varför riktar nestan alla sina basar mot bak luckan

Decibel
30 september 2007 · 2 911 Inlägg

Pepparkakan skrev:
nån som vet hur man ska göra i en 744 för att få bäst ljud? Ska man rikta basen/basarna mot sätet (skidluckan) eller ut i skuffen?

Basarna mot sätet, se till att det är tätt mellan baslåda och sätet. Ställ lådan cirka 7-10cm ifrån baksätet och bygg en ram runt lådan så det blir tätt.

Spelar kanon med det mesta, lycka till!

evilaudio
30 september 2007 · 16 195 Inlägg

Gurrathaman skrev:
Jag våga inte chansa, har basarna på varsitt håll: en bakåt en framåtbig_smile

de om nåt e ju TOK fel..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
linusgrabo Kockafan
30 september 2007 · 224 Inlägg

låter fint för mej o jag ahr den framåt smile

steken_yeah skrev:
ja kör 9-3 combi-coupe....ja har basen riktat bakåt å de blir fan mycke bättre....

Kocken
linusgrabo Kockafan
30 september 2007 · 224 Inlägg

kan inte så mkt om ljud, men är det bara i min bil lådan sitter på fel sida smile ? lr ska den varianten vara så? smile

Kocken
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
30 september 2007 · 184 Inlägg

Decibel skrev:

Pepparkakan skrev:
nån som vet hur man ska göra i en 744 för att få bäst ljud? Ska man rikta basen/basarna mot sätet (skidluckan) eller ut i skuffen?

Basarna mot sätet, se till att det är tätt mellan baslåda och sätet. Ställ lådan cirka 7-10cm ifrån baksätet och bygg en ram runt lådan så det blir tätt.

Spelar kanon med det mesta, lycka till!

Ok, funderar på att köpa en Kicker L5 10". men hur ska jag konstruera lådan då? Ska jag ha basport eller ska jag köra sluten? Om jag ska ha portad ska jag då ha porten vid skidluckan eller kanske upp i hatthyllan till och med?

...tror jag, är dock inte helt 100...
Gurrathaman
30 september 2007 · 155 Inlägg

Kanske tokfel, men de låter bra och där är inte plats till något annat..

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
TT-Avant
30 september 2007 · 6 851 Inlägg

Pepparkakan skrev:

Decibel skrev:

Pepparkakan skrev:
nån som vet hur man ska göra i en 744 för att få bäst ljud? Ska man rikta basen/basarna mot sätet (skidluckan) eller ut i skuffen?

Basarna mot sätet, se till att det är tätt mellan baslåda och sätet. Ställ lådan cirka 7-10cm ifrån baksätet och bygg en ram runt lådan så det blir tätt.

Spelar kanon med det mesta, lycka till!

Ok, funderar på att köpa en Kicker L5 10". men hur ska jag konstruera lådan då? Ska jag ha basport eller ska jag köra sluten? Om jag ska ha portad ska jag då ha porten vid skidluckan eller kanske upp i hatthyllan till och med?

Du kan köra i både portad och sluten låda, det är vilket som passar dej bäst. Kör du sluten låda, ställ den då så att mitten av basen seplar ut genom skidluckan. Kör du med portad låda så sätter du porten genom eller vid skidluckan.
Ett val du kan göra är att du först bygger en låda som är sluten, ganska stor. (runt 40-50L. Skulle den ge för lite tryck för din del så kan du då porta den utan att bygga om lådan.
Dock så måste avstämningen stämma överäns med lådan (alltså rörets längd)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
30 september 2007 · 5 753 Inlägg

jag har provat lite hit och dit... har jag basarna riktade bakåt så har jag problem att få in ljudet i cupen men har jag basen/basarna riktade framåt så låter det ännu sämre enligt mig och jag har en sedan... men om jag har baslådan vänd bakåt och fäller ner baksätet så låter det riktigt bra... hatar att bygga ljud i en sedan...

Senast redigerat av _Glenne_ (30 september 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Bahuba Team Plåtskrammel Fårö
1 oktober 2007 · 53 Inlägg

Nu är jag inget proffs utan en glad ammatör,,,,
Enligt vad jag lärt mig så är en BP-låda med röret ut genom antingen skidluckan eller upp igenom hatthyllan bland det bättre i en sedan... Själv har jag i Primeran bara en signat 10:a i sluten låda men den står i högra hörnet bak och spelar bakåt, står så pass nära att gummi upphängningen är bara 5-8mm från inredningen vid fullt konutslag... Där spelar den bäst. När jag "bondtävla" här på ön med swiften så va basen ca 30-40cm från skuffluckan och spela då som bäst 137db (15" och ett 2kanals steg på 2*40watt)
Det bästa är att testa sig fram, och hitta en låda och placering som man själv kan leva med...

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.
Saab 9-3 SC Vector 1.9tid "293 parchment silver" (2007)
Jolle87
1 oktober 2007 · 1 585 Inlägg

lite drygt i en bmw som är helt tät nästan mellan bagaget och cupén  men jag kör iallfall med basarna mot ryggstödet låter helt okey men kommer sätta ditt ett par extra rör i skidluckan och hathyllan så jag får in mer ljud i cupén.

BilstereoSEX
2 oktober 2007 · 210 Inlägg

Jag sulle använda mig av en bandpasslåda till din bil !

MVH  B i M

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang