Byta ut jbl 12 " 1000 med vad?

Latexi
16 oktober 2007 · 99 Inlägg

har ett jbl 75.2 steg på 290 rms watt bryggat.. så jag har hört att jag kan ha en bättre bas till den? basen är på 250 rms..

vad för bas isåfall? som spelar högre och mer ? eller kommer det inte märkas mycket skillnad om jag inte byter steg ?

Senast redigerat av Latexi (16 oktober 2007)

Fredrik.Gustavsson
16 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

Latexi skrev:
har ett jbl 75.2 steg på 290 rms watt bryggat.. så jag har hört att jag kan ha en bättre bas till den? basen är på 250 rms..

vad för bas isåfall? som spelar högre och mer ? eller kommer det inte märkas mycket skillnad om jag inte byter steg ?

JBL GTO 1202D basen klarar 300wrms enligt specen, drev en sån förut med mitt 75.4steg och det fungerade utmärkt.
Annars finns det hur mkt som helst du kan välja mellan beroende på hur mkt du har tänkt att lägga, har provat RF med samma steg och den spelar betydligt finare och högre : )

Latexi
22 oktober 2007 · 99 Inlägg

okej , finns det inget ännu värre? big_smile , jag har mycket pengar. men det ska såklart drivas så den spelar bättre än min nuvarande:)

TT-Avant
22 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

hmm, hur sitter din bas idag? vad har du för låda?
är det inte bättre du skaffar dej ett bättre steg till den basen du har idag?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Latexi
22 oktober 2007 · 99 Inlägg

har en sluten låda.. vet ej volym på den men den är svart och normalstor för en  12'as bas..

jag tycker den spelar bra och djupt, så tror inte den spelar bättre med  bättre steg.  så är basen jag  vill byta.

TT-Avant
22 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

ok..vill du spela högre så porta lådan..ofta, men inte alltid vill gärna JBL basar ha portade lådor, iaf äldre modeller.
själv tror jag den kommer spela bättre med mera effekt, självklart mera ärliga W.
Har själv testat min bas på lite olika steg.tyckte den spelade högt med mitt GZ steg med 400w,(basen tål 450Wrms) men sedan satte jag in mitt Kicker 1200.1( 600Wrms) steg och då vart det MYCKE mera bas.
Även att lådan och basen är mera en Hifi bas så nog f*n rockade den på alltid, högt,djupt och med grym kontroll..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Latexi
22 oktober 2007 · 99 Inlägg

mm.. men jag har 4 kanaligt steg. driver bas + framsystem.  så jag orkar inte köpa ett helt nytt steg för att kanske få ut lite mer effekt till basen. Basen har 250 rms, steget 284 till basen så det blir nog inte mycke kraftigare. orkar inte byta låda utan jag frågar efter en bättre lättdriven bas att köpa.

fordelvis Ford Racing
22 oktober 2007 · 479 Inlägg

Latexi skrev:
mm.. men jag har 4 kanaligt steg. driver bas + framsystem.  så jag orkar inte köpa ett helt nytt steg för att kanske få ut lite mer effekt till basen. Basen har 250 rms, steget 284 till basen så det blir nog inte mycke kraftigare. orkar inte byta låda utan jag frågar efter en bättre lättdriven bas att köpa.

Det är bara klippa till.. läste att du hade ''Mycket pengar'' smile

Ja Just!
Latexi
23 oktober 2007 · 99 Inlägg

att lägga ut på rätt ställe ja. har inte planerat att en bas som blir fulldriven av 280 rms kostar mer än 2000 kr.

men ni verkar inte kunna detta så jag ger upp.

NMI
23 oktober 2007 · 1 045 Inlägg

Latexi skrev:
att lägga ut på rätt ställe ja. har inte planerat att en bas som blir fulldriven av 280 rms kostar mer än 2000 kr.

men ni verkar inte kunna detta så jag ger upp.

saken dom försöker berätta för dig är att din bas blir inte fullt driven av ditt steg,

ingen ide köpa " värre" bas kan bli sämre av det när du inte har så kraftfullt steg,

jag skulle köpt ett större steg och då kommer basen röra sig mer och du spelar högre,

är det itne nog då köp en annan bas, men du driver nog itne basen fullt just nu.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
LordGlassboet Glassbåtsingengör
23 oktober 2007 · 207 Inlägg

Har en macaudio dubbel tolva i bandpass till salu annars wink haha smile

Signaturtext kan du vara själv!
snackcalahan
23 oktober 2007 · 482 Inlägg

Latexi skrev:
har ett jbl 75.2 steg på 290 rms watt bryggat.. så jag har hört att jag kan ha en bättre bas till den? basen är på 250 rms..

vad för bas isåfall? som spelar högre och mer ? eller kommer det inte märkas mycket skillnad om jag inte byter steg ?

Kanske en RTA evil expose 12: a?

just real power
no turbo shit
TT-Avant
23 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

Latexi skrev:
mm.. men jag har 4 kanaligt steg. driver bas + framsystem.  så jag orkar inte köpa ett helt nytt steg för att kanske få ut lite mer effekt till basen. Basen har 250 rms, steget 284 till basen så det blir nog inte mycke kraftigare. orkar inte byta låda utan jag frågar efter en bättre lättdriven bas att köpa.

blir lite förvirrad nu..i början skriver du att du har ett JBL 75.2 steg, men nu skriver du att du har ett 4kanals steg? alltså har du ett 75.4?
inte för det spelar någon roll, jag tror, eller nästan vet att du skulle spela högra med ett starkare steg och portad låda.
Det du kan göra annars är att enbart porta din låda då det kommer bli lättare för ditt steg att driva basen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Latexi
24 oktober 2007 · 99 Inlägg

jasså hur gör jag det då? borrar ett stort hål vart jag vill? tongue är en typ 35 liters låda.. ni kanske vet hur dom ser ut

Senast redigerat av Latexi (24 oktober 2007)

TT-Avant
24 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

Njae..du måste ha en "rätt" låda för detta. Det kan säkert någon hjälpa dej med att räkna ut om du kan skriva vad du har för värden på basen, typ VAS,QTS m.m..
Fråga Drönirettab, har för mej han har lådberäknings program..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Latexi
24 oktober 2007 · 99 Inlägg

okej , orkar inte börja räkna och bygga.. tongue kör med sluten låda..

ogio www.rallyshop.se
24 oktober 2007 · 551 Inlägg

TT-Avant skrev:
ok..vill du spela högre så porta lådan..ofta, men inte alltid vill gärna JBL basar ha portade lådor, iaf äldre modeller.
själv tror jag den kommer spela bättre med mera effekt, självklart mera ärliga W.
Har själv testat min bas på lite olika steg.tyckte den spelade högt med mitt GZ steg med 400w,(basen tål 450Wrms) men sedan satte jag in mitt Kicker 1200.1( 600Wrms) steg och då vart det MYCKE mera bas.
Även att lådan och basen är mera en Hifi bas så nog f*n rockade den på alltid, högt,djupt och med grym kontroll..

Såg ett fel där, det steget är inte på 600 rms watt det är 1200rms watt, har två sånna steg :p

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
TT-Avant
25 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

ogio skrev:

TT-Avant skrev:
ok..vill du spela högre så porta lådan..ofta, men inte alltid vill gärna JBL basar ha portade lådor, iaf äldre modeller.
själv tror jag den kommer spela bättre med mera effekt, självklart mera ärliga W.
Har själv testat min bas på lite olika steg.tyckte den spelade högt med mitt GZ steg med 400w,(basen tål 450Wrms) men sedan satte jag in mitt Kicker 1200.1( 600Wrms) steg och då vart det MYCKE mera bas.
Även att lådan och basen är mera en Hifi bas så nog f*n rockade den på alltid, högt,djupt och med grym kontroll..

Såg ett fel där, det steget är inte på 600 rms watt det är 1200rms watt, har två sånna steg :p

i 1ohm ja..men  min bas är på 2x4ohm.

Senast redigerat av TT-Avant (25 oktober 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang