Spinner i starten, hur löser jag problemet ?

pronics
10 oktober 2007 · 36 Inlägg

Jag har en honda accord 98 med framhjulsdrift och 131hk.

igår körde jag mot en snubbe på en stripp på 201meter, problemet jag hade var att min bil spinner hur lugnt jag en tar de i starten typ, jag har hyfsat nya däck  så hur löser jag problemet ? hur får jag ner kraften i backen  ?


finns de speciella däck man kan köpa  ?

eller använda tyngder på ngt sätt ?

mvh Daniel

stolt torsöbo
twin_cam Smålänning
10 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Bilen är för mjuk i framvagnen. Skaffa fjäderbensstag och hårdare fjädrar och dämpare så ska du få se på grejer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
10 oktober 2007 · 839 Inlägg

prova att slira lite grann på kopplingen.
Testa med lite lägre varvtal, och smyg iväg för att sedan succesivt accelerera.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
10 oktober 2007 · 839 Inlägg

twin_cam skrev:
Bilen är för mjuk i framvagnen. Skaffa fjäderbensstag och hårdare fjädrar och dämpare så ska du få se på grejer.

Jag skulle då verkligen exprimentera med min körteknik innan jag skulle börja köpa nya prylar.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
pronics
10 oktober 2007 · 36 Inlägg

okejokej har funderat på nya fjädrar så det kanske är dags då smile

stolt torsöbo
pronics
10 oktober 2007 · 36 Inlägg

men även om jag är försiktig först så spinner den när jag gaser efter jag varit försiktig.hmm

Senast redigerat av pronics (10 oktober 2007)

stolt torsöbo
twin_cam Smålänning
10 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Bilist skrev:

twin_cam skrev:
Bilen är för mjuk i framvagnen. Skaffa fjäderbensstag och hårdare fjädrar och dämpare så ska du få se på grejer.

Jag skulle då verkligen exprimentera med min körteknik innan jag skulle börja köpa nya prylar.

Ja, självklart, men om det spinner trots att han gasar försiktigt så äre ju nått galet.

Ett tips är att inte släppa precis vid motorns toppvarv eller när den är som starkast. Och att inte dumpa koppluingen, utan vara lite snäll.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
10 oktober 2007 · 839 Inlägg

twin_cam skrev:

Bilist skrev:

twin_cam skrev:
Bilen är för mjuk i framvagnen. Skaffa fjäderbensstag och hårdare fjädrar och dämpare så ska du få se på grejer.

Jag skulle då verkligen exprimentera med min körteknik innan jag skulle börja köpa nya prylar.

Ja, självklart, men om det spinner trots att han gasar försiktigt så äre ju nått galet.

Ett tips är att inte släppa precis vid motorns toppvarv eller när den är som starkast. Och att inte dumpa koppluingen, utan vara lite snäll.

Precis vad jag menade. Men nu säger han att det spelar ingen roll hur mjukt han startar, bilen spinner ändå när han börjar komma upp i hastighet. Gasa inte så förbannat mycket! big_smile, en 130hks fwd kan inte va så fruktansvärt stark att det är omöjligt att tygla den. Om du inte finner någon lösning på ditt problem kan du alltid prova att starta på tvåan. Som sagt, testa dig fram.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
pronics
10 oktober 2007 · 36 Inlägg

tack för tippsen ! tänkte bara på  .... skadar de att starta på tvåan då ? hmm

Senast redigerat av pronics (10 oktober 2007)

stolt torsöbo
Garic
10 oktober 2007 · 539 Inlägg

pronics skrev:
tack för tippsen ! tänkte bara på  .... skadar de att starta på tvåan då ? hmm

så länge du "leker" med kopplingen rätt så ska det inte vara några problem

CC72
10 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

131 HK är ju inte sådär farligt mycket, varför du spinner sitter i körstilen, den behöver ändras helt enkelt wink

  Felet verkar vara: För höga varv, för snabb på att dumpa kopplingen=däcken spinner.   prova dig fram på lägre varv så ska du nog se att den inte spinner så mycket för dig smile

bojboj
10 oktober 2007 ·

vad kor du med for dack marke? har du kollat sa att dina dack inte ar gamla aven fast du kopte dom nya, kan ju ha legat pa lager en langre tid

Senast redigerat av bojboj (10 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang