Ojämn tomgång B230FT. Film&Bild!

Chrillee House/Trance diggare
16 oktober 2007 · 287 Inlägg

Hej!
Ja det är så att min Volvo 744 TIC -90 har en väldigt svajig tomgång.

Pendlar runt det normala varvtalet som är 750rpm va? Sen om man gasar till så kan den gå ner ännu mer till ungefär 600 och börja ruska lite, sen går den upp igen och fortsätter svaja lite runt 750rpm.

Har provat att bytt:
Lambdasond
Bränsletrycksregulator
Alla spridare
Spridarrelä
Intercooler
LMM
Bränslechip
Bränslebox
Bränslepumpsrelä
Tempgivaren till tändboxen
Tomgångsmotor
Tändmodul
Gasspjäll
Rengjort gasspjäll
Spjällägesgivaren
Precis alla servicedelar är bytta, gått 30 mil.

Har sprutat startgas och vatten överallt, den varken ökar eller sjunker i varvtal, så tät verkar den vara.

Några tips och idéer på vad som kan tänkas spöka?

Film: http://www.youtube.com/watch?v=DZEeXHgWM24

Bild: Hur som helst, har en kontakt vid bränsleboxen som jag inte vet vart den ska.
Men nån som kan upplysa mig lite kankse?

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=78244

Tack!

Senast redigerat av Chrillee (20 oktober 2007)

Andreas_ace
16 oktober 2007 · 375 Inlägg

Din lamda lampa lyser. Så du bör ta reda på varför den lyser innan fel sökning.

Ang varvtalet så såg det helt normalt ut, gasar man till lite  och sedan släpper gasen så faller den ner i varv, ibland även till 500rpm och sedan skuttar igång.

Har du kollat CO halten?
Om  den inledningvis är för hög och faller märkbart när vevhusventilations-slangen kopplas loss från oljefällan, tyder detta på bränsle förorening i oljan som påvekar avläsningarna.

Volvo 740GL (1990)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
17 oktober 2007 · 143 Inlägg

tomgången såg ganska normal ut om du frågar mig,

Ang lambdalampan, Har du återställt diagnostikuttagen? Kan vara för att du inte har gjort det som den lyser.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Andreas_ace
17 oktober 2007 · 375 Inlägg

Ta bort säkring nr 1 i ca 1 min så bör lampan slockan.
Säkringarna finns bakom askkoppen

Volvo 740GL (1990)
Chrillee House/Trance diggare
17 oktober 2007 · 287 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Din lamda lampa lyser. Så du bör ta reda på varför den lyser innan fel sökning.

Ang varvtalet så såg det helt normalt ut, gasar man till lite  och sedan släpper gasen så faller den ner i varv, ibland även till 500rpm och sedan skuttar igång.

Har du kollat CO halten?
Om  den inledningvis är för hög och faller märkbart när vevhusventilations-slangen kopplas loss från oljefällan, tyder detta på bränsle förorening i oljan som påvekar avläsningarna.

På min andra bil och på vännerns TIC'ar så ligger den exakt på 750rpm/m. Min pendar lixom runt det upp och ner.

Lambdalampan började lysa efter jag hade dragit ur kontakten ur LMM'en och satt tillbaka den igen.
Nollställde diagnosboxen, men försvann i alla fall inte.

High_Tower skrev:
tomgången såg ganska normal ut om du frågar mig,

Ang lambdalampan, Har du återställt diagnostikuttagen? Kan vara för att du inte har gjort det som den lyser.

Nä den är inte riktigt som den ska vara, är bara det att det är så otroligt irriterande fel.

Jo den är återställd men lyser i alla fall.

Andreas_ace skrev:
Ta bort säkring nr 1 i ca 1 min så bör lampan slockan.
Säkringarna finns bakom askkoppen

Det ska jag prova!

Ztefan
17 oktober 2007 · 61 Inlägg

Chrillee skrev:

Andreas_ace skrev:
Din lamda lampa lyser. Så du bör ta reda på varför den lyser innan fel sökning.

Ang varvtalet så såg det helt normalt ut, gasar man till lite  och sedan släpper gasen så faller den ner i varv, ibland även till 500rpm och sedan skuttar igång.

Har du kollat CO halten?
Om  den inledningvis är för hög och faller märkbart när vevhusventilations-slangen kopplas loss från oljefällan, tyder detta på bränsle förorening i oljan som påvekar avläsningarna.

På min andra bil och på vännerns TIC'ar så ligger den exakt på 750rpm/m. Min pendar lixom runt det upp och ner.

Lambdalampan började lysa efter jag hade dragit ur kontakten ur LMM'en och satt tillbaka den igen.
Nollställde diagnosboxen, men försvann i alla fall inte.

High_Tower skrev:
tomgången såg ganska normal ut om du frågar mig,

Ang lambdalampan, Har du återställt diagnostikuttagen? Kan vara för att du inte har gjort det som den lyser.

Nä den är inte riktigt som den ska vara, är bara det att det är så otroligt irriterande fel.

Jo den är återställd men lyser i alla fall.

Andreas_ace skrev:
Ta bort säkring nr 1 i ca 1 min så bör lampan slockan.
Säkringarna finns bakom askkoppen

Det ska jag prova!

Om inte annat så rycker du av pluskabeln några minuter och stoppar tbx den så ska det nog funka hade också vandrande tomgång ett tag. Fast det berodde på min dumpventil men det löste sig till slut wink

Chrillee House/Trance diggare
17 oktober 2007 · 287 Inlägg

Ztefan skrev:

Chrillee skrev:

Andreas_ace skrev:
Din lamda lampa lyser. Så du bör ta reda på varför den lyser innan fel sökning.

Ang varvtalet så såg det helt normalt ut, gasar man till lite  och sedan släpper gasen så faller den ner i varv, ibland även till 500rpm och sedan skuttar igång.

Har du kollat CO halten?
Om  den inledningvis är för hög och faller märkbart när vevhusventilations-slangen kopplas loss från oljefällan, tyder detta på bränsle förorening i oljan som påvekar avläsningarna.

På min andra bil och på vännerns TIC'ar så ligger den exakt på 750rpm/m. Min pendar lixom runt det upp och ner.

Lambdalampan började lysa efter jag hade dragit ur kontakten ur LMM'en och satt tillbaka den igen.
Nollställde diagnosboxen, men försvann i alla fall inte.

High_Tower skrev:
tomgången såg ganska normal ut om du frågar mig,

Ang lambdalampan, Har du återställt diagnostikuttagen? Kan vara för att du inte har gjort det som den lyser.

Nä den är inte riktigt som den ska vara, är bara det att det är så otroligt irriterande fel.

Jo den är återställd men lyser i alla fall.

Andreas_ace skrev:
Ta bort säkring nr 1 i ca 1 min så bör lampan slockan.
Säkringarna finns bakom askkoppen

Det ska jag prova!

Om inte annat så rycker du av pluskabeln några minuter och stoppar tbx den så ska det nog funka hade också vandrande tomgång ett tag. Fast det berodde på min dumpventil men det löste sig till slut wink

Jo, hade tänkt att ta bort den för att nollställa, har gjort det säkert 5 gånger förut för att nollställa systemet, men tomgången förblir densamma. sad

Senast redigerat av Chrillee (17 oktober 2007)

Chrillee House/Trance diggare
20 oktober 2007 · 287 Inlägg

Nån expert? smile

760turbo
20 oktober 2007 · 220 Inlägg

har du öppen dump på den? min ft motor får svajjing tomgång om jag har en öppen dump på den.

Chrillee House/Trance diggare
20 oktober 2007 · 287 Inlägg

760turbo skrev:
har du öppen dump på den? min ft motor får svajjing tomgång om jag har en öppen dump på den.

Näe det är den inbyggda originaldumpen jag använder mig av.

Westergren Large Cap
20 oktober 2007 · 1 816 Inlägg

Tycker att det låter som att det är nått med luftmassemätaren, men eftersom att du hade provat att byta den så kanske det är kabeln till kontakten till luftmassemätaren som är trasig.

Chrillee House/Trance diggare
20 oktober 2007 · 287 Inlägg

Westie_ skrev:
Tycker att det låter som att det är nått med luftmassemätaren, men eftersom att du hade provat att byta den så kanske det är kabeln till kontakten till luftmassemätaren som är trasig.

Fast bilen går som den ska vid övrig körning, men kan ju vara värt att prova om det inte är allt för svårt att byta ut den.

Westergren Large Cap
20 oktober 2007 · 1 816 Inlägg

Chrillee skrev:

Westie_ skrev:
Tycker att det låter som att det är nått med luftmassemätaren, men eftersom att du hade provat att byta den så kanske det är kabeln till kontakten till luftmassemätaren som är trasig.

Fast bilen går som den ska vid övrig körning, men kan ju vara värt att prova om det inte är allt för svårt att byta ut den.

Nejdå, det är inte så svårt att byta ut den kabeln.
Värt att testa i allafall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang