Dumpar en dumpventil på tomgång?

nimikal
12 april 2005 · 5 Inlägg

Får väll lägga mig i lite jag med... Detta som står under gäller iaf saab och jag kan itne svara till 100% att det gäller alla bilar men kan tänka mig att så är fallet..

När du ligger inte har någon växel i eller inte har någon fart på bilen så styrs det elektroniskt så du bara får GLT (Grund Ladd Tryck) Detta för att skona bilens mekaniska delar, Vet inte hur lågt detta är på oilka bilar men för vissa med "dump" så är GLT såpass lågt att det inte hörs någon pysljud..

Därför.. JA du kan få den att dumpa när du står still Dock bara med GLT  och då uppnåd du i de flesta fall inget vidare högt ljud då trycket är så lågt...

Dumpen fungerar ju så att när gasspjället stängs så finns det ju fortfarande övertryck kvar i tryckröret mellan turbon och spjällhuset... För att inte detta övertryck skall slå tillbaka som en våg mot turbon och på så sett i längden bli skadligt så har man en Avlastningsventil dvs. "Dump" som istället släpper ut denna luft och då hör man på Atmosfäriska "dumpar" ett pysljud med på återcirkulerande "dumpar" så kan man i vissa fall höra ett kvittrande. Med återcirulerande "dumpar" så transporteras luften via ett rör bort och in framför turbon igen för att återanvändas istället för att släppas ut i luften...

Så anledningen att det kallas Avlastningsventil av många eller kanske rentutav heter så är ju på grund av att den avlastar turbo, IC och tryckrör från önödigt övertryck som inte har någonstans att ta vägen..

Vet att jag inte kan allt, med detta är vad jag lärt mig under mina år med med min älskade 900 SET som nu lever vidare i falköping..

Mvh. Andreas

Senast redigerat av nimikal (12 april 2005)

Deltamannen
12 april 2005 · 12 Inlägg

Dobbermannen skrev:
Öjöj, snacka om att göra en änkel fråga jäkligt krånglig...

Germax
12 april 2005 · 12 086 Inlägg

fr3drik skrev:

Fkoff skrev:
Är din turbo för stor?
Om du gasar upp den sakta till högt varv.. då borde du få upp ett stadigt tryck.

Sakta? Håller jag den på konstant 6000 varv får jag inget övertryck direkt. Motorn måste ju ha motstånd för att man ska få snurr på turbon.
Ligger jag och åker landsväg.. näe, inget övertryck... åker jag motorväg... näe, inget övertryck då heller... förutom om man sänker foten en bit. smile

Nej, klart du inte har något laddtryck om du låter motorn varva.. men varvar du upp turbon i fullvarv och sen slår av spjället så fan skapas det ett övertryck! Det skapas ju när du stänger spjället.. och dte va dte jag mena.. varvar du upp en stor turbo i varv och sen släpper så skapas ett högt tryck.

Och vadå man måste ha motstånd?
Alla avgaser går genom turbon (om vi bortser från wastegaten då) och därmed snurrar turbon.

RonnyW
13 oktober 2007 · 3 Inlägg

JapMax skrev:
Ja.. alla verkar tro jag är dum i huvet!
Vi skiter i det här, jag är klar på min sak!

Det ända jag ville ha va argument från de som påstår att dumpventiler ändast dumpar när man växlar, alltså när man kör.
Mitt fåstående och vetande menar att det är fel, en dumpventil dumpar i alla lägen, att det som avgör är om dte finns ett övertryck att släppa ut och ett undertryck som styr ventilen.

Jag antar att de som påstår det jag tidigare nämt inte vågar uttala sig.
Dessutom, vadå  "dump-valves" vi bor i Sverige, här pratar vi svenska alltså dumpventil, men vill man va lite flashig i termer så funkar BOV (Blow of valve) bättre..

om man nu skall använda svenska så heter det egentligen inte dump heller.. lånat försvenskat ord.. det heter avlastningsventil tongue

Saab 9-5 SE (2001)
Streammen Kalaskillen
13 oktober 2007 · 246 Inlägg

Deltamannen skrev:

Dobbermannen skrev:
Öjöj, snacka om att göra en änkel fråga jäkligt krånglig...

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!
Holme
14 oktober 2007 · 1 417 Inlägg

Tråden är BARA 2 år gammal, och frågan är besvarad femton gånger. Låsa?

Sharky
14 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Joo....

Göran
Moderator

Holme skrev:
Tråden är BARA 2 år gammal, och frågan är besvarad femton gånger. Låsa?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang