Volvo 240 Glt -87 vägrar starta...

Misterman
8 oktober 2007 · 81 Inlägg

Hej, för ett par dagar sedan råkade jag ut för ett mycket lustigt problem. Hade kört lite väl hårt med pärlan och svängde in sakta på vägen till mig. Plötsligt börjar bilen gå extremt dåligt i ett par sekunder och stoppar sedan. Ett moln av rök pyser lite glatt ut på vänster sidan av huven.

Provar starta igen och bilen extrem spikar alla 50 meter hem. Öppnar huven men hittar inte ett enda tecken på skada. Frågar runt lite bland kompisarna nästa dag. (Anade det värsta, Blockpackningen) men får höra att det till 90% är kamremmen. Byter den nästa dag igen och vrider på nyckeln. Efter ihärdiga försök hittar jag felet. De två kablarna till tändspolen har brunnit av.

Löder ihop dem och isolerar med krympslang. Vrider om nyckeln och bilen startar med en gång fast tändningen behövdes ställas in. Sagt och gjort. Glad ihågen antar jag att bilen mår bra och är p väg in med den i garaget. MEN! Bilen stannar. Vrider om nyckeln och den går väldigt dårligt. Kollar tändningen som magiskt flyttat sig till 20 grader. Bogserar den till garaget, ställer tändningen, kollar lödningarna, Byter: Fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar. Kollar gnistan, Spridarna. Inte ett antydande till start.

Osar bensin när ja kör på starten men inget som läcker under. Pyser fram i motorn så ja antar att det läcker där någonstans, men lyckas inte hitta var. Nu vet ni vad jag pysslat med senaste veckan. Blir idiot på bilen. Ps är en b230E om det hjälper

Power is nothing without control, I have none of it!
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Drönirettab
8 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Tändningen flyttar sig inte utan anledning på din bil, elektronisk tändning gör inte så. Du bör kolla kamremmen tycker jag, det verkar enligt mig vara den enda logiska förklaringen att tändningen helt plötsligt har flyttat sig fastän du hade ställt in den förut.

Jag har själv en 240 GLT-86 med B230E och kan kanske svara på eventuellt flera frågor, men har dock inte grejat så mycket med själva motorn. Är ingen "expert". wink

mullemeck
8 oktober 2007 · 2 Inlägg

Kolla kilen på kugghjulet till vevaxeln! Vi bytte kamrem på brorsans 240 när en av hans polare övervarvat den lite och den sedan inte ville starta. Efter mycket lång felsökning hittade vi kugghjulet. Är heller ingen Xpert

Misterman
8 oktober 2007 · 81 Inlägg

Efter vidare sökningar efter bensin oset så konstaterade jag att det kom från luftfilter slangen. Borde vara kamremmen då. Hittade aldrig "märkningen" på kåpan vid vevaxeln så jag jämförde med en annan glt -83 här hemma. Men borde bilen starta och gå hur fint som helst på neutral. Kan det ha med bellastning på motorn när man lagger i växlarna. Får se vad vi åstadkommer i morgon. Nu är det slut med buskörningen innan jag får kortet tillbaka iaf. Var är noll på vevaxeln? Sitter ett hack på brickan mellan remhjulet och kugghjulet. ska jag i så fall passa in kam och fordelare så strecket hamnar på hacket? Tack för all hjälp hittils- Tror ni hittat rätt smile

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Drönirettab
8 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Om remmen bara ligger en kugg fel så fungerar motorn, men den går inte bra.

Remmen borde ha tre olika markeringar: Ett enkelt streck för kamaxeln, ett enkelt streck för mellanaxeln och dubbelstreck för vevaxeln. De där strecken ska alltså ligga precis mitt för markeringarna (hacken) på varje remhjul.

Misterman
9 oktober 2007 · 81 Inlägg

Var remmen som stod fel. Kan tyvärr inte lösa detta nu, då jag skadat handen på jobbet. lätt hänt att sånt händer när man spenderar allt för många timmar i garaget och sömnen blir lidande. ska försöka fixa detta så fort tummen fungerar igen men tack för alla snabba svar än så länge.

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Misterman
10 oktober 2007 · 81 Inlägg

mullemeck skrev:
Kolla kilen på kugghjulet till vevaxeln! Vi bytte kamrem på brorsans 240 när en av hans polare övervarvat den lite och den sedan inte ville starta. Efter mycket lång felsökning hittade vi kugghjulet. Är heller ingen Xpert

Var krysskilen på vevaxeln. tyckte jag var noga, men det var mörkt och var lite stressad. inte så kul men nu är den i garaget. trodde inte start motorn skulle orka men volvo håller. (fast inte krysskilen smile   )   Får se om dom har någon hemma på volvo i morgon, palla stå å skruva på skroten. tack än en gång och löser det sig inte nu så ska jag leta upp gubbjäveln som sålde mig den å tvinga han att renovera bilen ur egen ficka. Hade

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang