertonshalter.

N.B Om signalen in till slutsteget är för hög så kan man få problem med tappad dämpfaktor därför att differentialsteget i slutstegets ingång klipper men detta är rätt udda.

/Göran

evilaudio skrev:
så länge man har ren signal till steget så kan man ha bra mycke mer effekt än va basens spec säger. 

sen hänger de som sagt på om lådan e rätt byggd å en massa annat.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mike85
24 september 2007 · 78 Inlägg

Jag har iaf lärt mig att man ska ha den effekten ut från steget som är specad på högtalaren, eller gärna aningen mer eftersom man får en jämnare sinuskurva då och detta gör att man inte sliter högtalaren lika fort smile

//Mike
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
25 september 2007 · 741 Inlägg

http://mds.se/?artnr=173002
detta är gamla basen http://mds.se/?artnr=103112

det är steget jag har, tänkte mig de hära basarna

1. dubbla JBL GTO804 8" 200rms 800watt max 4 ohm
2. dubbla Rockford Fosgate P28S4 Punch 1  200 rms 400 watt max 4 ohm
3. dubbla Rockford Fosgate 8 tum Punch 2   200 rms 400 watt max 2x2 ohm

detta finns på brl

varför jag vill ha åttor är att jag kan bygga lägre så jag kan ha stegen ovanpå lådan för att spara plats

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang