Byta kylar vatten idag! tips efterfrågas.

Intoxicated
17 oktober 2007 · 100 Inlägg

Är ganska ny på det med bilar har haynes och autoinfo böcker med mig men några andra tips?

Volvo 740 gl´ 87- b230 F

wimhed
17 oktober 2007 · 510 Inlägg

Intoxicated skrev:
Är ganska ny på det med bilar har haynes och autoinfo böcker med mig men några andra tips?

Volvo 740 gl´ 87- b230 F

Skruva loss en slang .. Kör in vattenslangen och spola rent allt .. Sen skruvar du tillbaka allt igen .. Och på med vatten .. Eller lossa den understa slangen på blokcket till vänster .. Låt allt rinna ut .. Skruva fast och slå på nytt vann ... Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
skallman
17 oktober 2007 · 91 Inlägg

Men spolar man hela systemet då?

Har hört att termostaten måste öppnas, och att den gör det vid ca 95 grader, bara då kan man "nå" hela kylsystemet, kan det stämma?

moose46019 study
17 oktober 2007 · 772 Inlägg

fast spolar man i fel håll på så borde det går runt tycker jag.

Tega Yrkesförare
17 oktober 2007 · 1 073 Inlägg

Glöm inte tömma motorblocket på vatten.

Intoxicated
17 oktober 2007 · 100 Inlägg

Redan fixat bytet släppte slangen längst ner o släppte allt vatten sen var det bara mata på i kärlet och slå på o köra tills det var tomt igen.... sen fylla på tills det slutade...

Intoxicated
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

Hmm bilen går plötsligt inte lika varmt som tidigare, gått ner avsevärt i temp jämfört med igår...

mhp
18 oktober 2007 · 155 Inlägg

du måste lufta ur systemet också. Ha kylvätskebehållar-locket öppen, med full värme i kupen, låt motorn gå i tomgång 5min, sen så varva bilen i konstant 2500-3000varv i ca 3-5min.
Var försiktigt, ifall fläkten inte går igång så kan kylvätskan hälla över, o d e varmt...!

Ifall du har samma symptom efter detta, ska du kolla på alla kylslangar när motorn e varm, ifall ngn är kallare än d andra, så har du säkert luft i systemet, typ vid den slangen, kläm o röj lite, bör göra susen...

lycka till...

A4 orginal till mer kreativ - :)
Intoxicated
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

Men jag körde säkert 6mil efter bytet igår och då var det inga problem...

StiFf Wankel
18 oktober 2007 · 1 080 Inlägg

Intoxicated skrev:
Hmm bilen går plötsligt inte lika varmt som tidigare, gått ner avsevärt i temp jämfört med igår...

vilken temp ligger den på?

MDS Västerås
turboforssen Telge Drifting Team
18 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

öppna kranen på blockt som sitter på grenrörs sidan så får du ut allt skit det är där det samlas smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Hamilton
18 oktober 2007 · 8 873 Inlägg

Intoxicated skrev:
Redan fixat bytet släppte slangen längst ner o släppte allt vatten sen var det bara mata på i kärlet och slå på o köra tills det var tomt igen.... sen fylla på tills det slutade...

Kanske dum fråga men, har du enbart vatten i kylaren nu?

Fotograf på tierpidag.se
Intoxicated
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

StiFf skrev:

Intoxicated skrev:
Hmm bilen går plötsligt inte lika varmt som tidigare, gått ner avsevärt i temp jämfört med igår...

vilken temp ligger den på?

Svårt  o säga då den inte är så temp markerad men den gick upp normalt nu så antar att  det bara var morgonluften som kylde ner...

Intoxicated
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

Hamilton skrev:

Intoxicated skrev:
Redan fixat bytet släppte slangen längst ner o släppte allt vatten sen var det bara mata på i kärlet och slå på o köra tills det var tomt igen.... sen fylla på tills det slutade...

Kanske dum fråga men, har du enbart vatten i kylaren nu?

Självklart inte... 40/60 glykol/vatten är det i....

wimhed
18 oktober 2007 · 510 Inlägg

Intoxicated skrev:

Hamilton skrev:

Intoxicated skrev:
Redan fixat bytet släppte slangen längst ner o släppte allt vatten sen var det bara mata på i kärlet och slå på o köra tills det var tomt igen.... sen fylla på tills det slutade...

Kanske dum fråga men, har du enbart vatten i kylaren nu?

Självklart inte... 40/60 glykol/vatten är det i....

PErfekt wink Man vill ju inte att systemet ska frysa nu när det börjar bli kalla nätter big_smile

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
16V
18 oktober 2007 · 7 Inlägg

mhp skrev:
du måste lufta ur systemet också. Ha kylvätskebehållar-locket öppen, med full värme i kupen, låt motorn gå i tomgång 5min, sen så varva bilen i konstant 2500-3000varv i ca 3-5min.
Var försiktigt, ifall fläkten inte går igång så kan kylvätskan hälla över, o d e varmt...!

Ifall du har samma symptom efter detta, ska du kolla på alla kylslangar när motorn e varm, ifall ngn är kallare än d andra, så har du säkert luft i systemet, typ vid den slangen, kläm o röj lite, bör göra susen...

lycka till...

Var försiktigt, ifall fläkten inte går igång så kan kylvätskan hälla över, o d e varmt...!

det är ju världens största remdrivna fläkt på den där bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang