V-power

jonTe
3 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Nattsvart skrev:
kan informera om att min bil oavsätt vad folk säger går extremt mkt bättre ok billigare på V-power,å det är vekligen igen ny bil me datastyrdtänding,dock fick ja ställa om tändningen något eftersom motorn fick något högre tomgång på det bränslet!!!!!!men när man märker en sådan skillnad på bensinen som vi gjorde så vet man vad man ska tanka hedanefter!!=P

Mycket utav den märkbara effekthöjningen och den snålare gången kan du "räkna hem" i den annorlunda tändningen som du kan köra med nu när den inte är lika spikbenägen p.g.a det högre octantalet.

Att ställa tomgången genom att vrida tändningen var förövrigt en "ny variant"..... wink

MVH Jonas
..............
Scorren
3 januari 2006 · 186 Inlägg

alxalx skrev:
På deras hemsida rekomenderas bensinen för min bil.. så jag provade 20 liter.I nte helt överaskande märktes ingen skillnad.. Hade inte trott det heller men när jag väl var på shell och de inte har någon vanlig 98 oktanig så var det lika bra att prova.

inte så smart att bara tanka 20 liter... det tar ju ca 30 mil tills bilen ställer om till den nya oktanhalten!!! 99 oktanigt är helt klart bättre för starka motorer än 95/96/98... därför att risken för spikningar minskar markant med ökning av oktanhalt, plus att bilen drar mindre soppa. I slutändan så förlorar man inget på att tanka V-power eftersom den ändå sänker förbrukningen och det jämnar ut de extra örena man får lägga per liter!

Catch me if you can!
Kimmen
3 januari 2006 · 245 Inlägg

Scorren skrev:

alxalx skrev:
På deras hemsida rekomenderas bensinen för min bil.. så jag provade 20 liter.I nte helt överaskande märktes ingen skillnad.. Hade inte trott det heller men när jag väl var på shell och de inte har någon vanlig 98 oktanig så var det lika bra att prova.

inte så smart att bara tanka 20 liter... det tar ju ca 30 mil tills bilen ställer om till den nya oktanhalten!!! 99 oktanigt är helt klart bättre för starka motorer än 95/96/98... därför att risken för spikningar minskar markant med ökning av oktanhalt, plus att bilen drar mindre soppa. I slutändan så förlorar man inget på att tanka V-power eftersom den ändå sänker förbrukningen och det jämnar ut de extra örena man får lägga per liter!

Min 940 drog mer än den gör på vanlig 95 okt. Vid samma körsätt kom jag åtskilliga mil längre på en tank 60L 95okt än jag gjorde på en tank 60L V-power..

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
-Ncs-
3 januari 2006 · 321 Inlägg

Sharky skrev:
V-Power funkar i alla fall på trimmade motorer. Det går att köra mycket aggresivare tändning och jag vet dom som funderar på att byta ut sk CSP soppa mot V-power efter att ha kört motorer i bänk med V-power.

På standardholkar? Vete sjutton.

/Göran

Men hur funkar det då om en BPU:ad bil är anpassad med 98 ? Slänger man i 95 då så går den ju iaf sämre, men frågan är skillnaden mellan 98 och 99 på en trimmad bil... får testa till sommaren då smile

Tough ain´t...ENOUGH!
mrcelica
3 januari 2006 · 1 639 Inlägg

Inget snack om att V-power är av bättre kvallitet. Har hällt det i tanken på hojen över vintern och den är mycket lättare att få igång när man provstartade den, förra vintern hade jag vanlig 95 i tanken och då var den svårstartad när bensinen hade blivit ett par månader gammal...
V-Power kanske inte ger så stor effekt ökning men den lär hålla insprutning renare och hindra från beläggningar osv. Och som sagt man MÅSTE nolla ECU'n för att märka omedelbar effekt..

Senast redigerat av mrcelica (3 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
FugitivE BMW Power
3 januari 2006 · 2 362 Inlägg

det är väl bara bra att tanka det ändå ? spela roll om det inte ger någon effekt.. renare soppa..

BMW, bogsering med wire :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang